| کد مطلب: ۱۰۸۷۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد

غلامرضا انصاری در گفت وگو با «آرمان ملی»:

اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند بیرون گود بنشینند و تماشا کنند

آرمان ملی- احسان انصاری: «اگر حزب اعتدال و توسعه در انتخابات آینده لیست انتخاباتی ارائه کند نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند بیرون گود بنشینند و تماشا کنند

حتی اگر فرض کنید برخی از افراد این لیست در مجلس نیز حضور داشته باشند سوال این است که در مقابل اکثریت مجلس که در اختیار اصولگرایان قرار دارد چه کاری می توانند انجام بدهند و قرار است چه اتفاقی رخ بدهد که شرایط کشور را بهتر کند؟یک جریان سیاسی به جای اینکه چسبیده به قدرت باشد اگر برنامه و هدف گذاری برای آینده داشته باشد بهتر به نتیجه می رسد.این حزب اگر در انتخابات به پیروزی نیز برسد اجازه پیدا نمی کند برنامه‌های خود را پیاده کند و به همین دلیل نیز نمی توان درصد موفقیتی برای این حزب در نظر گرفت». جملات ذکر شده اظهارات دکتر غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت وگو با«آرمان ملی» است. انصاری در این گفت‌وگو به بررسی مهم ترین چالش های انتخابات پیش رو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

*با توجه به شرایط کشور و وضعیت تأیید صلاحیت‌ها چه آرایش سیاسی برای انتخابات آینده متصور هستید؟ جریان اصلاحات چه رویکردی نسبت به انتخابات خواهد داشت؟

واقعیت این است که با توجه به شرایط ردصلاحیت‌ها دیگر کسی برای جریان اصلاحات باقی نمانده که بتواند در انتخابات حضور جدی داشته باشد. شرایط به شکلی شده که در شهرهای بزرگ تقریبا هیچ گزینه سرشناس اصلاح طلبی که بتواند در لیست انتخاباتی حضور داشته باشد وجود ندارد.نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون وجود دارد این است که با توجه به برخورد نامناسبی که دولت دوم آقای روحانی با اصلاح‌طلبان کرد و اغلب کاستی‌هایی که در دولت روحانی وجود داشت در نهایت به پای اصلاح‌طلبان نوشته شد شرایطی را به وجود آورده که احتمال تکرار این ائتلاف نیز دور از انتظار است.به هر حال به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان مرغ عزا و عروسی اعتدالیون بودند که در هر دو جا نیز سربریده شدند.نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که عده ای افراد کم تجربه اجازه نمی‌دهند نخبگان کشور در تصمیم گیری‌ها مشارکت داشته باشند. زمانی که دولت‌های نهم و دهم که روی کار بود رئیس مجلس وقت عنوان کرد به دنبال دولت امام زمانی که روی کار آمده ما ایران را تبدیل به ژاپن اسلامی خواهیم کرد.این در حالی است که نه تنها ایران به ژاپن اسلامی تبدیل نشد که با توجه به فروش نفت در این دو دولت که در تاریخ بی سابقه بود امروز همین عده کشورهای جنوب شرقی آسیا را مورد توجه قرار داده اند و عنوان می کنند ما در این مسیر حرکت خواهیم کرد و به همین دلیل ایران را با این کشورها مقایسه می‌کنند.امروز اگر ما با توجه به پروژه توسعه شرایط را بررسی کنیم متوجه می شویم که کشورهایی که در گذشته کشورهایی عقب مانده بودند با تغییر شکل مدیریتی در مسیر توسعه قرار گرفته اند و در مسیر توسعه قرار دارند. نمونه بارز این کشورها هند و بنگلادش است که علی رغم اینکه جز کشورهای عقب مانده بودند اما امروز در مسیر توسعه گام برمی‌دارند.

*دولت سیزدهم و حامیانش نیز مدعی هستند که کشور را در مسیر توسعه قرار داده اند.این ادعا به چه میزان با واقعیت همخوانی دارد؟

در شرایط کنونی ما با حاکمیت یکدست مواجه هستیم که همه قوا در اختیار یک جریان سیاسی قرار دارد. این در حالی است که در انتخابات مجلس در سال1398 و انتخابات ریاست جمهوری1400 فضای انتخابات به شکلی بود که جریان های سیاسی نمی توانستند با همه قدرت در انتخابات حضور پیدا کنند وما با یک انتخابات غیر رقابتی مواجه بودیم.این در حالی است که مجلس نیز قانون انتخابات را تغییر داد و رویکردی که در گذشته شورای نگهبان در پیش گرفته بود را تأیید کرد باعث شده که امروز بسیاری از افراد با استناد به همین قانون در هیأت‌های اجرایی ردصلاحیت شده‌اند و به همین دلیل جریان های سیاسی و به خصوص اصلاح طلبان در شرایطی قرار دارند که گزینه خاصی برای حضور در انتخابات ندارند.حضرت امام(ره) تندروها را خوب شناخته بود و به همین دلیل خطاب به مهندس موسوی در جایی عنوان کرده بودند کسانی که امروز مدعی هستند حتی توانایی مدیریت یک نانوایی را نیز ندارند.پس از انقلاب دو دولت احمدی‌نژاد و رئیسی مورد حمایت همه حاکمیت قرار داشتند و به صورت همه جانبه حمایت می شدند. این در حالی است که در عمل کارآیی چندانی از خود نشان نداده اند و در حل مشکلات معیشتی مردم موفق نبوده‌اند. در این دو دولت تنش جهانی نیز افزایش یافته و به همین دلیل کار به جایی رسیده که کشور کوچکی مانند امارات متحده عربی ادعای ارضی علیه ایران مطرح می کند و کشورهایی مانند روسیه هزینه های هنگفت سیاسی و اقتصادی بر ما تحمیل می کنند. به هر حال روسیه در جنگی که علیه اوکراین به راه انداخت پای ایران را نیز به ماجرا کشید و هزینه های زیادی به کشور وارد کرد.در شرایط کنونی دولت آقای رئیسی شعار نه شرقی نه غربی را کنار گذاشته و با گرایش به کشورهای شرقی در مقابل بقیه کشورهای جبهه گرفته است.این در حالی است که کشورهایی مانند چین و روسیه نیز از مواضع کشورهای عربی علیه ایران حمایت می‌کنند.

واقعیت این است که با توجه به شرایط ردصلاحیت‌ها دیگر کسی برای جریان اصلاحات باقی نمانده که بتواند در انتخابات حضور جدی داشته باشد. شرایط به شکلی شده که در شهرهای بزرگ تقریبا هیچ گزینه سرشناس اصلاح طلبی که بتواند در لیست انتخاباتی حضور داشته باشد وجود ندارد.نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد احتمال ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون وجود دارد این است که با توجه به برخورد نامناسبی که دولت دوم آقای روحانی با اصلاح طلبان کرد و اغلب کاستی هایی که در دولت روحانی وجود داشت در نهایت به پای اصلاح طلبان نوشته شد شرایطی را به وجود آورده که احتمال تکرار این ائتلاف نیز دور از انتظار است

*در چنین شرایطی چه رسالتی برای اصلاح‌طلبان قائل هستید؟

اصلاح‌طلبان باید گذشته خود را مورد نقد و بررسی قرار بدهند و منتظر بمانند تا دولتی که شعار تحول اقتصادی و تبدیل ایران به ژاپن اسلامی داده بود عملکرد واقعی خود را به مردم نشان بدهند. البته تاکنون نیز واقعیت های دولت و حامیانش برای مردم مشخص شده اما هر چه زمان بیشتری بگذرد واقعیت های دیگری نیز مشخص خواهد شد که بسیاری از شعارهایی که دولت از ابتدا مطرح کرد عملیاتی نبود و تنها برای جلب آرای انتخاباتی بود.واقعیت این است در شرایطی که اصلاح طلبان به دلایل مختلف اجازه حضور در انتخابات را ندارند بهترین استراتژی کنار گود نشستن و نقد منصفانه نسبت به دولت داشتن است.در چنین شرایطی است که اصلاح طلبان بدون اینکه هزینه اجتماعی و سیاسی برای خود در انتخابات ایجاد کنند می توانند در شرایطی قرار بگیرند که میزان تأثیرگذاری آنها در جامعه نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.

*این سخن به معنای این است که اصلاح طلبان به صورت رسمی در انتخابات مشارکت نخواهند کرد و لیست انتخاباتی ارائه نمی کنند؟

من فکر می کنم با توجه به شرایط موجود کشور اگر قرار به شرکت اصلاح طالبان در انتخابات نیز باشد آب در هاون کوبیدن است و نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.اگر کسانی از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند که دارای شجاعت،سلامت و درایت باشند می‌توان نسبت به ارائه لیست انتخاباتی امیدوار بود. افراد شناخته شده ای که در گذشته عملکرد آنها برای مردم مشخص باشد. تنها در چنین شرایطی است که مردم به پای صندوق های رأی خواهند آمد.شما فرض کنید فردی مانند آقای تاجزاده در انتخابات حضور داشته باشد. بدون تردید در چنین شرایطی همه اصلاح طلبان در مناطق مختلف کشور در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد و به ایشان رأی خواهند داد. ولی آیا چنین افرادی در انتخابات حضور دارند که انتظار داشته باشیم اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی ارائه کنند و در انتخابات حضور پرشور داشته باشند؟هنگامی که چنین افرادی در انتخابات حضور نداشته باشند کسانی وارد مجلس آینده می شود که توانایی بالایی ندارند.

*حزب اعتدال و توسعه عنوان کرده در انتخابات آینده لیست انتخاباتی ارائه خواهد کرد. تحلیل شما از رفتارشناسی این حزب در انتخابات آینده چیست؟آیا این حزب می تواند به نقطه کانونی اجماع اعتدال‌گرایان و اصلاح طلبان تبدیل شود؟

برخی گمان می‌کنند همیشه باید در قدرت حضور داشته باشند. این در حالی است که اگر این حزب در انتخابات آینده لیست انتخاباتی ارائه کند نتیجه ای به همراه نخواهد داشت. حتی اگر فرض کنید برخی از افراد این لیست در مجلس نیز حضور داشته باشند سوال این است که در مقابل اکثریت مجلس که در اختیار اصولگرایان قرار دارد چه کاری می توانند انجام بدهند و قرار است چه اتفاقی رخ بدهد که شرایط کشور را بهتر کند؟یک جریان سیاسی به جای اینکه چسبیده به قدرت باشد اگر برنامه و هدف گذاری برای آینده داشته باشد بهتر به نتیجه می رسد.این حزب اگر در انتخابات به پیروزی نیز برسد اجازه پیدا نمی کند برنامه های خود را پیاده کند و به همین دلیل نیز نمی توان درصد موفقیتی برای این حزب در نظر گرفت.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار