| کد مطلب: ۱۰۴۱۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

زنان آتش نشان می شوند ‌

آرمان ملي: از روز هفتم مهرماه سال جاري، همزمان با روز آتش‌نشان، قرار است که براي اولين بار، 16 آتش‌نشان زن در شهرداري تهران، فعاليت رسمي و اجرايي خود را از يک ايستگاه عملياتي، آغاز کنند. مديرعامل سازمان آتش‌نشاني شهرداري تهران مي‌گويد اقدامات لازم براي حضور بانوان در آتش‌نشاني صورت گرفته است. آقاي محمدي، توضيح داده که «آتش‌نشان زن مراحل کاري خود را طي مي‌کند؛ فعلاً در قسمت طي مراحل درماني هستند. و بعد از آن هم تحقيقات و گزينش انجام شده و به محض اينکه جواب گزينش بيايد کار آغاز مي‌شود.» به گفته او «رنج سني اين افراد بين 23 تا 30 سال است و تحصيلات آنها عمدتاً ديپلم و ليسانس است.»خبر حضور آتش‌نشانان زن براي نخستين بار، با اظهاراتي از پرويز سروري، نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران هم همراه شده. که قابل توجه است. او گفته: «در برخي مواقع در حوادث با صحنه‌هاي دلخراشي روبه‌رو هستيم؛ طبيعتا در بسياري از حوادث بانوان مي‌تواند راهگشا باشند.»آقاي سروري توضيحي در خصوص صحنه‌هاي دلخراشي که حضور زنان را بيش از مردان طلب مي‌کند توضيحي نداده و به اين نکته هم اشاره کرده که «در برخي از جاها که حضور آقايان مغاير با شئونات اسلامي است طبيعتاً حضور بانوان مي‌تواند گره‌گشا باشد و اميدواريم بانوان در اين عرصه هم خوش بدرخشند و کارنامه خوبي داشته باشند.» با مهندس مهدي داوري، رياست سابق سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهري تهران، به گفت‌وگو نشسته‌ايم. طبيعتا فعاليت‌هاي او در سازمان آتش‌نشاني، در به ثمررسيدن بسياري از فعاليت‌هايي که اين روزها سخن از اجرا و بهره برداري از آن‌ها مي‌شود، موثر بوده است. در واقع استارت و مقدمات حضور زنان آتش‌نشان در دوره‌اي که آقاي داوري رياست اين سازمان را برعهده داشته، زده شده، آزمون‌هاي عملي ورزشي و ساير آزمون‌ها هم برگزار شده و منتظر مراحل بعد يعني تست‌هاي پزشکي و مصاحبه‌هاي حضوري بوده‌اند.اما حوادث مربوط به آتش سوزي و... حوادثي اضطراري بوده که امکان تصميم گيري در لحظه براي اينکه کدام يک از نيروهاي خانم يا آقا درگير شوند، وجود ندارد. آقاي داوري معتقد است که فعاليت در سازمان آتش‌نشاني، جنسيت بردار نيست. او توضيح مي‌دهد که «درست است در برخي موارد شايد شهروند حادثه ديده راحت‌تر باشد که يک خانم به او کمک کند اما ما نمي‌خواستيم که اين ديدگاه جنسيتي را به سازمان آتش‌نشاني حاکم کنيم. به هر صورت وجود آتش‌نشان‌هاي خانم هم مثل آتش‌نشان‌هاي آقا بسيار مي‌تواند موثر باشد و اينجا نبايد تقسيم بندي صورت دهيم.»

زنان ومردان در کنار يکديگر

مهندس مهدي داوري با اشاره به اينکه ما نوع فعاليت زنان را مثل همه آتش‌نشان‌ها فعاليت گسترده ديده بوديم، توضيح مي‌دهد که «هدف ما از اين کار اين بود که اولا عرصه جديدي براي فعاليت‌هاي حرفه‌اي خانم‌ها ايجاد کنيم و دوم اينکه در مواردي با توجه به شرايط فرهنگي جامعه‌مان، اگر بهتر است که از خانم‌ها استفاده کنيم، اين کار را انجام دهيم.» به گفته اين مقام سابق سازمان آتش‌نشاني شهر تهران «برنامه ما اين بود که زنان همه آموزش‌هاي کامل را ببينند و همراه آقايان در حوادث حاضر شوند. به‌همراه نيرو حرکت کنند و در حوادث حاضر شوند.»او توضيح مي‌دهد که «هر حادثه‌اي معمولا فرمانده دارد و زنان هم بنا به صلاحديد فرمانده وارد عمليات مي‌شوند اينکه چه کاري را بايد انجام دهند و چه بخشي از عمليات را بر عهده بگيرند.»داوري مي‌گويد: «خانم‌ها هم تيمي هستند که همزمان با آقايان حرکت مي‌کنند و ممکن است فرمانده هر ماموريتي را بر عهده آن‌ها بگذارد و اين تشخيص فرمانده است که خانم‌هايي که تيم را همراهي مي‌کنند، چه ماموريتي را بايد انجام بدهند و چه وظايفي دارند.»

آزمون و خطا

اما حوادث مربوط به آتش سوزي و... حوادثي اضطراري بوده که امکان تصميم گيري در لحظه براي اينکه کدام يک از نيروهاي خانم يا آقا درگير شوند، وجود ندارد. داوري مي‌گويد: «ما همکار پيش از اين همکار خانم در حوزه‌هاي پيشگيري و اداري و غيره داشته‌ايم اما اين اولين بار است که آتش‌نشان خانم به صورت حرفه‌اي وارد کار عملياتي مي‌شود و کمي هم با توجه به اين نکته که در لحظه حادثه نمي‌شود، تصميم گرفت، بايد ديد که چطور پيش مي‌رود به اين معنا که بازخورد آن هنوز مشخص نيست البته در دنيا مرسوم است و آتش‌نشان‌هاي خانم در بيشتر کشورهاي دنيا فعال هستند و مثل آقايان به فعاليت‌هاي خود مي‌پردازند.»داوري البته به اين نکته هم اشاره مي‌کند که با توجه به شرايط شغلي آتش‌نشاني، تعداد آتش‌نشان‌هاي خانم در دنيا هم بسيار کمتر از آتش‌نشان‌هاي مرد است. و شايد خود خانم‌ها هم کمتر به اين شغل تمايل داشته باشند اما هستند و وقتي هم که هستند مي‌توانند همه ماموريت‌هايي را که آقايان انجام مي‌دهند، انجام دهند. در ايران هم بايد مراحل خود را طي کند تا به برداشت دقيق‌تري برسيم.»

متقاضيان زن، زياد بودند و پذيرش محدود

از داوري راجع به وضعيت کلي حضور زنان در آتش‌نشاني در دوره رياست خود او سوال مي‌کنيم و او مي‌گويد که «خيلي تلاش شد که فعاليت خانم‌ها به عنوان آتش‌نشان رسميت پيدا کند. مصوباتش انجام شد و تا مراحل گزينشي هم پيش رفتيم و آزمون‌هاي متعدد ورزشي و علمي و غيره تا حدود زيادي اخذ شد و بايد مراحل گزينشي که شامل تست‌هاي پزشکي و مصاحبه‌هاي حضوري مي‌شد هم بايد انجام مي‌شد که ظاهرا اتفاق افتاده و خوشبختانه اين طرح به نتيجه رسيده است.» داوري از فراخواني که براي حضور زنان در آتش‌نشاني، داده شد، ياد مي‌کند و مي‌گويد که تعداد زيادي از خانم‌ها ثبت نام کردند ولي خب ما تعداد محدودي مي‌خواستيم و انشاا... اگر اين دوره با موفقيت طي شود، برنامه ما اين بود که اين برنامه تکرار شود و سال‌هاي بعد هم تعداد ديگري از زنان به سازمان آتش‌نشاني اضافه شوند.

سازمان آتش‌نشاني در حوزه جنسيت تفکيک بردار نيست

در دلايلي که براي حضور زنان ذکر شده به برخي حوادث دلخراش اشاره شده و حضور زنان مي‌تواند کمک کننده باشد يا از حضور زنان در مواردي که حضور مردان غير شرعي است ياد شده. اين اظهارات به چه معناست؟ داوري مي‌گويد: «درست است در جاهايي با توجه به شرايط فرهنگي و ارزش‌هايي که در جامعه ما حاکم است، اينکه يک خانم حضور داشته باشد، خيلي موثر است اما ما نمي‌خواستيم که اين ديدگاه جنسيتي را به سازمان آتش‌نشاني حاکم کنيم. يعني اصولا اين ديدگاه نبايد بر سازمان حاکم شود. به هر صورت وجود آتش‌نشان‌هاي خانم هم مثل آتش‌نشان‌هاي آقا بسيار مي‌تواند موثر باشد و اينجا نبايد تقسيم بندي صورت دهيم.» البته او توضيح مي‌دهد در برخي موارد شايد شهروند حادثه ديده راحت‌تر باشد که يک خانم به او کمک کند اما «در حالت کلي، در اثربخشي نيروها نبايد تفکيک و تقسيم بندي قائل شد. اينجا به عنوان شخصيت يک آتش‌نشان نگاه کنيد؛ نه خانم و نه آقا؛ وجود هر دو مي‌تواند موثر و کمک کننده باشد.»

رفع خلأ‌هاي قانوني براي ايمني شهر يک فوريت است

داوري نگاهي کلي به دوره کاري خود در رياست سازمان آتش‌نشاني مي‌اندازد تا ازمحدوديت‌ها و مشکلاتي که در حوزه آتش‌نشاني چه در حوزه زنان و چه مردان، ‌وجود داشته سخن بگويد. به گفته او «شايد گفتن اين مسائل که حالا ديگر در مسئوليت من نيست، مفيد نباشد اما به نظرم يکي از مهم‌ترين مواردي که بايد مورد توجه قرار بگيرد، رفع خلأ‌هاي قانوني براي ايمني شهر است. من هميشه گفته بودم که قوانين جامع‌تري بايد بر ايمني شهر نظارت کند. اين قوانين بايد دستگاه‌ها و آحاد جامعه را مکلف کند که مسئوليت‌هاي خود را نسبت به ايمن بودن فضايي که زندگي مي‌کنند بر عهده گرفته و انجام دهند. به اين دليل که اين فقط مسئوليت دستگاه‌ها نيست که بيايند و نظارت کنند. شهروندان و همه گروه‌هاي شهروندي بايد از قوانيني تبعيت کنند.»او ادامه مي‌دهد که «متأسفانه تاکنون، قوانين خيلي جامعيت لازم را نداشته‌اند و ما گاهي مشاهده مي‌کنيم که معضلاتي در زمينه ايمني وجود دارد.»داوري در خصوص تجهيزات هم مي‌گويد که «اميدوار است روزي اين تمايل و گرايش در صنعت به وجود بيايد که به سمت تجهيزات آتش‌نشاني بيايند؛ بسياري از اين تجهيزات بايد داخلي سازي شود. بيشتر تجهيزات در حال حاضر از خارج از کشور وارد مي‌شود و بايد اين روند تغيير کند.»او رسيدگي به امور آتش‌نشان‌ها را هم با توجه به شرايط شغلي که آن‌ها دارند، هميشه مهم مي‌داند که بايد بودجه‌هاي خوبي به اين مساله اختصاص داده شود تا ما از نظر سرمايه انساني هم در همه زمينه‌ها ارتقا پيدا کنيم؛ هم آموزش‌ها و مهارت‌هاي آتش‌نشان‌ها هم ارتقاي کيفيت زندگي آن‌ها.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار