| کد مطلب: ۱۰۹۳۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

واکنش شورای نگهبان به ردصلاحیت رقبای رئیسی در خراسان‌جنوبی

رقابت خبرگان در خراسان جنوبی پیچیده شد

آرمان ملی– مطهره شفیعی: روحانی ردصلاحیت می‌شود، اما از سوی دیگر رئیسی بدون رقیب در انتخابات حضور دارد و حضورش در مجلس خبرگان تضمین شده است.

رقابت خبرگان در خراسان جنوبی پیچیده شد

حضور بی‌رقیب در انتخابات قابل تامل است به‌ویژه آنکه این کاندیدای بدون رقیب ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور وقت باشد. او برای ورود به مجلس خبرگان از حوزه خراسان‌جنوبی کاندیدا شد. پس از آن در 6 بهمن بود که دبیر ستاد انتخابات استان خراسان‌جنوبی اعلام کرد: «طبق نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان، از مجموع پنج نفر ثبت‌نام‌کننده انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه استان خراسان‌جنوبی، صلاحیت یک نفر تایید شده است.» حضور رئیسی در انتخابات‌ها با حاشیه همراه بوده است. به‌غیر از این دوره که او تنها کاندیدای خراسان‌جنوبی برای ورود به مجلس است، درانتخابات ریاست جمهوری 1400 آرای باطله نزدیکترین رقیب به او بود، یعنی سیدابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی نفر اول شد و آرای باطله با ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رأی رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

*روند پیروزی‌های رئیسی در خراسان‌جنوبی

در دو انتخابات خبرگان که سیدابراهیم رئیسی از حوزه انتخابیه خراسان‌جنوبی نامزد شد و رای آورد، فضایی که نام ابراهیم رئیسی از آن صندوق‌های رای بیرون آمد، حداقل ملزومات رقابتی بودن، را داشت. در انتخابات خبرگان چهارم که سال ۱۳۸۵ برگزار شد، محمد ابراهیم ربانی، سیدابراهیم رئیس الساداتی (رئیسی) و قربانعلی شهمیری سه کاندیدای تایید صلاحیت شده در خراسان‌جنوبی بودند. ابراهیم رئیسی در آن انتخابات توانست از مجموع ۲۹۰ هزار رای، ۲۰۰ هزار عدد را از آن خود کند. در انتخابات خبرگان پنجم هم که سال ۱۳۹۴ صورت گرفت، دیگر همین ۳ نامزد هم نبودند و به ۲ نفر تقلیل یافت. ابراهیم رئیسی این بار هم با محمدابراهیم ربانی رقیب بود که نهایتا تک صندلی خبرگان خراسان‌جنوبی را از آن خود کرد. خراسان‌جنوبی برای ابراهیم رئیسی، خانه امید است؛ استانی که در پایین‌ترین مشارکت تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰، با حدود ۷۴ درصد بالاترین نرخ مشارکت را داشت و رئیسی نیز ۸۶.۵ درصد را از آن خود کرده بود.

*واکنش منتقدان به رقایت بدون رقیب رئیسی

حضور بدون رقیب رئیسی در انتخابات خبرگان موضوع ساده‌ای نبود که به‌راحتی از کنار آن عبور کرد و واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت. عبدالرضا داوری، مشاور سابق احمدی‌نژاد نوشت: «باورکردنی نیست، اما باور کنید، هر چهار رقیب ابراهیم رئیسی در انتخابات خبرگانِ خراسان‌جنوبی، ردصلاحیت شده‌اند تا ۳۵ روز قبل از انتخابات، نام نماینده استان خراسان‌جنوبی در خبرگان مشخص باشد: ابراهیم رئیسی!» یا هدایت‌ا... خادمی، نماینده سابق مجلس که نوشت: «انتخابات خبرگان رهبری در خراسان‌جنوبی بسیار پیچیده شده و به‌سختی بتوان پیش‌بینی کرد چه کسی پیروز این میدان نفسگیر است!» احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به رقیب نداشتن رئیسی در انتخابات خبرگان در حوزه انتخابیه خراسان‌جنوبی اشاره کرده و نوشته است: «وقتی سیدابراهیم رئیسی فقط با رأی یک نفر می‌تواند از حوزه خراسان‌جنوبی وارد مجلس خبرگان شود، دیگر بر اساس کدام تعریف می‌توان چنین پدیده‌ای را انتخابات نامید؟»

*اقوام  به میدان  آمدند

در چنین شرایطی یاران و اقوام رئیسی به میدان آمدند از جمله «رجانیوز» که متعلق به برادر داماد رئیسی و البته نزدیک به جبهه پایداری است. این سایت نوشت: «رسانه‌های اصلاح‌طلب با اعلام اینکه رئیسی تنهای کاندیدای تایید صلاحیت شده مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه استان خراسان‌جنوبی است، طوری وانمود می‌کنند که گویی شورای نگهبان تعمدا چنین کاری کرده تا رئیس‌جمهور بی‌رقیب باشد، اما بررسی حوزه‌های انتخابیه مختلف نشان می‌دهد که این موضوع به استان خراسان‌جنوبی اختصاص ندارد و در برخی حوزه‌های انتخابیه نیز چنین اتفاقی افتاده است. برای مثال تعداد کرسی استان قزوین در مجلس خبرگان ۲ نفر است و ۳ نفر در این استان تأیید صلاحیت شدند. در آذربایجان‌شرقی نیز ۵ کرسی برای مجلس خبرگان رهبری وجود دارد و تعداد تایید صلاحیت‌شده‌ها ۶ نفر هستند. در گیلان و مازندران تعداد کرسی‌ها ۴ نفر است و فقط ۵ نفر تأیید شدند. در کهگیلویه و بویراحمد هم فقط یک نفر تأیید شده است» نکته قابل تامل‌تر به رسانه دولت باز می‌گردد چنانکه برخی از رسانه‌ها از حذف شدن خبر بدون رقیب بودن ابراهیم رئیسی در انتخابات مجلس خبرگان در حوزه استان خراسان‌جنوبی اطلاع داده‌اند. خبرگزاری ایرنا هم به نقل از دبیر ستاد انتخابات استان خراسان‌جنوبی نوشته بود که «طبق نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان، از مجموع پنج نفر ثبت‌نام کننده انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه استان خراسان‌جنوبی، صلاحیت یک نفر تایید شده است.» که این خبر را حذف کرد.

*سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: انتخابات مجلس خبرگان با توجه به وظایف خطیر این مجلس، شرایط بالاتری نسبت به انتخابات دیگر دارد و همانطور که قبلا هم عرض کردم عمده داوطلبانی که تایید نشدند از شرایط علمی لازم برخوردار نبودند. وی گفت: در خصوص مباحثی هم که این روزها نسبت به برخی حوزه‌های انتخابیه مطرح می‌شود باید بگویم بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شرط برگزاری انتخابات در تمام حوزه‌های انتخابیه برخورداری از فضا و شرایط رقابتی است لذا تا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد، انتخاباتی برگزار نخواهد شد. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: نسبت به حوزه‌هایی هم که احیانا تعداد به اندازه کافی وجود ندارد باید عرض کنم هنوز فهرست نامزدها نهایی نیست و داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید نشده است، ۳ روز فرصت اعتراض دارند و ما در حال دریافت شکایات و اعتراضات آنها هستیم و پس از اتمام مهلت، به اعتراضات رسیدگی می‌شود. همچنین مانند رویه ادوار گذشته و البته مشابه انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز امکان جابه‌جایی کاندیداها از حوزه‌ای به حوزه دیگر وجود دارد که این مهلت هم تا ۷۲ ساعت قبل از رای‌گیری است. طحان نظیف ادامه داد: بنابراین شرایط در چنین حوزه‌هایی باید فراهم شود؛ لذا با نکاتی که عرض شد باید بگوییم بر اساس قانون امکان ندارد انتخابات خبرگان در حوزه‌ای که به تعداد کافی داوطلب وجود نداشته باشد، برگزار شود.

*روحانی شرایط علمی نداشت؟

پس از اظهارات طحان نظیف این سوال در اذهان شکل گرفت که آیا روحانی فاقد شرایط علمی لازم برای ورود به مجلس خبرگان است پس چرا از سال 79 تا امروز در این مجلس حضور دارد؟ آیا از درجه علمی او در این سال‌ها کم شده که اکنون رای به عدم صلاحیتش داده می‌شود؟ از سوی دیگر باید در نظر داشت که رئیسی نخواست از حوزه تهران کاندیدای مجلس شود چرا که در صورت تاییدصلاحیت روحانی باید با او رقایت می‌کرد بنایراین از خراسان‌جنوبی کاندیدا شد تا با آرامش به مجلس خبرگان برود. علی نادری مدیرعامل «ایرنا» در واکنش به ردصلاحیت حسن روحانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک پیشنهاد به شورای نگهبان؛ آقای روحانی را به شرط حضور در خراسان‌جنوبی، تایید صلاحیت کنید. هم مشکل ایشان حل می‌شود، هم مساله رقابت در استان خراسان‌جنوبی.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار