| کد مطلب: ۵۱۲۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد

فاطمی امین عنوان کرد

جزئیات همکاری با چین در بخش صنعت و معدن/ پیگیری تخلف خودروسازان در واگذاری‌های بی‌ضابطه

وزیر صمت از مذاکره بین ایران و چین برای همکاری در بخش‌های مختلف معدن، فولاد، مس، ماشین آلات، خودرو، موتور و لوکوموتیو خبر داد و گفت: گزارش‌هایی دریافت شده که چندین سازمان با یکی از خودروسازها که البته جزو دو خودروساز بزرگ نیست، برای کارکنان خود قراردادی بستند و خودرو گرفتند که این موضوع بررسی شده و با شرکت متخلف برخورد می‌شود.

جزئیات همکاری با چین در بخش صنعت و معدن/ پیگیری تخلف خودروسازان در واگذاری‌های بی‌ضابطه

آرمان ملی آنلاین - به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا، سیدرضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی درباره پیگیری تخلف خودروسازان درباره ارائه خودرو به سازمان‌ها نیز گفت: اسفند ماه سال پیش رئیس جمهوری تاکید کردند که در واگذاری خودروها باید ضوابطی رعایت شود و نباید رانت در این بخش به وجود بیاید. گزارش‌هایی دریافت شده که چندین سازمان با یکی از خودروسازها که البته جزو دو خودروساز بزرگ نیست، برای کارکنان خود قراردادی بستند و خودرو گرفتند که این موضوع بررسی شده و گزارش در حال نهایی شدن است و با شرکت متخلف برخورد می‌شود. زیرا خودروهایی که باید در قالب قرعه‌کشی عرضه شود، نباید خارج از آن ارائه شوند.

وی در مورد نحوه برخورد با این اتفاق تصریح کرد: باید برخورد دو جانبه باشد، اما خودروهایی بودند که طبق قرارداد با آن خودروساز، به کارکنان سازمان تحویل داده شده است نه خود سازمان. هزینه خودروها پرداخت و مورد استفاده قرار گرفته و شاید برگشت آن موضوعیت نداشته باشد، اما آنچه خارج از ضابطه کار انجام شده، قطعاً قابل پیگیری است.

جزئیات همکاری ایران در صنعت و معدن

وزیر صمت در ادامه درباره همکاری ایران با چین تصریح کرد: چین یک اقتصاد بسیار بزرگ دارد. ۶۳۰۰ میلیارد دلار ارزش تجارت خارجی و ۱۷ هزار میلیارد دلار ارزش تجارت داخلی این کشور است و در انواع و اقسام رشته‌های صنعتی و فناوری ورود کرده و تنوع محصول بالایی دارد. نکته مهم دیگر این است که چین برای خودش جایگاه و شان مستقلی دارد و دنباله‌رو کشورهای غربی نیست. ما دشمنان مشترک داریم بنابراین توسعه تجارت دو کشور اهمیت دارد.

وی افزود: از اوایل امسال در حوزه‌های مختلف معدن مثل مس، فولاد و ماشین آلات تفاهمات و مذاکراتی بین دو کشور انجام شده است و به طور مثال در حوزه مس پروژه بزرگی تعریف شده که در صورت اجرا ظرفیت تولید مس تا یک میلیون تن می‌رسد و در بخش تامین ماشین آلات این طرح مذاکراتی با چین داشتیم. تولید یک میلیون تنی مس می‌تواند بیش از ۱۲ میلیارد دلار درآمد صادراتی ایجاد کند.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به موضوع خام فروشی در حوزه معدن گفت: اکنون تقریبا خام فروشی نداریم. ۶۰۰ میلیون تن ماده معدنی برداشت می‌کنیم و تنها ۱.۷ درصد از مواد معدنی را به صورت خام صادر می‌کنیم و در عوض کلی مواد خام هم وارد کشور می‌شود. اما شمش مس و فولاد صادر می‌کنیم که آن هم باید تبدیل به ورق و سپس صادر شود.

فاطمی امین ادامه داد: در حوزه صنعت خودرو هم مذاکراتی بین شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های چینی انجام شده و تاکنون سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته است. همچنین در بحث موتور و لوکوموتیو و واگن مترو قراردادهای خوبی امضا شده که طی آن انتقال فناوری و ساخت داخل هم انجام می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه مذاکرات بین شرکت‌های ایرانی و چینی انجام شده، گفت: از چند ماه قبل از سفر رئیس جمهورd شرکت‌ها تفاهم‌نامه‌هایی با یکدیگر امضا کرده بودند. این شرکت‌ها نیز شامل شرکت‌های خصوصی و در برخی موارد هم دولت سهام‌دار بخشی از سهام آن‌ها بود.

وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای صادرات ایجاد ارتباط بین کسب و کارهای دو کشور است، گفت: امسال برنامه ریزی شده بود صادرات غیر نفتی کشور ۵۰ میلیارد دلار باشد که تاکنون از این رقم فراتر رفته و تا پایان سال بیشتر هم می‌شود. سال گذشته ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و تراز تجاری کشور با احتساب نفت مثبت ۳۰ میلیارد دلار بود. صادرات غیر نفتی امسال ۱۷.۷ درصد به لحاظ ارزشی بیشتر از سال قبل شده است و واردات به لحاظ وزنی هفت درصد کاهش یافته و به لحاظ ارزشی ۱۶.۹ درصد افزایش یافته که یعنی رشد صادرات بیشتر از رشد واردات بوده است.

وی افزود: تمرکز در واردات بر ماشین آلات و سرمایه گذاری بوده است. امسال واردات کالاهای مصرفی هشت درصد کم شده و کالاهای سرمایه‌ای ۵۱ درصد و مواد اولیه ۱۶ درصد بیشتر شده، یعنی واردات به نفع تولید بوده و در واقع سرمایه‌گذاری در تولید بیشتر شده است. همچنین رشد بخش صنعت در شش ماه اول امسال ۴.۹ درصد و رشد سرمایه گذاری در ماشین آلات ۱۵ درصد بوده است.

مشکلات معیشتی داریم، اما تولید و سرمایه‌گذاری امیدوارکننده است

فاطمی امین با بیان اینکه ما مشکلات زیادی در معیشت داریم اما اتفاقاتی در بخش تولید و سرمایه گذاری افتاده که امید به آینده را بیشتر می‌کند، تاکید کرد: رشد اقتصادی، میزان اشتغال و تولید در سال‌های آینده رشد خواهد داشت. اشتغال صنعتی نیز در پاییز امسال بیش از هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است.

وی در ادامه همچنین درباره وضعیت کشور در تجارت با کشورهای همسایه گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال به لحاظ ارزشی صادرات به عراق ۲۳ درصد، ترکیه ۴۶ درصد، عمان ۶۳ درصد، روسیه ۲۳ درصد و کشورهای آفریقایی بیش از ۲۰ درصد رشد داشته و صادرات به افغانستان ۱۳ درصد کاهش داشته است. صادرات به چند دلیل اهمیت دارد. کارکرد نخست صادرات، تامین ارز برای رفع نیازهای وارداتی کشور و کارکرد حداکثری صادرات، اقتدار بین المللی است.

صادرات کالاهای صنعتی به روسیه

وزیر صمت با بیان اینکه زمانی می‌توانیم اقتدار داشته باشیم که کالاهایی صادر کنیم که کشورهای کمتری آن را صادر می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته ۷۰ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات کشاورزی بوده، اما امسال ۶۰ درصد صادرات به این کشور کالاهای صنعتی است. در روسیه کاتالیست‌های ایرانی، داروی ضد سرطان، قطعات خودرو و توربین‌های گازی می‌بینید.

وزیر صمت با بیان اینکه کارکرد سوم صادرات، ایجاد بازار برای تولید داخل است و لوکوموتیو ساخت داخل خواهد شد، اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته رشد تولید قابل توجه نبوده که نشان می‌دهد درآمدها متناسب با هزینه‌ها بالا نرفته و نمی‌تواند خرید بیشتری کند. پس در یک رام هستیم که می‌خواهیم بیشتر تولید کنیم، اما مصرف کننده به میزان تولید وجود ندارد. در این نقطه صادرات می‌تواند لکوموتیو تولید داخل باشد. اگر برای تولیدکنندگان ایرانی بازاری فراهم کنیم، تولید رشد می‌کند، اشتغال و درآمد ایجاد می‌شود و بعد تقاضای خرید ایجاد خواهد شد و رکودی که ۱۰ سال درگیر آن بوده‌ایم از بین خواهد رفت.

وی همچنین با بیان اینکه برای حمایت از صادرات، صندوق ضمانت صادرات از قبل وجود داشته، گفت: این صندوق در سال جاری با ۱۲ کشور قرارداد بسته که می‌تواند نقش اعتبار اسنادی یا ال سی را جبران کند. بین بانک‌های ایرانی و روسی هم ارتباط برقرار شده است. انتقال پول نیز با تهاتر و روش‌های دیگر انجام می‌شود. البته تحریم‌ها کار را سخت کرده اما در میان مدت به نفع ما خواهد بود.

همچنین به گفته این مقام مسئول طی یکسال گذشته ایران ۱۲ بار با اتحادیه اوراسیا مذاکره کرده است. کشورهای عضو این اتحادیه در مجموع ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت و ۷۰۰ میلیارد دلار مبادلات خارجی دارند که بازار مناسبی برای ایران است و رقبای ایران از جمله ترکیه در این اتحادیه نیست.

فاطمی امین همچنین با اشاره به وجود تعرفه ترجیهی برای ۷۰۰ قلم کالا در حال حاضر، گفت: اما مذاکرات نهایی شده تا برای ۷۰۰۰ کالا تعرفه صفر شود. البته این کشورها هم به ایران واردات خواهند داشت و روابط تقویت می‌شود. عضویت در شانگهای و اوراسیا درآمدهای صادرات کشور را جهش می‌دهد. از طرف دیگر تا سال قبل تنها در ۵ کشور رایزن داشتیم که اکنون به ۱۸ کشور رسیده و نتایج مثبت آن در توسعه تجارت در آینده مشخص می‌شود.

طرح شناسه کالا به کجا رسید؟

فاطمی امین همچنین درباره طرح شناسه کالا نیز گفت: با دو معضل کالاهای تقلبی و قاچاق در بازار مواجه بودیم که اجرای طرح شناسه کالا این مشکلات را تا حد زیادی کاهش داده است. اکنون ۳۰۰ میلیون قطعه خودرو و ۱۸ میلیون لوازم خانگی کد رهگیری دارند. کد رهگیری اصالت کالا را مشخص می‌کند که سه مرحله برای اجرای آن پیش بینی کردیم.

وزیر صمت ادامه داد: نخست اینکه تولید داخل و کالاهای وارداتی باید کد رهگیری داشته باشند. گام دوم همکاری اصناف است که از اوایل تابستان اجرایی شده است و در مرحله سوم سامانه شفافیت فروشگاهی را طراحی کردیم که در آن بارکد کالا مشخص می‌شود و کار کاملا الکترونیکی خواهد شد. این کار از مهر ماه آغاز شده و در برخی فروشگاه‌ها به صورت آزمایشی انجام شده است. ابلاغیه نهایی این موضوع یکشنبه از سوی معاون اول ابلاغ شده است و اجرای آن زمان حدود پنج ماهه می‌خواهد. بعد اجرای کامل مرحله سوم دیگر نیاز نیست بازرس در بازار بررسی کند کد رهگیری نصب شده یا نه و فقط فروشگاه‌های دارای سامانه اجازه فعالیت خواهند داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار