| کد مطلب: ۱۰۸۷۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی»سیاست صبر و انتظار اصلاح‌طلبان را بررسی می‌کند

ابلاغ سیاست انتخاباتی خاتمی

آرمان ملی- احسان اسقایی: هوا سرد است و آلوده؛ فضا یخ‌ناک و درمانده. به قول مهدی اخوان‌ثالث«نفس، کز گرمگاه سینه می‌آید برون، ابری شود تاریک /چو دیوار ایستد در پیش چشمانت» گویی ‌کسی در اندیشه ایجاد تحول نیست. گویا قرار است شرایط همین‌گونه باشد که هست و تحولی در عرصه سیاست و اقتصاد ایجاد نخواهد شد.

 ابلاغ سیاست انتخاباتی خاتمی

اصلاح‌طلبان خسته، مردم و بی‌تفاوت اما یاران صادق محصولی شاد از این فضا، چرا که سرمای آن انتخاباتی بی‌رمق را رقم خواهد زد و آنان مجددا بر کرسی‌های مجلس خواهند نشست و این فضا نیز دلسوزان را خانه‌نشین کرده تا  یاران مصباح یزدی به سادگی بر کرسی مجلس بنشینند. با این وجود برخی اخبار از دل پستوهای  اصلاحات بیرون می‌آید که بعضا دغدغه‌مندان را امیدوار می‌کند که شاید تحولاتی در ساختار قانونگذاری و نظارت کشور ایجاد  شود که به نفع منافع عموم جامعه باشد.

* اصلاحات در کما نیست

 واقعیت آن است که اصلاح‌طلبان به علت دغدغه‌ای که برای توسعه کشور دارند هیچ‌گاه لباس عافیت بر تن نکرده و خود را بازنشسته نکرده‌اند اما شرایط به گونه‌ای است که فضا برای تحرکات سیاسی آنها مهیا نیست. اعتدالگرایان هم در چنین فضایی قرار دارند و به رغم اینکه بیش از اصلاح‌طلبان در انتخابات فعال شدند اما  صابون هیات‌های اجرایی بر بدن آنها هم خورده است و با عدم احراز صلاحیت و ردصلاحیت روبه‌رو شده‌اند. از سوی دیگر پیش ثبت‌نام انتخابات هم یکباره اعلام شد و اصلاح‌طلبان هنوز تصمیم به ثبت‌نام نگرفته بودند که  فرصت از آنان گرفته شد و تمام این موارد دست به دست هم داد تا اصلاح‌طلبان در این دوره جز چند حزب که از قبل تصمیماتی داشتند، عطای انتخابات را به لقایش ببخشند. با این وجود می‌توان اینگونه تحلیل کرد که اگر آنگونه که تحلیل می‌شود  افرادی که با عدم احراز صلاحیت روبه‌رو شدند مورد تایید قرار گیرند که البته فرض محال است آنگاه شاید احزاب بیشتری از اصلاح‌طلبان تمایل پیدا کنند که در انتخابات حاضر شوند.

* لیست‌های انتخاباتی

پرواضح است که سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در این انتخابات چیزی شبیه به انتخابات‌های گذشته است. در این معنا که اگر توانستند لیستی  در حوزه‌های انتخاباتی بدهند در انتخابات حاضر خواهند شد. در اینجا این سوال به وجود می‌آید که آیا ممکن است در این حوزه‌ها اصلاح‌طلبان از اصولگرایان میانه‌رو حمایت کنند؟ پاسخ به نظر منفی است زیرا تجربه اصلاح‌طلبان در ائتلاف با میانه‌روها در مجلس گذشته نشان داد که آنان از چنین ائتلافاتی خیری ندیده‌اند و حتی در برابر بدنه اجتماعی خود زیر سوال هم قرارگرفته‌اند  از این رو بعید است که اصلاح‌طلبان در حوزه‌هایی که نامزدی برای حضور در انتخابات ندارند؛ از میانه‌روهای اصولگرا حمایت کنند اما در حوزه‌هایی که امکان رقابت برای اصلاح‌طلبان فراهم است این احتمال وجود دارد که  جریان اصلاحات با نام لیست اصلاحات در انتخابات شرکت کنند. در اینجا البته ممکن است از برخی میانه‌روها برای تکمیل لیست‌ها استفاده شود.

* جبهه اصلاحات چه خواهد کرد

 به طور یقین جبهه اصلاحات امر سیاست‌گذاری انتخاباتی را در مجموعه اصلاح‌طلبان در دستور کارخواهد داشت. البته این مورد در شرایطی است که امکان اعلام کاندیدا از سوی جریان اصلاحات وجود داشته باشد. با این وجود به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو ممکن است دچار نوعی دوئیت شوند در این معنا که اگر هیچ کاندیدایی نباشد که از او در حوزه‌ای  به عنوان نماینده اصلاحات حمایت کنند  اما برخی از احزاب اصلاح‌طلب که توانسته‌اند نامزدی را در این حوزه‌ها دست و پا کنند به صورت انفرادی از آن افراد حمایت نمایند. موردی که احتمالا به دستمایه رسانه‌های اصولگرا برای ایجاد تشنج در بین اصلاح‌طلبان تبدیل خواهد شد. در نهایت اینکه به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات سیاست صبر و انتظار را در نظر دارد تا اگر اصلاح‌طلبی تایید شد از او حمایت کند و در غیر این صورت سکوت پیشنه نماید.

خاتمی چه می‌کند؟

 حسن رسولی، عضوحقوقی جبهه اصلاحات در ارتباط با اینکه موضع محمد خاتمی در ارتباط با انتخابات چیست و  وی چه سیاستی را در مورد انتخابات در نظر دارد به خبر آنلاین گفت:« تا جایی که بنده مطلع هستم خاتمی مأموریت انتخابات را برعهده مجمع عمومی اصلاحات قرار داده است.» به نظر می‌رسد در این دوره البته و در نهایت شاهد خواهیم بود که خاتمی در کنار اصلاح‌طلبان ایستاده و شخصا ورودی به انتخابات نکند در این معنا که دیگر خبری از تکرار خاتمی نیست ضمن اینکه فضای سیاسی کشور نیز به گونه‌ای است که ده‌ها تکرار خاتمی هم بر میزان مشارکت مردم در انتخابات نخواهد افزود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار