| کد مطلب: ۱۰۸۷۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» از تلاش‌ رسانه‌ها برای اختلاف‌افکنی میان اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهد؛

فرافکنی‌ دلواپسانه

آرمان ملی- احسان اسقایی: چندی است اختلافات تئوریک اصلاح‌طلبان «صندوق محور» به رهبری حزب کارگزاران سازندگی و با همراهی حزب اعتماد ملی و ندای ایرانیان با بخشی دیگر از اصلاح‌طلبان پیشرو یعنی حزب اتحاد ملت، مجمع ایثارگران که گفتمان «جامعه محوری» را در درون جبهه اصلاحات دنبال می‌کنند به دستمایه رسانه‌های مخالف اصلاحات تبدیل شده است.

فرافکنی‌ دلواپسانه

به طوری که مشرق سایت نزدیک به اصولگرایان  در این ارتباط نوشت: «درصورتی‌که برآوردهای اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات و ائتلاف با میانه‌روها مثبت از آب درآید به نظر می‌رسد که به‌زودی جبهه اصلاحات دو شقه شده و برخی از احزاب چون اتحاد ملت، مجمع ایثارگران و احزاب اقماری نزدیک به خاتمی به‌سوی تحریم و برخی دیگر چون کارگزاران، ندای ایرانیان و اعتمادملی به‌سوی هم‌پیمانی سیاسی با اعتدالی‌ها حرکت خواهند کرد، این وضعیت تکلیف جناح‌چپ را مشخص کرده و به نظر اصلاح‌طلبان به‌زودی با انحلال جبهه اصلاحات به‌سوی تشکیل یک سازوکار سیاسی – انتخاباتی جدید خواهند رفت.»

*اختلافات تئوریک است، پرونده نسازید!

 تلاش سایت مشرق برای اختلاف‌افکنی بین اصلاح‌طلبان از عدم اطلاع آنها از شرایط درون جبهه اصلاحات نشأت می‌گیرد. اصلاح‌طلبان بعد از سال‌های اختلاف پیرامون نهادی به نام شورای عالی اصلاحات و بعدها جبهه اصلاحات به رهبری محمد خاتمی گرد هم آمدند و به صورت واحد با وجود اختلافات تئوریک نسبت به ارائه لیست و سیاست‌گذاری‌های واحد جریان اصلاحات اقدام کرده‌اند. مضاف بر اینکه، اختلاف‌افکنان به دنبال آن هستند که حزب اتحاد و احزاب اقماری همراه در جبهه اصلاحات را به تحریم انتخابات محکوم کنند. این درحالی است که در بدترین حالت جبهه اصلاحات تصمیمی برای شرکت در انتخابات نگرفت و در هیچ زمانی روسای جبهه اعلام نکردند که سیاست آن‌‌ها در انتخابات تحریم است. از این منظر جریان اصلاحات به علت اینکه زمینه را برای فعالیت خود در انتخابات با توجه به سیاست یکدستی قوا از سوی حاکمیت در مورد انتخابات سکوت کرده است. هیچ چاقویی هم از سوی سران اصلاحات و اصلاح‌طلبان جامعه محور زیرگلوی اصلاح‌طلبان صندوق محور قرار نگرفته است که در انتخابات نباید ثبت‌نام کنید و حتی برخی از اعضای احزاب اصلاح‌طلب که به جامعه محوری معتقدند در انتخابات پیش ثبت‌نام کردند. از این منظر بایدگفت اختلافات درون جبهه اصلاحات کاملا طبیعی و تئوریک است و نیازی نیست که اهالی مشرق از کاه کوه بسازند و اختلافات تئوریک را اختلاف واقعی و عملی نشان دهند و اعلام کننده که احتمال انحلال جبهه اصلاحات به علت اختلافات وجود دارد. جبهه اصلاحات خود محصول نزدیکی تفکر اصلاح‌طلبان در سطوح مختلف است و اصلاح‌طلبان آنقدر به توسعه یافتگی تشکیلاتی دست یافته‌اند که بر سر اختلافات تئوریک دست به انشعابات تفرقه افکن نزنند.

* حذف کردن کار اصولگرایان است؛ فرافکنی نکنید

 تلاش پایداری‌ها به رهبری رسانه‌ای سایت دلواپس مشرق برای ایجاد تفرقه بین اصلاح‌طلبان درحالی است که همین چند روز قبل بود که محمدرضاباهنر فعال سیاسی اصولگرا از احتمال ارائه دو لیست در تهران از سوی احزاب نزدیک به اصولگرایان خبر داد. ضمن اینکه اصولگرایان آنقدر اختلافات فاحش دارند که حتی برخی از بزرگان منسوب به این جریان را از گردونه فعالیت سیاسی خارج کردند. علی لاریجانی، ناطق نوری، علی مطهری، پزشکیان و افراد نزدیک به این طیف سیاسی روزگاری در میان جمع اصولگرایان قرار داشتند و هیچ اصلاح‌طلبی هم داعیه آن را نداشته است که جمع بالا اصلاح‌طلب هستند اما چون اصولگرایان نتوانستند تحولات فکری این بخش را درک کننده کوشیدند در شهر قم مهر و تسبیح به سمت لاریجانی پرتاب کنند، او را اهل مدارا در سیاست خارجه بدانند و در برابر لاریجانی بایستند. در ارتباط با مطهری نیز همین طور. علی مطهری چون با قدرت در برابر طمع‌های تندروها ایستاد او را هتک حرمت کردند. اصولگرایان در جریان هستند که حسن روحانی نیز خاستگاه جامعه روحانیت مبارز دارد و جزو اصولگرایان ریشه‌دار و روحانی‌ای با صبغه امنیتی است اما در سیاست خارجی برخلاف رویکرد به چالش‌ها نگاه می‌کند، موردی که موجب شده پایداری‌ها این روزها شبانه روز علیه او قلم زده و خواستار رد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان شوند.

* خواب پایداری برای اصولگرایی

 واقعیت آن است که جبهه پایداری سال‌هاست که زیر میز تفکر اصولگرایی سنتی زده و حتی به برخی از اصولگرایان که داعیه رهبری این جریان را دارند قبولانده که واژه انقلابی را جایگزین اصولگرایی کنند. البته راهی که برخی اصولگرایان انتخاب کرده‌اند یک مقصد دارد و در آینده نه‌چندان دور حتی حداد عادل‌ها را کنار خواهند زد. بعید است آنها در مجلس آینده زیر بار قالیباف به عنوان رئیس مجلس بروند. این روزها سردمدار و سرمایه‌دار بزرگ پایداری یعنی صادق محصولی آنقدر برای خود بین اصولگرایان جایگاه تراشیده که باید نشست و دید سهم پایداری‌ها از لیست‌های اصولگرایان در هر ستاد انتخاباتی چه میزان است. با این وجود و تمامی اختلافاتی که متوجه مناسبات درونی جبهه اصولگرایان است اما در دمادم انتخابات در رسانه‌های خود به گونه‌ای قلم فرسایی می‌کنند که در اوج وحدت‌اند و اصلاح‌طلبان در جبهه اصلاحات در آستانه فروپاشی!

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار