| کد مطلب: ۱۱۰۴۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از تحولات در غزه؛

رمضان آمد و آتش‌بس نه!

آرمان ملی- احسان اسقایی: در طول روزهای گذشته تمامی صلح‌طلبان جهان خصوصا مسلمانان یک آرزوی واحد در دل داشتند و آن اینکه اگر چه تلاش‌ها برای به پایان رسیدن خونریزی در غزه در چهار سوی دنیا ادامه دارد اما در هر صورت در ماه مبارک رمضان در شرایطی که اهالی غزه در وضعیت بد و غیرانسانی قرار دارند، نوعی آتش‌بس در این باریکه تحت محاصره و زیرآتش به وجود آید تا هر طورکه شده مسلمانان با فراغ خاطر بتوانند این ماه را روزه بگیرند.

رمضان آمد و آتش‌بس نه!

تاکیدات فراوانی هم از سوی برخی از چهره‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای برقراری این آتش‌بس صورت گرفته بود. حتی رئیس جمهور ایالات متحده که خود حامی اسرائیل است تاکید داشت که تلاش‌ها برای ایجاد یک آتش‌بس در غزه  در آستانه ماه رمضان ادامه دارد  و او به صورت ضمنی هم ابراز کرده بود که اسرائیل و حماس بتوانند در طول ماه رمضان به توافقی برای آتش‌‌بس  در غزه دست یابند اما روزهای اول ماه مبارک درجهان اسلام می‌گذرد  و خبری از آتش‌بس نیست و حتی برخی رسانه‌ها از یورش سربازان ارتش اسرائیل به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در غزه، حمله به برخی نقاط در این باریکه و حتی شهادت تعدادی از فلسطینیان خبر می‌دهند.

*آغاز ماه رمضان و مرگ کودکان در اثر گرسنگی

 فلسطینیان در شرایطی ماه مبارک رمضان را آغاز کردند که بر اساس آخرین اخبار در طول روز دوم ماه رمضان 2 کودک به علت تشنگی و گرسنگی به شهادت رسیدند. به گزارش تسنیم، درحالی که مردم غزه امسال در سایه تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی و محاصره سنگینی که این رژیم و حامیانش علیه این مردم تحمیل کرده‌اند، با گرسنگی و تشنگی به استقبال ماه رمضان رفتند، وزارت بهداشت غزه از جان باختن 2 کودک دیگر بر اثر گرسنگی و تشنگی در غزه خبر داد. به این ترتیب تعداد کودکانی که تاکنون در غزه بر اثر سوءتغذیه حاد جان باخته‌اند به 21 نفر و تعداد کل افرادی که از گرسنگی و تشنگی جانشان را از دست داده‌اند به 27 تن رسید، البته این آماری است که در بیمارستان‌ها ثبت شده است و منابع مربوطه گزارش می‌دهند تعداد زیادی از افراد هم در سکوت به‌شکل تدریجی بر اثر گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست می‌دهند. دکتر «سامر لبد» متخصص اطفال در غزه هشدار داد که ادامه کمبود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی منجر به مرگ شمار زیادی از کودکان بر اثر سوءتغذیه خواهد شد. شهرداری شهر غزه نیز به‌نوبه خود هشدار داد بحران گرسنگی درحال شتاب گرفتن است و جان صدها هزار نفر را تهدید می‌کند. در زمان حاضر آب سهمیه‌بندی شده است و هر فرد حداکثر می‌تواند در روز دو لیتر برای همه نیازهای خود دریافت کند و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان رنج و درد مردم غزه در سایه گرسنگی و تشنگی تشدید می‌شود.

*درصحنه عملیاتی چه می‌گذرد

 از سوی دیگر خبرهای مختلفی از صحنه جنگ در غزه منتشر شده است. رفح و خان‌یونس در اولین دقایق بامداد هدف تجاوزات قرار گرفتند. این رژیم همزمان به بعلبک در شرق لبنان حمله کرد، یمن هم بار دیگر هدف تجاوزات آمریکا و انگلیس قرار گرفته است. از سوی دیگر نظامیان رژیم صهیونیستی به سمت فلسطینیانی که در صف انتظار برای دریافت کمک‌های بشردوستانه در میدان الکویت در جنوب شهر غزه بود، تیراندازی کردند که دستکم 38 نفر زخمی شدند. همچنین رسانه‌های رژیم اسرائیل به نقل از ارتش این رژیم اعلام کرد که یک نظامی اسیر صهیونیست در نوار غزه کشته شده است. گردان‌های القسام حماس اعلام کرد که یک دستگاه تانک مرکاوای ارتش رژیم اسرائیل را با راکت یاسین 105 در جنوب غزه هدف قرار داده است.

*آخرین تلاش ها برای آتش بس

هرچند هم مصر و هم قطر تلاش‌هایی را برای برقراری آتش بس در دستورکار قرارداده‌اند اما به نظر می‌رسد کارشکنی‌های اسرائیل  در ارتباط با آتش بس کار را برای همه طرفین دشوار کرده است. قطر اعلام کرده مذاکرات برای توافق آتش بس در غزه ادامه دارد. ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که قطر به عنوان میانجی در مذاکرات بین جنبش حماس و اسرائیل، برای دستیابی به توافق آتش بس در نوار غزه هیچ فشاری اعمال نمی‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه قطر افزود که مذاکرات غزه همچنان ادامه دارد و هم اکنون با حلول ماه مبارک رمضان دستیابی به توافق تشدید می‌شود. ماجد الانصاری گفت که نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر با مسئولان آمریکایی درباره ورود کمک‌های انسانی به محل افراد محاصره شده غزه گفت‌وگو کردند. او افزود: کریدور دریایی برای رساندن کمک به غزه نمی‌تواند جایگزین گذرگاه‌های زمینی شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار