| کد مطلب: ۱۰۶۹۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد

تبعات عملیات «طوفان الاقصی»؛ از امکان توقف مذاکرات عادی‌سازی تا سقوط کابینه نتانیاهو

کارشناس مسائل فلسطین گفت: ممکن است تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی بر مذاکرات عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با عربستان برخی دیگر از کشورهای عربی تاثیر منفی بگذارد و آنها موقتاً روند مذاکرات را کُند یا متوقف کنند.

تبعات عملیات «طوفان الاقصی»؛ از امکان توقف مذاکرات عادی‌سازی تا سقوط کابینه نتانیاهو

منصور براتی کارشناس مسائل فلسطین ، در خصوص «عملیات طوفان الاقصی» که توسط نیروهای گردان عزالدین قسام مقاومت فلسطین حماس صورت گرفت، گفت : با توجه به اخباری که رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر می‌کنند مبنی بر اینکه به جز حملات راکتی و درگیری‌هایی که در مرزها در حال اتفاق افتادن است، یک سری از اعضای گروه مقاومت فلسطین به عمق قلمرو اسرائیل نفوذ پیدا کرده‌اند، این مسئله نشان از سطح بالایی از هماهنگی و سازماندهی در میان مقاومت فلسطین است.

وی با بیان اینکه مسئله غافلگیری برای نیروهای رژیم صهیونیستی در این عملیات اتفاق افتاده است، گفت: شاید اشاره به این مطلب جالب باشد که در پنجاهمین سالگرد جنگ یوم کیپور که در سال ۱۹۷۳ به وقوع پیوست هستیم که در ابتدای آن جنگ اسرائیلی‌ها غافلگیر شدند و امروز هم شاهد تکرار مجدد این موضوع و غافلگیری نیروهای رژیم صهیونیستی هستیم.

این کارشناس مسائل فلسطین تصریح کرد: ما برای ارزیابی بهتر و دقیق‌تر اتفاقات امروز در سرزمین‌های اشغالی نیاز به گذر زمان داریم چرا که همچنان اخبار ضد و نقیض وجود دارد و ما هنوز خبری استراتژیک مبنی بر اینکه به طور مثال یک شهرک یا یک منطقه به دست نیروهای مقاومت فلسطین به طور کامل افتاده باشد را نداریم و صرفاً خبر از «نفوذ نیروهای مقاومت به داخل برخی شهرک‌های صهیونیست نشین» منتشر شده است.

براتی با اشاره به «عملیات روانی» به عنوان بخشی از تاکتیک همیشگی رژیم صهیونیستی، افزود: این رژیم در جنگ‌های خود تلاش می‌کند در ابتدا خود را آسیب پذیر نشان داده و میزان صدمات و تلفات خود را به نحوی بیشتر بیان کند تا طرف مقابل خود را به القای این مطلب که پیروز جنگ شده است برساند و به نوعی مانع از اقدامات بعدی آنها شده و انگیزه را از آنها جهت استمرار حملات علیه نیروهای رژیم صهیونیستی بگیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه تنها چند ساعت از شروع عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد ما باید احتمالات مختلف را در این موضوع جهت تحلیل بهتر و دقیق‌تر ماجرا داشته باشیم. در درجه نخست باید دید تا چه ساعتی این بحران ادامه خواهد داشت و دوم آنکه واکنش رژیم صهیونیستی به آن چگونه خواهد بود.

این کارشناس مسائل فلسطین اظهارکرد: تاکنون آنچه منتشر شده نسبت به حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه است و باید دید چه میزان تلفاتی در این منطقه گزارش می‌شود، «این احتمال وجود دارد که اسرائیلی‌ها در حملات خود شدت عمل زیادی به خرج دهند» و میزان تلفات در غزه را بالا ببرند که در این صورت باید واکنش کشورهای مسلمان از جمله عربستان سعودی را شاهد باشیم.

براتی ادامه داد: ممکن است این تحولات بر «مذاکرات عادی‌سازی روابط» میان اسرائیل با عربستان برخی دیگر از کشورهای عربی تاثیر منفی بگذارد و آنها موقتاً روند مذاکرات را یا کُند یا متوقف کنند.

وی بیان داشت: ابعاد و موضوعات دیگری هم می‌تواند منشعب از اتفاقات امروز صورت بگیرد که از جمله آن «تشدید فضای درگیری و تنش در سرزمین‌های اشغالی و ناآرامی‌های داخلی اسرائیل» است. بنابراین کابینه نتانیاهو باید مولفه‌های متناقض زیادی را در این موضوع مد نظر قرار دهد.

این کارشناس مسائل فلسطین تصریح کرد: از یک طرف اگر آنها شدت عمل زیادی به خرج دهند و ممکن است روند عادی‌سازی روابط آنها با کشورهای عربی دچار خدشه شود یا «بازیگران جدیدی از جمله حزب الله لبنان وارد عرصه نزاع و درگیری با آنها شوند»، از طرف دیگر اگر شدت عمل به خرج ندهند ممکن است دچار اختلافات داخلی شوند و گروه‌های راست افراطی که در حال حاضر در داخل کابینه نتانیاهو هستند به دلیل انفعال دولت از آن خارج شوند که در این شرایط کابینه سقوط خواهد کرد.

براتی گفت: یک قاعده کلی در دنیا وجود دارد و آن اینکه هر کشوری هر چقدر هم که به لحاظ امنیتی و نظامی قدرتمند باشد آسیب پذیری‌های خاص خودش را هم دارد، این قاعده برای رژیم صهیونیستی هم صدق می کند به نحوی که این رژیم هرچند که توان امنیتی بالایی را داشته باشد، اما آسیب‌پذیری‌های خاص خودش را هم دارد.

وی عنوان داشت: می‌توان موضوعات مختلفی را در خصوص چگونگی ورود نیروهای مقاومت به مناطق اشغالی فرض کرد به طور مثال اینکه تمام نیروهای مقاومت به این نحو نیستند که مشخصه خاصی را داشته باشند تا به راحتی مورد شناسایی قرار گیرند، در واقع تعداد زیادی از فلسطینیان هستند که روزانه برای امرار معاش و کار کردن وارد شهرک‌های صهیونیست نشین می‌شوند و شب‌ها نیز به منازل خود باز می‌گردند و گروه‌های مقاومت هم از میان همین افراد عضوگیری می‌کنند.

این کارشناس مسائل فلسطین در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل به نظر می‌رسد که خیلی از این افرادی که امروز توانستند وارد مناطق اشغالی شوند از همین دسته بوده باشند که توانستند وارد شده و عملیات خود را انجام دهند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار