| کد مطلب: ۱۱۰۳۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» مولفه‌های تغییر رو به بهبود امور کشور را بررسی می‌کند

عقلانیت محوری و حاکمیت نخبگان

آرمان ملی- حمید شجاعی: جامعه ایرانی همواره درگیر مسائل و مشکلاتی بوده که از قضا دولت‌ها و مجالسی که به تناوب روی کارآمده‌اند در ابتدای امر نسبت به حل و فصل آنها وعده داده‌اند اما با گذشت چند ماه و حتی چند سال آن وعده‌ها جای خود را به فرار به جلو و انداختن توپ به زمین دیگران داده است.

عقلانیت محوری و حاکمیت نخبگان

از همین رو است که اگر به وقایع چند ساله اخیر با مداقه و تیزبینی بنگریم درمی‌یابیم نارضایتی‌های جامعه که طی این سال‌ها ادامه‌دار بوده و هر از چندی به انحای مختلف در جامعه بروز و ظهور پیدا کرده به جهت همین عملکردهای انتقادآمیز، نصف و نیمه و در نهایت فرافکنی‌ها و فرار به جلوها بوده است. این روزها که بحث انتخابات داغ است و هر شخص و  رسانه‌ای از ظن خود مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم را مورد بررسی قرار داده است؛ کمتر کسی چرایی وقوع این مساله را مورد بحث و بررسی قرار داده و همه صرفا از کاهش مشارکت می‌گویند. اما حاضر نیستند علل به‌وجود آمدن چنین شرایطی با حداقلی‌ترین انتخابات را بیان کنند. با این حال آنچه مسلم است این عدم مشارکت دلایل مختلفی دارد که هر کدام به نوبه خود تاثیر کمتر یا بیشتری داشته‌اند، اما آن چیزی که موجب نگرانی است اینکه برای برخی مساله مشارکت بالا در انتخابات به‌جای اینکه یک فرصت در جهت پشتوانه مردمی باشد بیشتر به نگاه نوعی تهدید دیده می‌شود. به بیان ساده‌تر برخی گروه‌ها بیشتر برمی‌تابند که انتخاباتی حداقلی را داشته باشند تا انتخاباتی با آرای بالای مردم که  در این خصوص صرفا کافی است به آرای منتخبان مجلس دوازدهم از تهران نگاهی افکنده شود تا  موید این گفته محقق گردد. قدر مسلم کاهش سرمایه اجتماعی در این انتخابات نیز  مانند 2 دوره گذشته خود را نشان داد و در دل خود نیز یک پیام پنهان داشت؛ اینکه با نگاه یک سویه، تک قطبی و اصرار بر عملکردهای نا‌مطلوب نمی‌توان شرایط اقتصادی و اجتماعی را سامان بخشید. بلکه  لازمه پیشبرد امور به‌کارگیری عقلانیت و عقلانیت‌محوری در سیاست داخلی و خارجی است. لذا تندروی چیزی جز ضرر و عقبگرد به‌همراه ندارد. لذا آنچه بسیاری بدان تاکید دارند اینکه جامعه از 2 انتخابات پیش تاکنون ناراضی است و نشان داده که با تغییر دولت نیز هیچ تغییری در نوع رویکردهای مردم و شرایط زندگی‌شان به‌وجود نیامده  است بلکه بدتر هم شده است. لذا تصور می‌شود برای شرایط بهتر و مطلوب‌تر باید به سمت‌وسوی الگوی حکمرانی مطلوب برویم  و در این مسیر از همه نخبگان، خبرگان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف در جهت رشد و توسعه کشور در همه حوزه‌ها و حل و مرتفع نمودن مشکلات و مطالبات جامعه استفاده کنیم. چرا که با یک جریان و به‌صورت تک قطبی نمی‌توان کشور را اداره و مشکلات را حل کرد. کارآمدی بحث مهم دیگری است که هر چه بیشتر باشد عملکردها بهتر خواهد بود و باید همه تلاش‌ها برکارآمدکردن نهادها و افراد باشد و احیانا در جایی عدم کارآمدی باید با تغییراتی در جهت کارآمد کردن آن دستگاه یا شخص انجام شود. آنچه مشخص است امروز جامعه به نشاط و امید به آینده نیاز دارد و مجموعه حاکمیت و نهادهای تابعه باید در همین مسیر قدم بردارند. ایران آینده و آینده ایران دو مفهوم پهلو پدیده و درهم تنیده‌ای هستند که به‌هم مرتبطند. لذا آنچه امروز برای ایران آینده تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و عمل شود، تاثیرات خود را بر آینده ایران نیز خواهد گذاشت.

* خطر تحجر از کفر بیشتر است‌

رئیس ادوار مجلس در نخستین اظهارنظر پس از انتخابات مجلس اظهارداشت:‌ تکثر آرا در زمینه سیاست زیاد است و اتفاقا خوب هم‌ هست و باعث پیشرفت می‌شود. علی لاریجانی در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم‌ سیاسی ایران در خصوص نظام بین‌الملل و ایران گفت: ما آنقدر مشکلات در کشور داریم که خیلی تفاوت‌ زیادی ندارد که جهان را چندقطبی ببینیم. جایگاه آمریکا از نظر تعیین‌کنندگی نظم جهانی در حال‌ افول است‌ اما همچنان نقش‌ تخریب‌کنندگی دارد. وی افزود:  بعید است‌ اگر جنگ روسیه و اوکراین هم تمام شود، منازعه روسیه و غرب تمامی داشته‌ باشد گاهی سیاستمداران منطقه‌ به‌صورت خصوصی به ما می‌گفتند بخشی از کشور را در اختیار چین قرار می‌دهیم چون نمی‌توانیم کشور را تک قطبی اداره‌ کنیم. مشاور مقام معظم رهبری اظهار کرد: باید به این توجه‌ داشته‌ باشیم که رقابت‌ها بیشتر به سمت تکنولوژی و مسائل اقتصادی رفته‌ است. باید مواجهه‌ ما بر مدار منافع ملی باشد. لازم است ساحت سیاسی ما هم همپای ساحت امنیتی گسترش‌ پیدا کند. وی در خصوص لزوم عقلانیت در امور بیان کرد: عقلا محبوب خداوند هستند؛ هرچند ممکن‌ است مغضوب یک عده باشند. اگر عقل چنین جایگاهی دارد، چرا امروز در غربت است؟ یک عده فکر می‌کنند منافعشان در بی‌اعتنایی به عقل است. لاریجانی ادامه داد: در جامعه ما برخی فکر می‌کنند انقلابی بودن واژه‌ خود بسنده‌ای است‌ و نیاز به توجیه عقلی ندارد؛ حال آنکه امام‌ و حواریون ایشان فیلسوف عقل‌گرا بودند. مرحوم‌ شهید مطهری می‌گوید خطر تحجر از کفر بیشتر است‌. بسیاری از کشورهایی که وضع بدتری از ما داشتند با به‌کارگیری علم به پیشرفت رسیدند. وی اذعان کرد: وظیفه اصلی حکومت رفاه‌ و آسایش مردم‌ همراه‌ با رشد معنوی است. مشکل اینجاست‌ که عده‌ای تصور می‌کنند این علوم غربی و غیردینی هستند. شهید مطهری یکی از علل‌ پیشرفت علوم‌ انسانی را تمسک به علوم‌ دیگران می‌دانند. لاریجانی تصریح کرد: اگر امروز صحنه بین‌المللی حالت‌ ژله‌ای پیدا کرده است باید بدانیم رشد شتابان توسعه ملی جایگاه ایران در آینده را مشخص می‌کند.

کارآمدی در سفره مردم دیده می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم اظهار داشت: پدیده ناامیدی به کاهش‌ سرمایه اجتماعی منجر خواهد شد. سیدرضا صالحی امیری گفت: شش دهک جامعه امروز در سخت‌ترین شرایط زیست می‌کنند. نهادهای فرهنگی فاقد گفتمان و ایده برای‌ عبور از وضع موجود هستند. جامعه مسیر تغییر پیش گرفته‌ و نظام تصمیم‌گیری سیاست‌های قبلی خودش را دنبال‌ می‌کند. مسأله اصلی جامعه ایران فقدان الگوی حکمرانی مطلوب‌ است. مسأله مهم جامعه ایران بحث کارآمدی است‌ و فقدان کارآمدی و ناتوانی در پاسخگویی به سوالات جامعه یکی از شاخص‌های حکمرانی معیوب است‌. کارآمدی عنصری است‌ که در سفره مردم دیده می‌شود و نیاز به سخنرانی ندارد. صالحی‌امیری گفت: ما قدرت‌ اجتماعی را از دست دادیم و شکاف‌های اجتماعی در جامعه عمیق شد و الان در مرز گسل هستیم. صالحی‌امیری ابراز داشت: آیا انتخابات حاضر باعث افزایش وفاق شد؟ آیا ۶۰ درصدی که نیامدند، سنخ‌شناسی شد؟ وی ادامه داد: با پدیده «چای دبش» 6 درصد اعتماد عمومی کاهش‌ پیدا می‌کند. باید رفتار حاکمیت پیش‌بینی‌پذیر باشد. باید رفاه‌ با کرامت‌ را برای جامعه فراهم کرد و نمی‌توانید به جامعه بگویید در ریاضت زندگی کند چون ۵۰ سال دیگر می‌خواهید به پیشرفت برسید. توسعه‌ انسانی پیش فرض حکمرانی مطلوب‌ است. نیاز مهم جامعه امید و نشاط است‌.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار