| کد مطلب: ۱۱۱۱۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» واکنش دولت به نمایندگان معترض به افزایش قیمت دلار و سکه را بررسی می‌کند

تغییر فاز روابط پاستور و بهارستان

آرمان ملی- حمید شجاعی: شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد مجلس یازدهمی که کسر قابل‌توجهی از نمایندگانش در زمان انتخابات به رئیس‌جمهور مستقر نامه نوشتند تا در انتخابات حضور یابد و اینگونه حمایت خود را از وی اعلام کردند، امروز با گذشت قریب به 3 سال از روی کارآمدن دولت با همین دولت به مشکل بخورند. چنانکه اگر نگاهی به مناسبات دولت و مجلس بیندازیم به اختلاف نظر میان این دو قوه در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در ماجرای برخی استیضاح‌ها و برکناری‌ها پی می‌بریم. ماجرای افزایش روزافزون قیمت ارز و سکه نیز داستان امروز و دیروز نیست و همیشه بوده است. اما انتقادی که نمایندگان نیز بر دولت وارد می‌کنند عدم مدیریت و کنترل است و از همین‌رو است که برخی صحبت از تغییرات در تیم اقتصادی دولت می‌کنند. حال اینکه باید دید در یکماه و اندی مدت باقی مانده از عمر مجلس یازدهم تعاملات پاستورنشینان با ساکنان بهارستان چگونه پیش خواهد رفت.

تغییر فاز روابط پاستور و بهارستان

*نارضایتی ارزی به مجلس رسید

گرچه دولت به‌ویژه رئیس‌جمهور در ابتدای راه وعده‌‌های بسیاری از جمله در خصوص نصف و سپس تک رقمی کردن تورم، کاهش و تک نرخی کردن قیمت ارز و بهبود شرایط اقتصادی به جامعه می‌داد، اما گذشت زمان نشان داد که این حرف‌ها صرفا در حد همان وعده باقی مانده و قیمت ارز و سکه و شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه نشان می‌دهد که دولت نتوانسته آنطور که باید کاری در کنترل بازار از پیش ببرد. جالب اینکه برخلاف دولت دوازدهم حسن روحانی که با معضلات و مشکلات فراوانی از جمله کرونا، خارج شدن آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه و اتفاقات آبان و اسفند 98 روبه‌رو بود که همگی باعث فشار بر دولت و محدودیت عملکرد می‌شد اما نهایتا و با یک حساب سرانگشتی، دولت روحانی دلار را در سال ۹۲ در محدوده قیمتی ۳۲۰۰ تومانی تحویل گرفت و در سال ۱۴۰۰ در کانال 23 هزارتومان تحویل دولت رئیسی داد، اما دولت رئیسی با اینکه شرایط نسبت به دولت قبل برایش مهیا‌تر بود و با روی کارآمدن «بایدن» وضعیت بین‌المللی برای احیای برجام نیز فراهم بود دلار 23700 تومان را تحویل گرفت و امروز در آستانه سومین سال عملکردی دولت سیزدهم دلار در کانال 64 هزار تومان قرار دارد. این در حالی است که این لجام‌گسیختگی و سیر صعودی قیمت ارز و سکه جدای از جامعه صدای مجلس همراه دولت را نیز در آورده است. چنانکه اخیرا نماینده دشتستان در مجلس در واکنش به گرانی روزافزون نرخ ارز و سکه گفته بود:«مسئولان کشور، به‌ویژه در قوای سه‌گانه و به‌خصوص قوه مجریه با پرهیز از کار‌های تبلیغاتی بر حل مسائل مردم متمرکز شوند؛ این بهترین پاسخ به دشمن است. ما هم به‌عنوان نمایندگان مردم، اولا حامی دولت هستیم، ثانیا بهترین کمک را به دولت در مقطع فعلی انتقادات سازنده و تلاش برای رفع مشکلات و آسیب‌های آن می‌دانیم.» ابراهیم رضایی، اظهارکرده بود: «پیش از این هم بار‌ها گفتند و گفتیم، فرماندهی اقتصادی دولت نیاز به اصلاح و ترمیم دارد؛ اما توجهی نشد و نتیجه آن دلار ۶۵ هزار تومانی است. امروز همان حرف‌ها را تکرار و تأکید می‌کنیم که اگر به سخنان کارشناسان و دلسوزان توجه نشود، منتظر دلار  با قیمت‌ها بالاتر هم باشیم. برادران مدیر و مسئول، این ملت، ولی نعمت ما هستند، مراقب باشید از دست نروند.» این نشان می‌دهد که مجلسی‌ها نیز از نوع مدیریت دولت در بحث ارز و سکه چندان رضایتی ندارند و مطابق بسیاری از کارشناسان آنها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که تیم اقتصادی دولت نیاز به ترمیم، فکر و روح تازه دارد تا بتواند انسجام و راندمان کاری بالاتری را تجربه کند. البته این امری طبیعی است که مجالس در ماه‌های پایانی با دولت‌ها به اختلاف و مشکل بخورند. چنانکه نمایندگان مجلس یازدهم نیز بارها به مساله لزوم تغییر در تیم اقتصادی دولت تاکید داشته‌اند. امری که دولت آن را بر نتابیده است. اما چقدر بهتر بود که دولت برای ارزیابی کار خود هم شده از 4 اقتصاددان و اهل فن دعوت می‌کرد تا عملکردش را ارزیابی کنند و راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی از جمله افزایش لجام‌گسیخته ارز و سکه ارائه کنند و اگر هم رأی بر این بود که باید تغییراتی در تیم اقتصادی دولت رقم بخورد دولت این تغییرات را با آغوش باز پذیرا باشد.

* واکنش دولت

پس از انتقادات و اظهارنظر برخی نمایندگان در خصوص شرایط اقتصادی، نوسانات قیمت ارز و همچنین بحث تغییر در تیم اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد روابط عمومی معاونت پارلمانی رئیس‌ دولت سیزدهم به اینگونه اظهارنظرات پاسخ داد. در این اطلاعیه آمده است: طی روزهای گذشته و همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار که ناشی از افزایش بهای جهانی طلا و تحولات نظامی منطقه بود متأسفانه چند نفر از نمایندگان مجلس، اظهارنظرها و تحلیل‌های غیرکارشناسی و شتاب‌زده‌ای درباره وضعیت اقتصادی و نرخ ارز داشتند که چه بسا برخلاف خواست آنان می‌توانست بر التهاب بازار ارز بیفزاید. در همین زمینه نماینده‌ای که تجربه عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را دارد در اظهارنظری تعجب‌برانگیز بیان کرد: «منتظر دلار ۱۰۰ هزار تومانی باشید»! طرفه آنکه ایشان سابقه کار رسانه‌ای هم دارد و عجیب است که از اثر سوء چنین اظهارات نسنجیده‌ای به لحاظ رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی آگاهی نداشته باشد، قطعا بیان چنین گزاره‌ای را ناشی از آگاهی به تبعات آن نمی‌دانیم و بر خبط سیاسی حمل می‌کنیم. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: سخنان دو نماینده دیگر در کمیسیون کشاورزی مبنی بر اعلام نرخ‌های کاذب و نجومی برای دلار در ماه‌های آینده ضمن اینکه خلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصادی و اعلام نظر صریح مدیران بانک مرکزی است، به نوعی سیگنال برای نرخ ارز محسوب می‌شود که می‌تواند به التهاب در بازار ارز بینجامد و اقدامی غیرحرفه‌ای و غیرمسئولانه است. نشانه آنکه این اظهارات بازتاب وسیعی در رسانه‌های مخالف دولت و نظام داشته است و به مستمسکی برای دامن زدن به نوسانات قیمتی این رسانه‌ها تبدیل شده است. این تحلیل‌ها و چنین دیدگاهی بی‌توجهی به عوامل روانی تشدید قیمت ارز و شرایط خاص منطقه است. ایشان همچنین در اظهارنظر دیگری خواستار برکناری وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی شده است که ابراز چنین سخنی نیز در شرایط جنگ ترکیبی و اقتصادی مانند آن است که در عملیات نظامی، فرمانده میدانی تضعیف و تخریب شود! بنابراین در شرایط کنونی بهتر است چنین عزیزانی در اظهارات خود محتاطانه عمل کنند، چرا که هر اظهارنظر غیرکارشناسی و نسنجیده‌ای با بزرگ‌نمایی رسانه‌های مغرض خارجی و داخلی می‌تواند تأثیرات منفی هرچند اندک بر بازار ارز داشته باشد و این موضوع می‌تواند برای اقتصاد کشور زیان‌بار باشد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار