| کد مطلب: ۱۱۶۶۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد

موتورسواران در طرح ترافیک جریمه می‌شوند!

قرار است طرح ترافیک شهر تهران باز هم دستخوش تغییراتی شود اما اینبار برای موتورسیکلت سواران، ممنوعیت ها و قوانینی برای ورود در این محدوده اعمال خواهد شد.

موتورسواران در طرح ترافیک جریمه می‌شوند!

به گزارش آرمان ملی،  «طرح ترافیک» برای ساکنان تهران نامی آشنا و قدیمی است؛ طرحی که از سال ۱۳۵۸ با هدف کاهش ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت، در قالب‌های مختلف به اجرا درآمده است.

نخستین مرحله این طرح، ایجاد مسیر ویژه برای اتوبوس‌های شرکت واحد بود، اما در مراحل بعد، محدودیت‌هایی برای خودرو‌های شخصی اعمال شد، زمان اجرای طرح افزایش یافت و محدوده آن نیز گسترش پیدا کرد.

در هر مرحله، مسئولان با امید به بهبود وضعیت، دست به اصلاحاتی زدند تا به هدف اصلی یعنی کاهش ترافیک و آلودگی هوا دست یابند، اما برخلاف انتظار، این دو مشکل مهم تهران به معضلی پیچیده و حل‌نشده تبدیل شد؛ تا جایی که حتی طرح زوج یا فرد نیز نتوانست از این گره بکاهد.

با آغاز طرح زوج و فرد در سال ۱۳۸۴، نحوه اجرای طرح ترافیک دچار تغییراتی شد، در همین دوره و در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران، طرح LEZ مطرح شد.

بر اساس این طرح، خودرو‌ها به چهار گروه آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم شدند؛ به‌گونه‌ای که خودرو‌های آبی اجازه تردد آزادانه داشتند، خودرو‌های سبز در روز‌های ناسالم، خودرو‌های زرد در تمام روز‌های سال از صبح تا عصر، و خودرو‌های قرمز در تمام ساعات شبانه‌روز از تردد در محدوده طرح منع می‌شدند.

همچنین در فاز اول، همه مالکان خودرو‌ها موظف به دریافت برگه معاینه فنی برای ورود به محدوده زوج و فرد شدند و در فاز دوم، کنترل معاینه فنی در سطح شهر گسترش یافت. پس از فراز و نشیب‌های بسیار، فاز نخست این طرح در مهرماه ۱۳۹۵ و فاز دوم آن در آبان‌ماه ۱۳۹۷، پس از پایان دوره چهارم شورای شهر و تغییر شهردار، به اجرا درآمد.

با این حال، تنها بخشی از طرح که به‌صورت عملیاتی اجرا شد، کنترل معاینه فنی خودرو‌ها بود که همچنان نیز ادامه دارد. در زمان اجرای فاز دوم، آمار‌ها نشان می‌داد که طی دو سال، بیش از شش هزار خودروی آلاینده در تهران از طریق مراجعه به مراکز معاینه فنی شناسایی شده و مشکل آلایندگی آنها برطرف شده است.

در ادامه تغییرات اعمال شده، طرح جدیدی با عنوان «طرح کنترل آلودگی هوا» در دستور کار قرار گرفت که بر اساس آن محدوده زوج و فرد حذف شد چراکه طبق اظهارات مسئولان وقت شهرداری، مطالعات تطبیقی انجام‌شده حاکی از این بود که طرح زوج و فرد کارایی خود را از دست داده است بنابراین در طرح جدید، همه خودرو‌ها فارغ از اینکه پلاک زوج یا فرد دارند می‌توانند هر فصل ۲۰ روز در این محدوده تردد داشته باشند و برای تردد بیش از سهمیه خود باید نصف عوارض طرح ترافیک را پرداخت کنند.

بر این اساس، جدیدترین طرح ترافیکی شهر تهران از ابتدای تیر ماه سال ۹۸ اجرایی شد، اما در سال‌های اخیر نیز زمزمه‌های اعمال تغییر در طرح ترافیک شهر تهران مطرح شده که یکی از آنها دریافت عوارض از خودرو‌ها برای ورودی به محدوده طرح ترافیک بر اساس میزان پیمایش است و دیگری اعمال قانون و ممنوعیت‌هایی برای ورود موتورسیکلت سواران به این محدوده است.

پوریا علیمردانی؛ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در این باره به خبرنگار تسنیم، گفت: قطعا موتورسیکلت‌ها شامل ممنوعیت‌های طرح ترافیک جدید که در مراحل بررسی نهایی و تصویب قرار دارد، خواهند شد.

وی ادامه داد: در طرح جدید ترافیک، موتورسیکلت سوارانی که قرار است وارد محدوده طرح ترافیک شوند با به کارگیری زیرساخت‌های جدید کنترل خواهند شد، در این راستا باید نسبت به ثبت نام و دریافت تگ اقدام کنند تا بدون دوربین امکان خواندن پلاک آنها فراهم باشد یا ضوابطی برای مخدوش نبودن پلاک آنها اعمال شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: برای کمک به رعایت قوانین توسط موتورسیکلت سواران در محدوده طرح ترافیک، تشویق‌هایی در نظر گرفته شده و قرار است اقدامات به صورت ایجابی باشد.

طرح جدید ترافیک، هنوز در شورای ترافیک تهران تصویب نشده است، اما بعد از تصویب باید نسبت به آماده سازی زیرساخت‌های اجرای این طرح اقدام شود البته با توجه به اینکه هوش مصنوعی و علوم داده به نحوی پیشرفت کرده که امکان رهگیری خودرو‌ها وجود دارد تامین و ایجاد زیرساخت‌ها کار سختی نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار