| کد مطلب: ۱۰۵۷۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد

انرژی هسته‌ای و منافع ملی

زیر برجام زدن توسط ترامپ بزرگ‌ترین صدمه را به خود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها زد از آن جهت که ما مصمم شدیم انرژی هسته‌ای‌مان را با قوت و قوام در چارچوب قوانین انرژی هسته‌ای بین‌المللی جلو ببریم. امروز برخلاف روزی که برجام امضا شد و عده‌ای در ایران جلوجلو تعهدات را اجرا کردند بدون اینکه تعهداتی که به عهده طرف مقابل هست انجام شود، در موضع برتر هستیم.

انرژی هسته‌ای و منافع ملی

به گزارش آرمان ملی آنلاین، امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی نوشت: از اینکه مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند به انرژی هسته‌ای به عنوان یک اساس و پایه توجه داشته باشید نه از آن جهت که بخواهیم صلح جهانی را به خطر بیندازیم. چراکه براساس آنچه آژانس پادمانی می‌کند، جلو می‌رویم. منتها دنیا نمی‌خواهد حتی کشورهای مستقل در چارچوب آژانس هم فعالیت کنند. آنها آژانس را برای ترساندن و پرهیز دادن کشورها از ورود به حوزه هسته‌ای درنظر گرفته‌اند.

واقعیت امر این است که آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کارآمدی حقوق بین‌الملل از جنگ جهانی دوم به بعد و سازمان‌هایی که در حوزه‌های مختلف تشکیل شد به سر رسیده و باید نهادها و سازمان‌هایی درست شوند که منافع آمریکا را در نظر بگیرند. در حقیقت ترامپ به این سمت رفت که معادلات حقوق بین‌الملل را به‌هم بزند و آمریکایی‌ها با مهره‌چینی که کردند، ترامپ را به عنوان یک فرد نادان بر سر کار آوردند تا کارهای مبتنی بر خلاف حقوق بین‌الملل انجام دهد و تمام معادلات دنیا را به‌هم بزند.

به یاد داریم که اروپایی‌ها آنقدر ساده انگارانه به موضوع برخورد می‌کردند که آن زمان با آمریکایی‌ها چانه زنی می‌کردند که برجام را به رسمیت بشناسد. آنها نگران این بودند که معادلات دنیا به لحاظ حقوق بین‌الملل به‌هم بخورد. اروپایی‌ها از نگاه حقوقی به دنیا نگاه می‌کردند ولی آمریکایی‌ها با نگاه منافع و سلطه نگاه می‌کردند. لذا انرژی هسته‌ای حق همه کشورهاست و بارها مقام معظم رهبری فرمودند در کمال صداقت که اصلا باورهای دینی ما اجازه نمی‌دهد سلاح‌های کشتار جمعی درست کنیم. ما انرژی هسته‌ای را برای رفاه، حوزه‌های پزشکی و مهندسی می‌خواهیم نه اینکه برای ترساندن ملت‌ها به کار ببریم.

انرژی هسته‌ای حق آحاد ملت‌های دنیاست منتها برخی کشورها این جسارت و شجاعت و این هدفمندی را ندارند که به سمت انرژی هسته‌ای بروند تا خود را از وابستگی به آمریکا و اروپا نجات دهند. چطور اروپایی‌ها انرژی هسته‌ای داشته باشند و فرانسوی‌ها از انرژی هسته‌ای و برق استفاده می‌کنند و نرخ برق‌شان در تمام اروپا ارزان‌تر هم هست ولی ما یا ملت‌های دیگر نداشته باشیم؟ امروز عربستان هم دارد به این سمت می‌رود و فهمیده که آمریکایی‌ها پوشالی‌اند و به دنبال منافع خودشان هستند. حتی اروپایی‌ها هم دارند به هوش می‌آیند. وقتی  ماکرون با آقای رئیسی 90 دقیقه تلفنی صحبت می‌کند معنا و مفهوم دارد. متوجه شده‌اند که تمام معادلات‌شان بی‌اساس بوده و ملت و دولتی که بخواهد دنبال آمریکا برود سرانجامی جز نابودی نخواهد داشت.

لذا انرژی هسته‌ای را براساس قوانین بین‌المللی داریم جلو می‌بریم و به تمامی اصول هم پایبند هستیم چه بسا آقای گروسی اعلام کرد ایران در چارچوب آژانس دارد حرکت می‌کند که نشان دهنده این است که ایران به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد. در حالی که آمریکا و اسرائیل جز این آژانس نیستند. اتفاقا دنیا باید این هجمه را علیه آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهایی که جزو آژانس نیستند وارد کند چراکه اینها بیشتر به سمت سلاح کشتار جمعی می‌روند. جالب اینجاست با کشورهایی که بخواهند در جهت منافع خودشان و به روز کردن حوزه‌های علمی خودشان از بستر انرژی هسته‌ای بهره ببرند، برخورد دارند. لذا اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که پایه و اساس انرژی هسته‌ای را حفظ کنید و تداوم دهید، در جهت منافع ملی و کشور است. 

نویسنده : امیررضا واعظ آشتیانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار