هوش مصنوعی و آینده کسب و کارها
هوش مصنوعی فناوریای است که میتواند هوش انسانی را برای حل مشکلات، تصمیمگیری و تولید ایده، تقلید کند. سیستمهای هوش مصنوعی با پردازش حجم عظیمی از دادههای آموزشی و شناسایی الگوها یاد میگیرند و آموزش میبینند.
این فرآیند یادگیری به مدلهای مختلف اینگونه رباتها اجازه میدهد تا به شیوهای انسانمانند به درخواستهای کاربر واکنش نشان دهند. به عنوان مثال، پردازش متون نمونه به چتباتهای هوش مصنوعی اجازه میدهد تا مکالمات طبیعی با مشتریان داشته باشند. در همین حال، ابزارهای تشخیص تصویر با یادگیری از مثالها یاد میگیرند که موضوعات تصویر را به طور دقیق شناسایی کنند. رایجترین انواع هوش مصنوعی عبارتند از: یادگیری ماشین: برنامههای یادگیری ماشین از الگوریتمهایی برای تجزیه و تحلیل دادههای آموزشی و یادگیری از الگوها و همبستگیها استفاده میکنند و آنها را قادر به انجام وظایف خاص میکنند. یک مدل با تجربه بهبود مییابد، بنابراین با یادگیری از دادههای گذشته، دقت افزایش مییابد. یادگیری عمیق: شبکههای یادگیری عمیق دارای شبکههای عصبی مصنوعی پیچیدهای هستند، شبیه به مغز انسان. این شبکهها میتوانند الگوهای پیچیده را تشخیص دهند و پاسخهای روشنگرانهای ارائه دهند. بنابراین، میتوانند وظایفی را که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند، مانند خواندن تصاویر پزشکی یا شناسایی تهدیدات بالقوه در تصاویر ماهوارهای، انجام دهند. پردازش زبان طبیعی: پردازش زبان طبیعیNLP نوعی یادگیری ماشینی است که به برنامههای کامپیوتری اجازه میدهد زبان انسان را درک و استفاده کنند. برنامههای NLP با حجم عظیمی از دادههای زبان طبیعی آموزش میبینند تا بتوانند به روشی شبیه به انسان ارتباط برقرار کنند. در حالی که بسیاری از ما هوش مصنوعی را با Chat GPT مرتبط میدانیم، فناوریهای هوش مصنوعی در حال حاضر در بسیاری از ابزارهای روزمره تعبیه شدهاند. از بررسی زمان رفت و آمد خود در یک پلتفرم نقشهبرداری وب مانند Google Maps گرفته تا تکمیل دستور زبان خود با نرمافزار ویرایش متن، احتمالاً شما در حال حاضر از هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود استفاده میکنید. چگونه هوش مصنوعی آینده کار را شکل میدهد؟ تقاضا برای مهارتهای هوش مصنوعی در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته است و احتمالاً با پذیرش راهحلهای هوش مصنوعی توسط مشاغل بیشتر و بیشتر، این روند ادامه خواهد یافت. تعداد کارفرمایانی که به دنبال کارمندانی با سواد هوش مصنوعی هستند، بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰20 پنج برابر شده است و مهارتهای هوش مصنوعی در طیف وسیعی از صنایع ضروری میشوند و آنها را به یک دارایی ارزشمند برای پیشرفت شغلی و حفظ رقابت در بازار کار به سرعت در حال تحول تبدیل میکند. مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی معمولاً 2۱درصد بیشتر از نقشهای غیر هوش مصنوعی در همان شرکت حقوق دریافت میکنند. مهارتهای مربوط به هوش مصنوعی به ویژه در صورتی مفید است که قصد دارید در بخشهای اطلاعات، خدمات حرفهای، اداری یا مالی کار کنید. بهکارگیری هوش مصنوعی مزایای بالقوه متعددی را ارائه میدهد. این فناوری به خودکارسازی فرآیندهای تکراری مانند ورود دادهها برای بهبود بهرهوری عملیاتی کمک میکند. هوش مصنوعی همچنین میتواند مجموعه دادههای بزرگ را به سرعت پردازش و تجزیه و تحلیل کند و آن را قادر میسازد الگوها را شناسایی کرده و پیشبینیهای منطقی برای کمک به تصمیمگیری قوی انجام دهد. برای برخی از مشاغل، استفاده از ابزارهایی مانند رباتهای تماس و چتباتها به سادهسازی تعاملات مشتری برای افزایش تعامل و رضایت کمک میکند. کسب و کارهای متعددی از هوش مصنوعی برای بهبود تجربیات مشتری و افزایش رشد استفاده کردهاند. به عنوان مثال، جی. پی. مورگان و چیس پلتفرم OmniAI برنده جایزه را برای ارائه بینشهای مالی دقیق توسعه دادهاند. این مدل میتواند تجزیه و تحلیلهای عمیق و جامعی از مجموعه دادههای گسترده انجام دهد، هزینههای عملیاتی را کاهش دهد و توسعه سریعتر راهحل را ممکن سازد.
علی جوانمردی
پژوهشگر اقتصادی
ارسال نظر