| کد مطلب: ۱۰۵۶۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی حاشیه‌ها و خبرهای بد تکواندو را بررسی می‌کند

احتمال خرابکاری سازمان‌دهی شده در تست دوپینگ تیم ملی تکواندو/ محرومیت 4 ساله در انتظار ایران؟

در روزهای گذشته دو نمونه تست دوپینگ تکواندوکاران تیم ملی کشورمان مثبت شده تا شایعات مختلفی در این خصوص شنیده شود.

احتمال خرابکاری سازمان‌دهی شده در تست دوپینگ تیم ملی تکواندو/ محرومیت 4 ساله در انتظار ایران؟

آرمان ملی آنلاین: چهارشنبه دوپینگ رضا کلهر، ملی‌پوش تکواندوی ایران و دارنده مدال برنز جهان در رقابت‌های گرنداسلم چین مثبت اعلام شد و او به همین دلیل ۴ سال از حضور در تمام رویدادها محروم شد. در فاصله ۲۴ ساعت از اعلام این خبر، دوپینگ دانیال بزرگی، دیگر ملی‌پوش تکواندوی ایران نیز به دلیل مصرف دارویی از خانواده استروئید آنابولیک در همان رقابت‌های گرنداسلم چین مثبت اعلام شده و در نتیجه این ورزشکار نیز ۴ سال از حضور در تمام رویدادها محروم شد. بزرگی در رقابت‌های گرنداسلم چین موفق به کسب مدال نقره شد و در ترکیب تیم اعزامی به رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ در باکو نیز حضور دارد. مثبت شدن تست دوپینگ دومین ملی‌پوش تکواندوی ایران به دلیل مصرف ماده مشابه، این نگرانی را به وجود آورده که تست دوپینگ دیگر ملی‌پوشان نیز مثبت اعلام شود!

سرمربی تیم ملی: نمی‌دانم چه بگویم 

بیژن مقانلو در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مثبت شدن تست دوپینگ دومین ملی‌پوش تکواندوی ایران در جریان رقابت‌های گرنداسلم چین، اظهار کرد: نمی‌دانم چه بگویم، شوکه هستیم. این طورش را هیچ‌وقت در ورزش ندیده بودم. هرکسی زده به ریشه زده است. آبروی یک کشور در میان است. هرکسی که هست به آبروی کشور لطمه زده است. سرمربی تیم ملی تکواندو افزود: این دارو اصلا به درد تکواندو نمی‌خورد و برای رشته‌هایی مثل وزنه‌برداری و پرورش اندام خوب است. به خدا ما هم قاطی کرده‌ایم. ترسمان این است که همه بچه‌های تیم آلوده شده باشند. آن وقت دیگر چیزی از تکواندوی ایران باقی نمی‌ماند. وقتی از گرنداسلم چین برگشتیم از فدراسیون پزشکی ورزشی آمدند و از همه بچه‌ها تست دوپینگ گرفتند و به آزمایشگاه کلن آلمان فرستادند. هنوز جواب تست‌ها نیامده و فدراسیون از فدراسیون پزشکی ورزشی درخواست کرده که جواب‌ها زودتر مشخص شود و حتی حاضر است پول بیشتری هم بدهد. جواب آزمایشگاه کلن آلمان برای ما خیلی مهم است و مشخص می‌شود چه بر سر تکواندوی ایران آمده است؛‌ اینکه فقط برخی آلوده شده‌اند یا همه تیم.

وی افزود: اگر بچه‌ها آلوده شده باشند احتمال اینکه چیزی در غذای‌شان ریخته باشند و این کار سازماندهی شده باشد وجود دارد. هر دو ورزشکار ۶۸ کیلوی ما ۷۲ یا ۷۳ کیلوگرم وزن دارند و باید وزن کم می‌کردند، در حالی که این دارو باعث می‌شود وزن بدن کم نشود. این دارو اصلا به دردشان نمی‌خورد که بخواهند استفاده کنند. واقعا خنده‌دار است. سرمربی تیم ملی تکواندو، در پایان در پاسخ به این سوال که در کنار مطرح شدن بحث توطئه، برخی معتقدند این اتفاق بر اثر کوتاهی و سوء مدیریت کادر فنی و مسئولان فدراسیون رخ داده است، گفت: کدام کوتاهی؟ ما هر آنچه لازم بود را انجام دادیم و همیشه مراقب تیم بودیم. از روزی هم که آمدیم همه ترددها را کنترل کردیم و بر کارمان تمرکز داشتیم. بچه‌های ما حتی مواد مجاز مثل منیزیم و پتاسیم که فدراسیون و پزشکان می‌دادند را هم مصرف نمی‌کردند، چه برسد به این که سمت داروهای دوپینگ بروند که اصلا به دردشان هم نمی‌خورد. این بچه‌ها از قشر ضعیف جامعه هستند و جان‌شان را می‌گذارند تا نان برای خانواده‌شان دربیاورند. همان‌طور که گفتم هرکس بوده به ریشه زده است!

شایعات 

در یکی - دو روز اخیر و پس از محرومیت چهارساله دو تکواندوکار ایران به دلیل دوپینگ، شایعاتی مبنی بر افزایش تعداد دوپینگی‌های تکواندو در تیم مردان و زنان ایران مطرح شد که طبق گفته مدیر فنی تیم‌های ملی این صحبت‌ها باعث نگرانی و تماس تعدادی از ملی‌پوشان و بر هم خوردن جو روانی تیم‌های ملی در آستانه اعزام به رقابت‌های قهرمانی جهان شده است. در صورت ثبت سومین دوپینگ، حداکثر محرومیت چهارساله در انتظار تکواندوی ایران خواهد بود؛ اتفاقی که می‌تواند تبعات زیادی برای این رشته پرافتخار و ورزش ایران داشته باشد.

اصغر رحیمی، مدیر فنی تیم‌های ملی تکواندو، در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از این شایعه‌سازی‌ها اظهار کرد: برخی‌ مشتاق‌اند با افزایش آمار نفرات آلوده به مواد ممنوعه در تکواندو، هر چه بیشتر باعث ضربه‌زدن به ورزشکاران این رشته و تکواندوی ایران شوند. از اینکه برخی، منافع ملی را دستاویز اهداف خود می‌کنند عمیقا متاسفیم. او افزود: تا صبح شنبه هیچ مورد جدیدی به فدراسیون‌ تکواندو اعلام نشده و امیدواریم شرایط به شکلی پیش نرود که بحث تعلیق و محرومیت تکواندوی ایران به دلیل برخی توطئه‌ها پیش بیاید. ما حتی نیمه‌شب نیز ایمیل‌ها را با نگرانی زیاد چک می‌کنیم تا در جریان آخرین وضعیت بچه‌ها قرار بگیریم.

نظر ایران نادو 

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در مورد مثبت شدن نمونه دوپینگ دو تکواندوکار تیم‌ملی ایران در رقابت‌های گرنداسلم چین و ادعای دوپینگ سازماندهی شده از طریق آلودگی غذایی ملی‌پوشان تکواندو، توضیح داد. فرزاد شارکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مثبت شدن تست دوپینگ دو ملی‌پوش تکواندوی ایران در جریان رقابت‌های گرنداسلم چین و شبهات مطرح شده از سوی برخی مسئولان فدراسیون تکواندو، اظهار کرد: نمونه‌های دوپینگ از سوی نادو چین با دستور فدراسیون جهانی تکواندو از نفرات برتر مسابقات اخذ شده است و پیگیری تخلف صورت گرفته بر عهده آژانس بین‌المللی نمونه‌گیری دوپینگ (ITA) به نیابت از فدراسیون جهانی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص اخذ نمونه دوپینگ از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) از تکواندوکاران ‌اظهار کرد: بر خلاف روال معمول که در اولین مرحله اردوها تست گرفته می‌شود، چنین هماهنگی از سوی فدراسیون تکواندو انجام نشد و در اردوی مرحله دوم و حدود ۱۰ روز پس از رقابت‌های گرنداسلم چین از ۲۳ تکواندو کار مرد و زن توسط ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در اردوی تیم‌ملی تکواندو نمونه دوپینگ گرفته شد که به آزمایشگاه کلن آلمان ارسال شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) ادامه داد: انتظار می رود حدود ۲ هفته دیگر نتایج نمونه‌ها گزارش ‌شود ولی تلاش می‌کنیم تا زودتر از زمان معمول، آنالیزها انجام شده و نتایج گزارش شوند، البته نتیجه تست‌های کنترل دوپینگ تهران حتی اگر منفی باشد نیز بر تخلف و تست مثبت قبلی ورزشکار تاثیری ندارد. شارکی در مورد وضعیت تکواندوکاران دوپینگی تصریح کرد: با توجه به نوع ماده مصرفی که از گروه استرویید آنابولیک است و بر اساس تعریف لیست ممنوعه، غیر خاص (دارای کاربرد درمانی نادر) قلمداد می‌شود، ورزشکار از زمان گزارش آنالیز مثبت و دریافت ایمیل ابلاغ اولیه تخلف به اجبار از هر نوع فعالیت های ورزشی تعلیق خواهد شد و نمی‌تواند در هیچ رقابتی از جمله مسابقات جهانی شرکت کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار