| کد مطلب: ۱۰۸۷۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا بیگی در گفت وگو با «آرمان ملی»:

قرارداد نانوشته ای بین دولت و اکثریت مجلس وجود داشت

آرمان ملی- احسان انصاری: بدون تردید آیندگان درباره بررسی عملکرد مجلس یازدهم موضوع شاسی بلند را به عنوان یک موضوع کلیدی مورد توجه قرار خواهند داد. اتفاقی که تا حدود زیادی پشت پرده برخی لابی های دولت و مجلس را مشخص کرد و البته حواشی زیادی نیز به همراه داشت.به همین دلیل«آرمان ملی» برای بررسی ابعاداین ماجرا با علیرضا بیگی، نماینده ای که این موضوع را افشا کرد گفت وگو کرده است.

قرارداد نانوشته ای بین دولت و اکثریت مجلس وجود داشت

 بیگی در این گفت وگو به مهم ترین ابعاد این ماجرا پرداخته و می گوید:« قبل از اینکه من موضوع را مطرح کنم در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفته بود.در این زمینه آقای میرسلیم در یک مصاحبه عنوان کرده بودند که چنین اتفاقی رخ داده اما به سال1400 و دولت آقای روحانی بازمی گردد و ارتباطی به دولت آقای رئیسی ندارد.بررسی های ما نشان داد که شرکتی که ارکان اصلی آن دو دختر چوپان از کوهدشت لرستان هستند شرکتی را با سرمایه100 هزار تومانی به ثبت رسانده اند.نکته مهم این بود که این شرکت توانسته بود با یک شرکت معتبر به نام بهمن موتور قراردادی برای خرید300 خودروی شاسی بلند به امضا برساند.تاریخ انعقاد این قرارداد متعلق به مرداد1400یعنی پایان دولت آقای روحانی است.با این وجود در این مقطع زمانی هیچ اتفاقی رخ نداده تا زمانی که موضوع استیضاح وزیر صمت در مجلس مطرح شده است. » بخش هایی از این گفت وگو مفصل را در ادامه می خوانید.

*شما نماینده ای بودید که موضوع اهدای شاسی بلندها به نمایندگان مجلس یازدهم را مطرح کردید. موضوعی که در آینده درباره عملکرد مجلس یازدهم همواره محل مناقشه خواهد بود. ماجرا از کجا آغاز شد و در نهایت به چه کجا ختم شد؟

واقعیت این است که موضوع شاسی بلندها پایانی ندارد.از ششم اردیبهشت امسال که این موضوع رسانه ای شد تا به امروز همواره ادامه داشته است. در آن مقطع زمانی مسأله استیضاح آقای فاطمی امین به عنوان وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی مطرح بود. من در ششم اردیبهشت امسال عنوان کردم که ماجرای استیضاح آقای فاطمی امین در29 خرداد1401 چه ارتباطی به اهدای شاسی بلند به برخی نمایندگان مجلس داشته که در نهایت به نتیجه نرسیده است.من این سوال را به عنوان نماینده مردم خطاب به هیأت رئیسه مجلس مطرح کرده بودم.در حالی که اگر اذن هیأت رئیسه مجلس نباشد گربه نیز نمی تواند از در مجلس عبور کند ما مشاهده کردیم که تعدادی ماشین شاسی بلند وارد محوطه مجلس شد و در پارکینگ و حیاط مجلس قرار گرفت.پس از افشای این ماجرا جنجال های زیادی برپا شد و از جاهای مختلف مواضعی مبنی بر انکار این قضیه گرفته شد.کمیسیون اصل نود،حراست مجلس و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس این قیضه را انکار کردند و عنوان می کردند که چنین مسأله ای وجود ندارد. برای من جالب بود که سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس تنها پس از 12 ساعت که از طرح این موضوع می گذشت عنوان کردند که اصل این ماجرا دروغ است و واقعیت ندارد. این در حالی است که من عنوان کرده بودم سابقه این ماجرا در کمیسیون اصل نود موجود است و این موضوع در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفته است.

*بررسی این موضوع در کمیسیون اصل نود قبل از ماجرای استیضاح فاطمی امین بود؟

قبل از اینکه من موضوع را مطرح کنم در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفته بود.در این زمینه آقای میرسلیم در یک مصاحبه عنوان کرده بودند که چنین اتفاقی رخ داده اما به سال1400 و دولت آقای روحانی بازمی گردد و ارتباطی به دولت آقای رئیسی ندارد.بررسی های ما نشان داد که شرکتی که ارکان اصلی آن دو دختر چوپان از کوهدشت لرستان هستند شرکتی را با سرمایه100 هزار تومانی به ثبت رسانده اند.نکته مهم این بود که این شرکت توانسته بود با یک شرکت معتبر به نام بهمن موتور قراردادی برای خرید300 خودروی شاسی بلند به امضا برساند.تاریخ انعقاد این قرارداد متعلق به مرداد1400یعنی پایان دولت آقای روحانی است.با این وجود در این مقطع زمانی هیچ اتفاقی رخ نداده تا زمانی که موضوع استیضاح وزیر صمت در مجلس مطرح شده است.

*این به معنای این است که دولت روحانی در این ماجرا هیچ نقشی نداشته است؟

بله؛در واقع قرارداد در مرداد ماه1400 بسته شده که دولت روحانی به پایان رسیده اما زمان طرح این ماجرا در مقطعی بوده که قرار بوده وزیر صمت توسط نمایندگان مجلس استیضاح شود.

*دو دختری که شرکت را ثبت کرده اند چه سودی در این ماجرا برده اند؟

این دو دختر تنها پوششی برای این ماجرا بوده اند و کسی باید مسئولیت این اقدام را برعهده می گرفته است.

*پشت پرده چه افرادی قرا داشته اند؟

این موضوعی است که باید مشخص شود و من در حیطه وظایف نمایندگی تا آنجا که امکان داشته در این زمینه اقدام کردم.البته من اطلاعات کسانی که از این ماجرا سود برده اند را در اختیار دارم و الان هم موجود است.براساس اطلاعاتی که من در اختیار دارم147 خودروی شاسی بلند در اختیار کسانی قرار گرفته که برخی از آنها کارکنان مجلس بوده اند،برخی نمایندگان مجلس هستند و برخی نیز بستگان و افرادی هستند که به واسطه نمایندگان معرفی شده اند.نقطه اشتراک این ماجرا این است که ذیل اهدای این شاسی بلندها امضای معاون نیروی انسانی مجلس وجود دارد.این مسأله نشانه ارتباط مجلس و شرکت بهمن موتور است.برخلاف مصاحبه ای که آقای خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود داشتند که عنوان کردند شرکت مرتکب کار خطایی نشده است. این در حالی است که مشخص نیست شرکت بهمن موتور بر چه اساسی با این دو دختر چوپان قرارداد امضا کرده است.

*امروز مردم به دنبال معرفی دستان پشت پرده ای است که در پوشش دو دختر چوپان خودروهای شاسی بلند را وارد مجلس کرده است. در این زمینه چه دیدگاهی دارید؟

من به عنوان یک نماینده که دارای دسترسی هایی بوده ام موفق شده ام این اطلاعات را به دست بیاورم. واقعیت این است که میزان و توانایی دسترسی من در همین حدی بوده که جلو رفته ام. این در حالی است که نتیجه پیگیری های بنده در این زمینه نیز به محکومیت یک سال زندان منجر شده که بنده باید متحمل شوم. از سوی دیگر من به واسطه این اقدام برای حضور در انتخابات مجلس آینده ردصلاحیت شده ام.در این زمینه آقای ذوالنوری نائب رئیس مجلس نیز در یک مصاحبه تلویزیونی عنوان کردند رئیس مجلس در یک روز تعطیل که از مجلس بازدید می کردند به صورت اتفاقی به پارکینگ طبقه دوم مجلس رفتند و آگهی را مشاهده کردند که کسانی که متقاضی شاسی بلند هستند برای گرفتن آن مراجعه کنند.

*آیا فاطمی امین به واسطه اهدای شاسی بلندها به برخی نمایندگان در بار نخست استیضاح نشد؟

من به عنوان نماینده مجلس برای اولین بار همین موضوع را مطرح کردم که این دو موضوع چه ارتباطی به هم دارند.استیضاح فاطمی امین در29 خرداد1401 اعلام وصول شد که در همان زمان اطلاعیه اهدای خودروهای شاسی بلند به برخی نمایندگان توسط معاون مجلس و مدیرعامل بهمن خودرو داده شده است.در هفتم تیر ماه1401 این استیضاح به تاریخ دیگری موکول شده است.

*چرا چنین اتفاقی رخ داد؟

رئیس مجلس در این زمان اعلام کرد که نمایندگان به وزیر صمت یک فرصت بدهند که در راستای خواسته های نمایندگان تلاش کند و آنها را محقق کند.از سوی دیگر قرار است وزارت صمت تفکیک شود و وزارتخانه جدیدی به نام وزارت بازرگانی تأسیس شود و به همین دلیل بهتر است آقای رئیس جمهور فرصت داشته باشد دو وزیر برای این وزارتخانه معرفی کند.البته استدلال رئیس مجلس در این زمینه قابل قبول نیست. دلیل آن نیز این است که در آن زمان هنوز اتفاقی برای جدا شدن وزارتخانه ها رخ نداده بود و این موضوع تنها در حد گمانه زنی بود.در نهایت تصمیم گرفته شد یک فرصت دو ماهه به وزیر صمت داده شود و به همین دلیل استیضاح منتفی شد و به آبان1401 رسید که در نهایت نیز استیضاح موفق نبود.البته در این مدت لابی گری هایی نیز صورت گرفت که به هر حال در همه استیضاح ها وجود دارد.

* آیا اهدای شاسی بلندها مانع استیضاح وزیر صمت شد؟

این سوالی است که من از هیأت رئیسه مجلس پرسیدم که هیأت رئیسه باید پاسخ آن را به صورت شفاف بیان کند. افکار عمومی جامعه نیز به دنبال پاسخ دقیق و روشن به این موضوع است که چه ارتباطی بین این دو ماجرا وجود داشته است.ما زمانی که خدمت مقام معظم رهبری رسیدم نیز ایشان تأکید داشتند که دستگاه های اطلاعاتی باید به این موضوع ورود می کردند و نتیجه را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار می دادند.به هر حال گزارش این موضوع خدمت ایشان رسیده بود و ایشان به همین دلیل عنوان کردند دستگاه های اطلاعاتی باید این موضوع را برای مردم شفاف کنند.نکته مهم در این زمینه این است که چرا باید رسیدگی به موضوع مهمی مانند این موضوع حدود هفت یا هشت ماه طول کشیده باشد و هنوز نیز ابعاد آن برای مردم مشخص نشده باشد.سخنگوی کمیسیون اصل نود درباره این ماجرا عنوان می کند که بقیه گرفته اند و نمایندگان نیز در کنار آن گرفته اند و در نهایت نیز تلاش کرده شرکت خودروساز را مبرا کند که این شرکت تولیدات خود را فروخته و اقدامی خلاف قانون انجام نداده است.البته سود چندانی هم در این ماجرا وجود نداشته اما هر چند اندک نیز بوده رانت به شمار می رفته است.هنگامی که خبرنگاری از ایشان سوال می کند که نتجیه تحقیقات شما در این زمینه قابلیت این را دارد که برای افکار عمومی جامعه قرائت شود نیز ایشان مخالفت می کنند و پاسخ منفی می‌دهند.

*در نهایت چه شد که استیضاح فاطمی امین به نتیجه رسید؟

در دولت هنگامی که یک وزیر در معرض استیضاح قرار می گرفت و دولت احساس می کرد استیضاح رأی می آورد به وزیر اعلام کردن استعفا دهد تا فرد دیگری به مجلس معرفی شود و کار به صحن علنی نیز کشیده نشود.این وضعیت درباره مرحوم رستم قاسمی،عبدالملکی،نوری و ساداتی نژاد نیز وجود داشت.

نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار