| کد مطلب: ۱۱۱۱۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به بهانه آغاز فصل بهار، گرم شدن هوا و عطسه و آبریزش‌های ناگهانی؛

گرم‌شدن زمین، آلرژی را هم افزایش داد

آرمان ملی: روزهای بهاری، همزمان با فصل گرده‌افشانی برای خیلی‌ها با عطسه و آبریزش بینی و حساسیت‌های دیگری از این دست، همراه است که ممکن است برای بسیاری از شما هم پیش آمده باشد. اما چیزی که از آن تحت عنوان آلرژی‌های بهاره یاد می‌شود، اخیرا به ویژه در سال جدید، شکل و شمایل دیگری به خود گرفته؛ شدتش بیشتر و همه‌گیرتر شده و اگر به آن مبتلا شده باشید، مدت‌زمان بیشتری شما را به خود دچار کرده است.

گرم‌شدن زمین، آلرژی را هم افزایش داد

 جالب است بدانید که این اتفاق نه تنها در ایران که در همه دنیا به وقوع پیوسته است و اگر در جست‌وجوی علتی برای آن باشید به یک عامل محیط زیستی متمایل می‌شوید که یکی از مهم‌ترین موضوعات محیط زیستی مورد بحث در گزارش‌هایی بوده‌ که در شماره‌های متعددی از این جریده، بارها مورد هشدار جدی قرار گرفته و سوای در نظرگرفتن جهانشمول بودن این موضوع، اقلیم و خاک ایران به واسطه حساسیت‌های ویژه‌ای که دارد، محرومیت‌های محیط زیستی که متحمل شده و غفلت‌هایی که توسط مسئولین در مورد آن صورت گرفته، مد نظر بوده تا شاید هم توجه مسئولین و البته مردم به این عامل وابسته به حیات مردم جلب شود؛ «تغییرات اقلیمی»، عامل افزایش آلرژی‌ها هم محسوب می‌شوند که در این گزارش سوای نگاهی به اثرات تغییرات اقلیم بر محیط زیست کشورمان، علت این اثرگذاری را هم از نظر می‌گذرانیم.

چطور تغییرات اقلیمی می‌تواند منجر به افزایش آلرژی شود؟

شاید شما هم تجربه‌اش کرده باشید و از اواخر زمستان تا همین فروردین چندین‌بار دچار این علائم شده و به دلیل ترسی که هنوز از کرونا در تن و جان‌مان باقی مانده خیلی زود ماسک‌ها را بیرون آورده و همان اصولی را که در آنفلوآنزا یا سرماخوردگی‌ها رعایت می‌کردیم، رعایت کرده باشید و چندتایی هم قرص مربوط به پیشگیری از سرماخوردگی مصرف کرده باشید.

سالی که گذشت به‌ویژه در تابستان آن، با بالارفتن دما و اعلام ثبت گرم‌ترین روزهای سال و رکوردزدن گرم‌ترین سال‌ها در صدها و هزاران سال گذشته تنها واژه‌ای که می‌تواند در ذهن شما بدرخشد، به‌خصوص اگر گرمای بی‌حد و رویه و خشکسالی و بی‌آبی کلافه‌تان کرده باشد، همین «تغییرات اقلیمی» است.

اما چطور این تغییرات اقلیمی منجر به افزایش آلرژی‌ها هم شده‌اند و آیا در آینده با گرم‌ترشدن زمین می‌توانند زمینه‌سازی انواع بیماری‌های دیگر را هم فراهم کنند؟

۲۸ فروردین ۱۴۰۲بود که گزارشی در رسانه‌ها منتشر شد با این مضمون که مطالعات نشان می‌دهد؛

تغییرات اقلیمی موجب تشدید فصل آلرژی می‌شود. تغییرات اقلیمی به این معنی است که فصول آلرژی حدود ۲۰ روز زودتر شروع می‌شوند، در نتیجه ۱۰ روز طولانی‌تر است و شامل ۲۱ ٪ گرده افشانی بیشتر از سال ۱۹۹۰ است.

این گزارش در مدیسن نت، و از زبان دکتر «کاتلین می»، رئیس کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی منتشر شد که گفت: «این یک معادله بسیار ساده است. گرده افشانی بیشتر به معنای روزهای بیشتر رنج برای مبتلایان به آسم و علائم آلرژی است.» در واقع، دمای گرم‌تر، فصول طولانی‌تر و کاهش کیفیت هوا همه نقش خود را ایفا می‌کنند.

شخصی که به آلرژی‌های فصلی مبتلاست ممکن است عطسه، احتقان بینی، آبریزش بینی، آبریزش چشم، خارش گلو و چشم و خس خس را تجربه کند. گرده‌ها همچنین می‌توانند علائم آسم را تشدید کنند. متخصصان آلرژی می‌توانند به افراد کمک کنند تا تمام این علائم را تحت کنترل خود به‌دست آورند. ضمنا علاوه بر جلوگیری از گرده افشانی تا حد امکان، محققان دو گزینه ایمونوتراپی را برای افرادی که آلرژی گرده‌ای شدید دارند پیشنهاد می‌کند.

در این گزارش، ذکر شده بود که واکسن‌های آلرژی می‌توانند به بدن شما کمک کنند تا نسبت به گرده حساسیت کمتری داشته باشند. برای کسانی که از آلرژی تب یونجه رنج می‌برند، قرص‌هایی که در زیر زبان حل می‌شوند گزینه دیگری هستند. بهتر است ۱۲ هفته قبل از شروع علائم این روش‌ها را شروع کنید.

اما چرا حساسیت بهاری امسال تشدید شده است؟ این گزارشی دیگر است مربوط به25 فروردین ۱۴۰۳با این مضمون که گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی شدت و دوره ابتلا به آلرژی را افزایش داده است.

به گزارش سی‌ان ان، کارشناسان هم بر این موضوع اتفاق نظر دارند که تعداد بیشتری از مردم به ذرات محرک معلق در هوا، مانند گرده‌ها و کپک‌ها آلرژی پیدا می‌کنند، علائم آلرژی‌ها شدید‌تر شده‌اند و دوره‌های آلرژی هم از قبل طولانی‌ترند. به این معنا که حتی اگر آلرژی فصلی هم نداشته باشید احتمالا افزایش حجم گرده را احساس می‌کنید. چنانکه پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهند، گرده گل‌ها و گیاهان حتی اگر راه‌های هوایی را ملتهب نکنند، سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند؛ بنابراین اگر از قبل با این عارضه دست به گریبان بوده‌اید، بدانید که تنها نیستید.

حال این پرسش مطرح می‌شود که تغییرات اقلیمی چقدر مقصرند؟ دانشمندان می‌گویند آلرژی‌های فصلی تشدید شده‌اند و در کنار ابتلای گسترده‌تر به بیماری‌های عفونی، از اولین موج آثار پیش‌بینی شده تغییرات اقلیمی بر سلامتی به شمار می‌روند که هشدار‌های جهانی بر آن تاکید می‌کنند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که با گرم شدن آب‌وهوا، مناطق رشدونمو گیاهان در ایالات متحده در حال تغییرند و این به گیاهان و درختان امکان می‌دهد محدوده رشدشان را گسترش دهند. از طرفی افزایش دما موجب می‌شود گیاهان و درختان زودتر و به مدت طولانی‌تری شکوفا باشند و فصل گرده‌افشانی را طولانی‌تر کنند. افزایش بارندگی هم به این معنی است که درختان موقع شکوفه‌دادن گرده بیشتری در هوا آزاد می‌کنند. رعدوبرق‌های بیشتر نیز باعث ترکیدن دانه‌های گرده می‌شوند که تحریک بیشتر و بدتر شدن علائم را به دنبال دارد. شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش دی‌اکسید کربن در جو گرده‌ها را نیز قوی‌تر می‌کند. گفتنی‌ست که متخصصان آلرژی پیوسته در حال تحقیق درباره این مشکل‌اند.

بر اساس مشاهدات دکتر جوزف اینگلفیلد، متخصص آلرژی از کارولینای شمالی، در طول سه دهه گذشته، آلرژی‌های بهاری هر سال زودتر شروع شده‌اند. او می‌گوید این دومین سال متوالی است که در این منطقه باران زیاد می‌بارد، اما برف نمی‌بارد و همین الگوی آب‌وهوایی متفاوت به غلظت بیشتر گرده‌های بهاره منجر می‌شود. به گفته او در ماه فوریه میزان گرده‌ها زیاد بود که غیرعادی است. بررسی‌های او نشان می‌دهد که آلرژی‌های بیمارانش شدیدتر از همیشه شده و برای کنترل آن به دارو‌های بیشتری نیاز است. اما متخصصان می‌گویند که مشکل به همین‌جا ختم نمی‌شود و تعداد مواد آلرژی‌زا مختلف (آلرژن‌ها) که افراد به آنها حساسیت دارند، نیز طی ۲۵ سال گذشته دو برابر شده است.

 

دانشمندان می‌گویند آلرژی‌های فصلی تشدید شده‌اند و در کنار ابتلای گسترده‌تر به بیماری‌های عفونی، از اولین موج آثار پیش‌بینی شده تغییرات اقلیمی بر سلامتی به شمار می‌روند که هشدار‌های جهانی بر آن تاکید می‌کنند

تغییرات اقلیمی زیانبار

این تغییرات در حال و احوال و سلامتی مردم کشورمان شاید برای ما که در این محیط، زیست کرده‌ایم، بر کم و کسری‌های آن واقفیم و کمی ترسناک‌تر باشد. بنا به دلایل زیادی که طی دو سال گذشته در همین رسانه به آن اشاره شده و شرایط بغرنج محیط زیست ایران را به تصویر کشیده‌ایم که به گوشه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم.

تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن کره زمین و دلایلی مثل گازهای گلخانه‌ای که در مناطقی از جهان که ایران هم جزو آن‌ها ثبت نشده، می‌تواند بیشتر هم باشد اما کشورمان با اینکه در شمار کشورها و مناطق مورد نظر که قرار است در 1403 هم گرم‌ترین روزها را تجربه کنند، قرار ندارد، روزهای خشک و گرم و طاقت فرسایی را تحمل کرده است؟

به دلایل ساده ؛ برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی؛ خشکسالی؛ زمینه‌سازی برای فرونشست زمین و بلندشدن گرد و غبار و ریزگرد؛ خشک‌شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها و کوچ شهروندان از یک منطقه به یک منطقه پرآب‌تر و از سوی دیگر، بودجه محیط زیستی که هر سال از سال گذشته کمتر می‌شود و همان بودجه کم هم معلوم نیست کجاها صرف می‌شود!

ما همواره پرسیده‌ایم که چرا که بالای 90 درصد آب کشور ما در بخش کشاورزی به دلیل ابتدایی و کهنه و پوسیده هدر می‌رود چرا سیستم آبیاری در کشاورزی به روز نیستند؟

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار