| کد مطلب: ۱۰۶۹۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی شرایط بازار طلا و پیش بینی قیمت آن در روزهای آتی می‌پردازد

بازار طلا گرم شد

قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲ میلیون و ۵۱۱ هزار تومان و قیمت سکه طرح جدید ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد و در شرایط جنگ اسرائیل و فلسطین که ناامنی درفضای منطقه‌ای حکمفرما شده است شاید تنها کالایی که می‌تواند تضمین کننده ارزش پول کشورها باشد طلاست به همین جهت شاهد این بودیم که قیمت طلا که در ماه‌های گذشته تقریبا روند ثابتی به خود گرفته بود یکباره و در عرض یک روز صعود غیرمنتظره‌ای را داشته باشد این درحالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شاید قیمت طلا در کوتاه مدت متاثر از جنگ فلسطین و اسرائیل روند صعودی داشته باشد اما در بلندمدت نیز احتمال اینکه این سیر صعودی ادامه دار باشد محتمل است، چراکه به‌واسطه افزایش قیمت نفت نیز رشد قیمت طلا محتمل است.

بازار طلا گرم شد

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در همین خصوص گفت: یک بخشی از شرایط کنونی بازار طلا و سکه، به افزایش شدید قیمت اونس جهانی طلا برمی‌گردد و بخش دیگر نیز به نوسانات و افزایش قیمت ارز ارتباط دارد همچنین خبرهای سیاسی در سطح دنیا درباره تنش فلسطین و اسرائیل، روی بازار ارز تاثیر گذاشته است و به تبع افزایش قیمت اونس جهانی طلا، بازارهای داخلی طلا و سکه نیز افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه سکه، کانال ۳۰ میلیون تومان را رد کرده است، عنوان می‌کند: دیروز هر گرم طلای ۱۸عیار در حدود ۶۳ هزار تومان افزایش قیمت داشت و سکه نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار افزایش قیمت را تجربه کرد. سکه طرح قدیم نیز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه حدود یک میلیون تومان، ربع‌سکه یک میلیون تومان و سکه یک‌گرمی بانک مرکزی ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

بذرافشان با بیان اینکه این میزان افزایش چشمگیر بوده است، تصریح می‌کند: این شرایط در حالی است که از لحاظ تقاضا، تغییری در بازار شاهد بودیم و اینکه بازار هیجانی شود، اتفاق نیفتاده است و بازار، روال عادی خود را طی می‌کند.

وی متذکر می‌شود: با این حال، افزایش قیمت اونس جهانی طلا، افزایش قیمت ارز و خبرهای سیاسی و اقتصادی مربوط به تنش منطقه، بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. ولی اینکه بگوییم تقاضا در بازار تشدید شده، چنین اتفاقی نیفتاده است.

امکان بازگشت به قیمت‌های قبلی وجود دارد؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه در پاسخ به این پرسش که امکان بازگشت به قیمت‌های قبلی وجود دارد تاکید کرد: باید ببینیم در روزهای آینده خبرهای سیاسی و اقتصادی چه مراحلی را طی می‌کند همچنین چه رقم‌هایی را اونس جهانی طلا به خود می‌بیند و بازار ارز چه شرایطی دارد.

بذرافشان عنوان می‌کند: اگر خبر خاصی وجود نداشته باشد، تغییری نباید وجود داشته باشد که با این حال، الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد و باید ببینیم وضعیت اونس جهانی طلا به چه شکل است.

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره دلایل افزایش قیمت سکه و طلا گفت: این افزایش به دلیل تنش‌های منطقه بوده که هم روی اونس جهانی طلا اثرگذار بوده و هم بازار ارز و سکه و طلا.

وی با بیان اینکه این اتفاقات روی قیمت طلا و سکه اثرگذار است افزود: مدتی بود که آرامش در بازار حاکم بود، اما الان شاهد نوسان افزایشی قیمت‌ها هستیم که امیدواریم به زودی بازارها به آرامش قبلی خود برگردد.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: در این شرایط، چرخ تولید و دادوستد کند می‌شود و تقاضاکننده کمتر در مسیر خرید و فروش ورود پیدا می‌کند.

نرخ جهانی طلا افزایش یافت

از سوی دیگر طلا با افزایش حدود یک درصدی در بازار جهانی، به یک‌هزار و ۸۵۱ دلار رسید و بر همین اساس، طلا روز گذشته در بازار جهانی رشد ۱۷ دلاری را تجربه کرد و به یک هزار و ۸۵۱ دلار رسید.

براساس گزارش رویترز، تمایل به طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن به دنبال مخاطرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه افزایش یافته است. طبق گفته مت سیمسون، تحلیلگر ارشد سیتی ایندکس، قیمت طلا احتمالا به ۱۸۸۰ دلار می‌رسد ولی به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها از مرز ۱۹۰۰ دلار فراتر رود. مگر اینکه سود اوراق قرضه خزانه داری آمریکا کاهش قابل توجهی داشته باشد.

در این میان، اطلاعات اقتصادی جدید آمریکا احتمال پایان قریب الوقوع روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو این کشور را پایین آورده و می‌تواند مانع افزایش قابل توجه قیمت طلا شود و بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

از سوی دیگر یورونیوز گزارش داد: پیتر کاردیلو، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری اسپارتان نیز ضمن پیش‌بینی افزایش قیمت دلار، معاملات گسترده طلا را «یک پوشش عالی در برابر آشفتگی بین‌المللی» توصیف می‌کند و به نظر می‌رسد تا کنون دستاورد مهم جنگ، توقف اقدامات برای عادی سازی روابط سیاسی در خاورمیانه باشد که با این وجود آینده تحولات روشن نیست و افزایش دامنه درگیری‌ها، احتمالاً قیمت بالاتر نفت خام را به همراه خواهد داشت و اکنون عمده نگاه‌ها به سمت عربستان است تا مشخص شود که یکی از مهم‌ترین بازیگران عرضه نفت در بازارهای بین‌المللی و همزمان یکی از تاثیرگذارترین کشورها در صحنه سیاسی خاورمیانه، چه واکنشی به تحولات غزه و آینده مراوداتش با اسرائیل خواهد داشت.

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : المیرا بابایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار