| کد مطلب: ۱۰۴۶۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد

اخبار کوتـــاه

يارانه آذرماه نقدي است يا کالايي؟

اين ماه بايد هشتمين مرحله از يارانه نقدي دولت رئيسي به حساب سرپرستان خانوار واريز شود اما دو سوال مهم درباره اين يارانه وجود دارد؛ اول اينکه يارانه آذر چه زمان واريز مي‌شود و دوم اينکه آيا يارانه نقدي است؟ از سوي ديگر در هفت ماه گذشته يارانه نقدي 300 و 400 هزار توماني در فاصله 20 تا 22 هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واريز شده است. براي همين انتظار مي‌رود يارانه نقدي آذرماه هم مانند ماه‌هاي گذشته در تاريخ بيستم آذرماه واريز شود. روز گذشته بود که وزير اقتصاد، خبر داد زيرساخت‌هاي پرداخت کالابرگ فراهم شده و به زودي توزيع کالابرگ آغاز مي‌شود. وزير اقتصاد گفته بود: مساله طرح کالابرگ الکترونيکي مشکلي در تامين‌ مالي ندارد و دولت بايد از زيرساخت فني اطمينان حاصل مي‌کرد. پيش‌بيني اين است که دوره آزمايشي اجراي طرح کوپن الکترونيک، يک ماه به طول بينجامد و بعد از يک‌ماه براي ساير استان‌ها هم انجام شود و بر اساس گفته خاندوزي، يارانه آذرماه در کل کشور به صورت نقدي پرداخت مي‌شود و تنها يک استان به جاي يارانه 300 و 400 هزار توماني، کوپن الکترونيک مي‌گيرند و بعد از يک‌ماه براي ساير استان‌ها هم انجام شود. به گزارش تجارت‌نيوز، آنگونه که خاندوزي اعلام کرده است يارانه آذرماه در همه استان‌ها به صورت نقدي واريز مي‌شود جز يک استان و اين ماه قرار است مردم استان هرمزگان به جاي دريافت يارانه نقدي کالابرگ الکترونيک دريافت کنند و اين شيوه بررسي پايلوت طرح توزيع يارانه‌ها و پرداخت کوپن الکترونيک است. محسن دهنوي در توئيتي با اشاره به «طرح کالابرگ الکترونيکي» نوشت؛ ماه‌هاست که مجلس، اجراي طرح کالا برگ را به دولت تکليف کرده و با پيگيري قاليباف رئيس‌مجلس، جلسه‌اي براي بررسي فني زيرساخت ‌اين طرح در سازمان برنامه‌وبودجه برگزار کرديم. اکنون ديگر تمامي کارشناسان و تيم‌هاي فني اذعان دارند که زيرساخت‌ها و لوازم فني طرح تکميل شده است. اين طرح، هفته‌هاي آينده در استان هرمزگان به‌صورت آزمايشي اجرا خواهد شد که براي ما در مجلس مهم است که يارانه اعطايي به مردم در طول زمان و بر اثر تورم، ناچيز نشود، البته حق هر شخص است که بين دريافت نقدي يا کالايي يارانه‌ها انتخاب کند.

اوراق تسهيلات مسکن پرطرفدار شد

در 8 ماه گذشته 28 ميليون اوراق تسهيلات مسکن (تسه) به ارزش 32 هزار و 297 ميليارد ريال در بازار فرابورس خريدوفروش شده است که با نگاهي به کارنامه فرابورس ايران در 8 ماه گذشته نشان مي‌دهد طي 159روز معاملاتي تعداد 648ميليارد و 923ميليون ورقه بهادار در 38ميليون و 545هزار نوبت به ارزش 62168هزار و 711ميليارد ريال در بازارهاي فرابورس خريدوفروش شده است که به‌ترتيب از افزايش 64درصدي حجم، افت 49درصدي نوبت‌هاي معاملات و رشد 211درصدي ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال 1400 حکايت دارد. همچنين بازار اول فرابورس در 8ماه گذشته تغيير مالکيت 122ميليارد و 309ميليون ورقه بهادار به ارزش 701هزار و 337ميليارد ريال و بازار دوم مبادله 123ميليارد و 53ميليون ورقه بهادار به ارزش 592هزار و 560ميليارد ريال را به خود ديدند که اين ارقام به‌ترتيب بيانگر رشد 2درصدي حجم و افت 14درصدي ارزش معاملات در بازار اول و کاهش 6درصدي حجم و افت 35درصدي ارزش معاملات بازار دوم در مقايسه با 8 ماه ابتدايي سال 1400 است. اين گزارش مي‌افزايد: در بازار ابزارهاي مالي نيز تعداد 64ميليارد و 257ميليون اوراق بدهي به ارزش 58433هزار و 341ميليارد ريال معامله شده است که از رشد 239درصدي حجم و 233درصدي ارزش معاملات اين بازار در 8ماه ابتدايي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکايت مي‌کند. افزون بر اين، بالغ بر 137ميليارد و 998ميليون واحد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله به ارزش 1600هزار و 600ميليارد ريال و 28ميليون ورقه گواهي تسهيلات مسکن(تسه) به ارزش 32هزار و 297ميليارد ريال در اين مدت در اين بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزايش 245درصدي حجم و 128درصدي ارزش معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله و همچنين افزايش 8درصدي حجم و رشد 98درصدي ارزش معاملات اوراق گواهي تسهيلات مسکن در مقايسه با مدت مشابه پارسال دارد. به گزارش تسنيم، کل فرابورس نيز که معاملات امسال را از ارتفاع 18هزار و 554واحد آغاز کرده است با ثبت افزايش 0. 7 درصدي، در پايان اين ماه به ارتفاع 18هزار و 510واحد رسيد و ارزش کل بازار فرابورس نيز که در ابتداي امسال 17470هزار و 195ميليارد ريال بود، با ثبت رشد 3 درصدي در 8 ماه گذشته در پايان آبان ماه به عدد 18138هزار و 32ميليارد ريال رسيد.

زنان حق عائله‌مندي دريافت مي‌کنند؟

معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري گفت: چون تامين هزينه خانواده بر عهده مرد است، پس حق عائله‌مندي بايد مربوط به مردان باشد و کميته زنان و خانواده در شوراي‌عالي آمار مصوب شد. لذا مي‌توانيم به‌طور دقيق آمار زنان در بخش‌هاي مختلف را جمع آوري کنيم و به‌عنوان مرجع رسمي، عهده‌دار اين آمار باشيم. البته پيش از اين آمارهايي درخصوص عدالت جنسيتي تهيه کرده‌ايم. به گزارش ايسنا، انسيه خزعلي درباره ميزان اجرا شدن قانون جواني جمعيت و حمايت از خانواده نيز بيان کرد: اجراي اين قانون بر عهده ستاد ملي جمعيت است، اما در زمينه بخش‌هايي که مرتبط با ما بوده تلاش کرده‌ايم. کار ما اجرا نيست بلکه سياست‌گذاري، هماهنگي و نظارت بر دستگاه‌هاست. بحث چهارقلوها را دنبال کرده‌ايم که البته به قانون مکمل نياز دارد. به‌زودي قانون دهه شصتي‌ها را اعلام خواهيم کرد و دورکاري با مشکلاتي از جمله اينکه مديران همکاري لازم را ندارند، مواجه است که بايد قانون دورکاري تعديل شود تا همکاري بيشتر مديران را در پي داشته باشد و دريافت حق عائله‌مندي براي کارکنان خانم بخش دولتي را مطرح کرده‌ايم ولي بايد مصوب شود. نظر اين است که چون تامين هزينه خانواده بر عهده مرد است، پس حق عائله‌مندي بايد مربوط به مردان باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار