| کد مطلب: ۱۰۴۶۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد

«صالیا» در مقابل پدر

آرمان‌ملي - مطهره شفيعي: «دختر کو ندارد نشان از پدر، تو بيگانه خوانش مخوانش دختر» شايد فردوسي تصور نمي‌کرد روزي شرايط به سمتي برود که شعر او در وصف برخي دختران تغيير کند. دختراني که از رفتار پدران خود اعلام برائت مي‌کنند مانند صالحه رامين فرزند محمدعلي رامين، معاون سابق وزير ارشاد و معاون مطبوعاتي دولت محمود احمدي‌نژاد بود که در سال 2012 به اتهام «سانسور مطبوعات و داشتن مسئوليت مستقيم در توقيف روزنامه‌ها و برخورد و بازداشت روزنامه‌نگاران» از سوي اتحاديه اروپا تحريم شد. محمدعلي رامين در معرفي فرزندانش گفته بود: «فرزند بزرگم ياسين، متولد سال 60 است، او از دوسالگي شروع کرد به حفظ قرآن و در چهارسالگي به‌عنوان نخستين کودک قرآني جمهوري اسلامي در ماه مبارک رمضان سال 64 در شبکه دو سيما به مردم معرفي شد. فرزند دومم، متولد سال 66، از نوجواني حافظ کل قرآن شد و مصمم است ان‌شاءا... پس از تدارک مقدمات، ازدواج کند. دخترم که در خلال نوجواني قاري قرآن مدرسه خودش بوده، متولد 68 است و ازدواج کرده و همسر بزرگوارشان، به دور از هياهوي رسانه‌اي به تحصيل و کار آزاد خانوادگي اشتغال دارد.» اما سرنوشت اين فرزندان چه شد؟

روزگار صاليا رامين

دختر محمدعلي رامين در صفحه اينستاگرامش نوشت: «من صالحه رامين بابت هرگونه نسبتي که خانواده‌ام روزگاري با اين نظام داشته، خجالت‌زده و شرمگينم» صالحه پيش از اين هم گفته بود که کاري به افکار و عقايد پدرش ندارد و به‌صورت مستقل زندگي کرده است و از سن 20 سالگي به فروشندگي در داروخانه رفته و سپس يک مغازه لوازم خانگي راه‌اندازي کرد و به کسب‌وکار پرداخته است. او که در اروپا به طراحي لباس مشغول است، برندي تحت عنوان صاليا به ثبت رسانده است. او لباس‌هاي طراحي شده توسط خودش را مي‌پوشد و عکس‌هاي تبليغاتي آنها را در صفحه‌اش منتشر مي‌کند. سال 1400 انتشار اين تصاوير خبرساز شد به نحوي که رضا کيانيان تصاوير مدلينگ صفحه صالحه رامين را در صفحه شخصي‌اش در شبکه‌هاي اجتماعي بازنشر داد و او را به تظاهر و ريا متهم کرد. پس از آن، صاليا رامين با ارسال پيامي براي کيانيان که در بخشي از آن چنين نوشته بود: «شايد کمتر دختري اندازه من با گشت ارشاد درگير شده باشد، بازداشت شده باشد و سعي کرده باشد، پدرش نفهيمده باشد که اگر مي‌فهميد اوضاع تلخ‌تر مي‌شد. من بهتر از هرکسي مي‌دانم که در اين شهر فرزند محمدعلي رامين بودن و اين طور لباس پوشيدن و فعاليت کردن چه هزينه‌اي دارد چون هزينه‌اش را سال‌هاست که با پوست و استخوانم داده‌ام، اما من هم مثل هر آدم ديگري در اين جهان، انتخاب نکردم که در چه خانواده‌اي به دنيا بيايم. پدرم چه کسي باشد و ايدئولوژي‌اش چه باشد. ولي راه و رسم زندگي‌ام را از زماني‌که ديگر بزرگ شدم و زورم رسيد خودم انتخاب کردم و خواهم کرد.» از اين اتهام اعلام برائت کرد. پس از اين پيام بود که رضا کيانيان ضمن عذرخواهي از صاليا رامين، دختر محمدعلي رامين بابت متهم‌کردن او به تظاهر و دورويي و ريا، تاکيد کرد: «من و بسياري از سينماگران، بسياري از هنرمندان، بسياري از نويسندگان، بسياري از روزنامه‌نگاران... زخم‌خورده مشاوره‌هاي پدر شما به رئيس‌شان هستيم. زخم‌هايي که هنوز تازه‌اند.» ياسين و صالحه هر دو يک مسير را طي کردند که اعلام برائت از پدر بود. «ياسين رامين» زودتر از صالحه در واکنش به انتقادها نسبت به پدرش و استفاده از رانت پدرش گفته بود: «من ارتباطي با پدرم ندارم.» محمدعلي رامين هم در مرداد95 در گفت‌وگو با «فارس» گفته بود: «وقتي اعضاي يک خانواده هرکدام مستقل راه خود را تعيين و مسئول رفتار خود هستند، چرا برخي رسانه‌ها اصرار دارند هر کدام را به بهانه ديگري سرزنش کنند. هيچ پدري را به‌خاطر پسرش پاداش نمي‌دهند و هيچ پسري را به‌خاطر پدرش مجازات نمي‌کنند.»

عروس و خواهرشوهر در آلمان

براساس آنچه منتشر شده، صالحه رامين در آلمان است يعني همان کشوري که مهناز افشار هم در آن ساکن است! به عبارت واضح‌تر عروس و خواهرشوهر ساکن يک کشور هستند. ياسين رامين متهم شده بود که دو ميليون يورو از جمعيت هلال احمر براي واردات دارو و تجهيزات پزشکي دريافت کرده، اما اين مبلغ را به فروشنده تحويل نداده‌ است. رامين در دادگاه بدوي به 17 سال حبس محکوم شده که 7 سال آن قابل اجراست. ياسين رامين در آبان 1400 تبرئه شد. مهناز افشار سال 93 با ياسين رامين ازدواج کرد و سال 98 اعلام کرد که از او جدا شده است. او و رامين يک فرزند هم دارند. او در همين مقطع از ايران خارج شد و به آلمان رفت. افشار پس از خروج از ايران اعلام کرد که قصد بازگشت به کشور را دارد، اما اين اتفاق رخ نداد و او آرام‌آرام وارد فضاي ديگري شد. او در سال 1398 به‌عنوان يکي از داوران در مسابقه تلويزيوني پرشيا گات تلنت حضور پيدا کرد که اين اتفاق واکنش‌ها و بازخورد‌هاي متفاوتي را در فضاي مجازي به‌دنبال داشت. افشار اخيرا حجاب خود را نيز به‌طور کامل برداشته است که به نوعي نشان‌دهنده آن است که قصد بازگشت به ايران را ندارد. او همچنين در سه سال اخير در قامت يک چهره منتقد در شبکه‌هاي اجتماعي فعاليت کرده است. همراهي ياسين با مهناز افشار ماجراي طلاق آنها را زيرسوال برد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار