| کد مطلب: ۱۰۰۹۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:

آیا مجلس یازدهم از بدیهیات اداره کشور بی‌اطلاع است؟

حسین نقاشی، عضو شورای مرکزی حزب «اتحاد ملت» با اشاره به اقدامات نمایندگان مجلس در زمینه توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همراهی مسئولان ارشد نظام با این توافق، گفت: طیفی از نمایندگان مجلس با اهداف انتخاباتی رویکردهای غیرملی را دنبال می‌کنند. مطابق با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، سازمان انرژی اتمی چهارم اسفند در اقدامی دیپلماتیک و هوشمندانه بار دیگر از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و با قطع نظارت‌های فراپادمانی در حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اراده قاطع خود را برای اجرای قانون اقدام راهبردی به منظور لغو تحریم ها به همگان نشان داد.
تهران در جریان سفر دو روزه «رافائل گروسی»، به وی نشان داده که قانون اقدام راهبردی تصمیم جدی مسئولان نظام است و در اجرای بند خروج از پروتکل الحاقی، بازرسی‌های سرزده و نظارت‌های فراپادمانی آژانس را در گام اول به مدت سه ماه لغو می‌کند اما چنانچه تا آن زمان، لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران که هدف اصلی از اجرای این قانون است، محقق نشود، ایران برای همیشه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در چارچوب برجام کنار خواهد گذاشت. با وجود این اقدام هوشمندانه نظام، نمایندگان مجلس صبح روز دوشنبه در یک جلسه غیرعلنی بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس را بررسی کردند و از همان آغاز جلسه علنی نیز حملات به دولت و دستگاه دیپلماسی آغاز شد، چرا‌که برخی از آنها معتقد بودند مصوبه مجلس در زمینه خروج از پروتکل الحاقی به‌طور کامل اجرا نشده است. در همین راستا، بیانیه‌ای با امضای ۲۲۰ نماینده مجلس منتشر شده که در آن، نمایندگان مجلس حتی تا آنجا پیش رفته‌اند که مدعی شده‌اند دولت در اجرای قانون اقدام راهبردی تخلف کرده و به همین دلیل پرونده این موضوع را به قوه قضائیه ارجاع داده‌اند. پس از این اقدام، «کیوان خسروی» سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای تاکید کرد: در بیانیه مشترک ایران و آژانس و پیوست اجرائی آن نیز که در سفر گروسی به تهران مورد توافق قرار گرفته، بر موضوع اجرای کامل قانون مصوب مجلس تصریح شده و ترتیبات انجام آن مخدوش نشده است... .‌ اجرای قانون مجلس به منزله خروج ایران از برجام و قطع همکاری با آژانس نیست و از این رو، تعاملات ایران با آژانس و نظارت‌های پادمانی آن بر اساس چارچوب‌های قانونی ادامه خواهد داشت. رفتار تند مجلس در قبال دولت در زمینه بیانیه ایران و آژانس در زمینه اجرای قانون اقدام راهبردی موجب شده تا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حضوری پنجم اسفند با اعضای مجلس خبرگان رهبری به این موضوع واکنش نشان دهند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به قانون مصوب مجلس در خصوص کاهش تعهدات برجامی گفتند: مجلس قانونی را تصویب و دولت هم از آن استقبال کرد و تا دیروز نیز کارهایی را که باید انجام می‌شد، انجام دادند و ان‌شاء‌ا... فردا نیز یک مورد دیگر از این قانون انجام خواهد شد... . این اختلاف‌نظرها قابل‌حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها یا تشدید شوند که نشان‌دهنده دوصدایی باشد.
تصمیمات بدون‌اطلاع مقامات گرفته نمی‌شود
حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با ایرنا در مورد اقدامات مجلس در مخالفت با بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: همان‌گونه که در برجام، جریان رادیکال‌تر جناح اصولگرا و مجموعه‌های نزدیک به جبهه پایداری و گروه‌های همسو با این طیف، برجام را خسران بزرگ می‌دانستند و به آن حمله می‌کردند و به قول خود به تصویب ۲۰ دقیقه‌ای آن در مجلس معترض بودند در زمینه تلاش‌های دیپلماتیک اخیر دولت هم همین روند را در پیش گرفته‌اند. وی ادامه داد: ماجرای تلاش دیپلماتیک دولت در مورد بحث برجام و حضور مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشابه خود بحث برجام بدون هماهنگی با نهادهای بالادستی و رهبری و همچنین شورای عالی امنیت ملی نبوده و هر تصمیمی در این زمینه گرفته شده با هماهنگی مقامات ارشد کشور بوده اما باز مجلس به دنبال حمله به این تصمیم است. با اینکه نمایندگان خود مطلع هستند که این مسائل با اطلاع رهبری و مقامات نظام انجام می‌شود اما به خاطر رقابت‌های انتخاباتی که در سال ۱۴۰۰ در پیش است، دست به این اقدامات می‌زنند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه همانطور که در ۹۶ یکی از دو قطبی‌های اصلی برجامیان و نابرجامیان یعنی موافقان و مخالفان برجام بود، گفت: مخالفان دولت می‌خواهند از این دو‌قطبی در انتخابات ۱۴۰۰ هم استفاده کنند و برجام را یک خسران بزرگ و امری بی‌فایده معرفی کنند و با حمله به برجام برای خود رای جمع کنند. احتمالا از دیپلماسی عزت و عناوینی شبیه به این در مقابل دیپلماسی خفت استفاده خواهند کرد. منظور این افراد از دیپلماسی خفت هم مذاکره است چرا که این‌ها هر گونه مذاکره‌ای را خفت می‌دانند و کاهش تنش را باخت تلقی می‌کنند.
اجازه نمی‌دهند تحریم‌ها برداشته شود
وی با بیان اینکه تندروها گشایش در زندگی مردم را به نفع خود نمی‌دانند، گفت: اقدامات مجلس با سویه‌های سیاسی انجام می‌شود و همین امر باعث شده مجلس یازدهم به سمت اقدامات غیرملی حرکت کند. البته مبتنی بر منافع سیاسی و جناحی گمان می‌کنند اگر گشایشی در زندگی مردم از طریق مذاکرات اخیر صورت بگیرد ممکن است که تغییر و تحولاتی در فضای سیاسی و اقتصادی در کشور پیش بیاید که در نتیجه این تحولات، رقیب آن‌ها‌ در انتخابات دست بالا را پیدا کند. از این رو تلاش می‌کنند تحریم‌ها لغو نشود. بنابراین در مسیر اقدامات دیپلماتیک دولت مانع ایجاد می‌کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار