| کد مطلب: ۱۰۶۶۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد

پیشروی مرحله به مرحله در مذاکرات

آرمان ملی : پس از تفاهم میان ایران و آمریکا برای آزادی 4 زندانی و آزادسازی 6 میلیارد از منابع مالی ایران به نظر می‌رسد که مذاکرات ادامه دارد و طرفین قبول کردند که تا مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده خبری را منتشر نکنند.

پیشروی مرحله به مرحله در مذاکرات

چون انتشار خبر مذاکراتی که انجام می‌گیرد باعث می‌شود که مخالفین مذاکرات بین ایران و آمریکا مثل اسرائیل یا برخی کشورهای عربی و عده‌ای در داخل آمریکا مثل جمهوری‌خواهان سنگ اندازی کنند و با اقدامات منفی که انجام می‌دهند  اجازه ندهند که این مذاکرات به نتیجه برسد. لذا تصور می‌شود که دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که کار را مرحله به مرحله پیش ببرند. یعنی در واقع مسائل حاشیه‌ای مثل  آزادی زندانیان و پول‌هایی که فعلا در کشور‌های مختلف بلوکه شده را حل و فصل کنند و سپس وارد مذاکرات هسته‌ای بشوند. البته باید توافقی صورت گیرد که اروپایی‌‌ها نیز در آن توافق باشند. زیرا مهرماه ایران بر اساس برجام می‌تواند یکسری اقداماتی را در جهت منافع خود انجام دهد و به خرید و فروش سلاح بپردازد، برای همین لازم است تا اروپایی ها نیز دیگر سنگ اندازی نکنند.

پیش بینی اینکه طرفین در کجاها می‌توانند به توافق برسند و در کجاها نمی‌توانند، وقت بیشتری را خواهد برد.  لذا به نظر می‌رسد که همگی به این نتیجه رسیده‌اند که نوعی آرامش نسبی میان خود ایجاد کرده و از طرفی هم حملات لفظی به یکدیگر را کم کنند ژانسی شوند . حال اینکه درآبببکه تقریبا انجام شده است. البته اقدامات ایذایی هم بهتر است تا حد ممکن کاهش پیدا کند. مثلا آنچه در خلیج فارس بعضا بین ناوچه‌های ایرانی و قایق‌های تندرو و ناوهای آمریکایی رخ می‌دهد تا حد ممکن باید کنترل گردد؛‌هر چند که این اتفاق نیز تا حدودی افتاده است. لذا دو طرف می‌خواهند یک آرامش نسبی برقرار باشد چون آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات کشورشان، به این آرامش نیاز دارند. سپس طرفین می‌توانند وارد مراحل گفت‌وگوهای هسته‌ای بشوند تا شاید به نتایجی دست پیدا کنند. اینکه اخیرا دبیر ستاد حقوق بشر نیز از دور جدید تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا خبر داده حتما می‌تواند روی مذاکرات طرفین تاثیر گذار باشد. همچنانکه آزادی 4 زندانی آمریکایی و آزاد سازی 6 میلیارد دلار پول ایران به ادامه مذاکرات کمک کرده ؛ ادامه این رویکرد نیز نوعی اعتماد نسبی به وجود می‌آورد. لذا زمانی که دیگر زندانیان نیز در ساز و کار مشخصی آزاد شوند طرف مقابل نیز امتیاز خواهد داد.

بنابر این باعث می‌شود که طرفین پیشروی بیشتری در روند کاری و مذاکراتی با یکدیگر داشته باشند. امید می‌رود که هر دو طرف مرحله به مرحله با یکدیگر پیش بروند تا این مشکلات نیز حل شود. البته این احتمال نیز وجود دارد که ایران و آمریکا یا کشورهای دیگر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و مذاکره داشته باشند. هر چند که  حدود چند هفته پیش مشاور رئیس جمهور گفته بود بنا نیست آقای رئیسی ملاقاتی با مقامات آمریکایی داشته باشند. حال اینکه گفته شده رئیسی ملاقاتی ندارد آیا مذاکره کنندگان نیز ملاقاتی خواهند داشت یا خیر ، هنوز مشخص نیست. آنچه که مسلم است ضمن اینکه در عمان به نوعی مذاکرات غیر مستقیم در یک ساختمان انجام می‌شود. مسلما مذاکره مستقیم نیز با نمایندگی ایران داشته‌اند. وقتی مذاکرات مستقیمی با نمایندگی ایران در نیویورک انجام شده ؛ نشان می‌دهد که راه باز شده تا مذاکره‌کنندگان ایران نیز در حاشیه اجلاس مجمع مذاکراتی داشته باشند.

عبدالرضا فرجی راد

تحلیلگر مسائل بین‌الملل

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار