| کد مطلب: ۱۰۸۵۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد

روایت مصطفی کواکبیان از رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان:

خاتمی نمی‌خواهد در انتخابات فعال باشد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص انتخابات مجلس دوازدهم و عدم کاندیداتوری خود در آن اظهار داشت: من در اعتراض به قانون انتخاباتی مجلس یازدهم در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام نکردم.

خاتمی نمی‌خواهد در انتخابات فعال باشد

البته با این وجود ما یک لیست ۳۷ نفر از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس که در ارتباط هستیم، آماده کرده بودیم که آقای پزشکیان هم یکی از این افراد بود. همچنین حدود ۳۰ نفر از اعضای حزب مردم‌سالاری در استان‌های مختلف ثبت‌نام کردند. در مجموع یک لیست ۱۰۰ نفره آماده کردیم و گفتیم حداقل می‌توانیم ۱۰۰ نفر لیست بدهیم اما بعد از اینکه نتیجه احراز صلاحیت‌ها توسط هیات‎های اجرایی اعلام شد، از این لیست ۱۰۰ نفره فقط ۲۶ نفر تایید شدند و خیلی‌ها گفتند الحمدا... که شما ثبت‌نام نکردید. مصطفی کواکبیان گفت:‌ البته امیدواریم هیات‌های نظارت و شورای نگهبان در مراحل بعدی بتوانند یک تجدیدنظری داشته باشند اما واقعیت امر این است که هم قانون انتخابات بزرگ‌ترین ضربه را به احزاب کشور وارد کرد و هم بحث احراز صلاحیت توسط هیات‌های اجرایی. در قانون جدید انتخابات ۵ نهاد که از آنها استعلام گرفته می‌شد را یک جوری جمع و جور کردند و نکته جالب اینکه فقط ۱۴ روز برای اعلام نتیجه استعلام‌ها وقت داشتند. در نهایت شرایط بسیار نامطلوبی برای بحث انتخابات مطرح است. وی افزود:‌ یکی از دوستان خانه احزاب گفته بود ۲ هزار نفر هم از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اسم نوشتند. گفتم می‌شود این لیست را به ما بدهید که خودمان در اصل قصه هستیم، آنها را بشناسیم. بعد متوجه شدیم منظور آنها از اینکه می‌گویند ۲ هزار نفر از اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت‌نام کردند، این است که از این ۲۰ و چند هزار نفری که ثبت‌نام کردند، ۲ هزار نفر اصولگرا نیستند، یعنی ۲ هزار نفر غیراصو‌لگرا هستند و بقیه همه جزو لیست‌های خودشان هستند. دبیرکل حزب مردم‌سالاری در خصوص مشارکت مردم بیان کرد: بنده تعبیری را از دوستان اصولگرا در خانه احزاب شنیدم که جالب بود. قضیه به این ترتیب بود که گفتم مقام معظم رهبری هم با شورای نگهبان دیدار داشتند و تاکید کردند که مشارکت پرشوری باید باشد، آن فرد در پاسخ گفت بله ایشان فرمودند ولی ما هم باید توجه داشته باشیم مشارکت پرشور با نتایج مطلوب! واقعیت امر این است که مشارکت حداقلی در دهان عزیزان اصولگرا مزه کرده و مشارکت حداکثری را دوست ندارند. نماینده ادوار مجلس اظهار کرد:‌ قطعا اگر اینها مشارکت حداکثری بخواهند، بسیاری از موارد وجود دارد که باید جدی بگیرند و فضا را بازتر کنند. برای نمونه یک بنده‌خدایی که اسم نمی‌برم، در دانشگاه قم با هم بحثی داشتیم و من گفتم انتخاباتِ خوب آن انتخاباتی است که مشارکت بالای ۵۰ درصد داشته باشد ، اما آن فرد در پاسخ به صحبت‌های من گفت نه! لازم نیست، مشارکت ۳۰ درصد هم باشد، کافی است.

*بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان به لیست برسند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اذعان کرد: منظور بنده این است که اینها اعتقادی به مشارکت حداکثری ندارند و اصل تفکر هم مربوط به مرحوم مصباح یزدی است. کواکبیان در خصوص نوع مواجهه اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو ابراز داشت:  من بعید می‌دانم که ما اصلاح‌طلبان به لیست برسیم. آمار دادم و گفتم که در حال حاضر حدود ۲۷-۲۶ نفر تایید شده‌اند، ان‌شاءا... اگر تعداد تایید صلاحیت‌شدگان موردنظر اصلاح‌طلبان به ۱۰۰ نفر رسید، می‌نشینیم و فکر می‌کنیم. وی در خصوص نوع موضع‌گیری رئیس اصلاحات نسبت به این موضوع نیز گفت: فکر می‌کنم آقای خاتمی اصلا نمی‌خواهد هیچ فعالیتی در بحث انتخابات داشته باشد. چند جلسه هم بعضی از دوستان با او داشتند، نقل قول می‌کنند که ایشان خیلی نمی‌خواهد فعال باشد و دلایل خودش را دارد. در جبهه اصلاحات ما ۳۱ حزب هستیم و تقریبا می‌شود گفت حدود ۱۸-۱۷ حزب اصلا به‌دنبال انتخابات نیستند. حدود ۴-۳ حزب هستند که اسم‌شان را صندوق‌محور می‌گذارند. حدود ۸-۷ حزب که شامل ما هم می‌شود مقتضی‌محور هستیم. آن طور که من خبر دارم، آقای خاتمی در این انتخابات پیش‌رو خیلی فعال نخواهد بود و این نکته را به بعضی از دوستان هم گفته است. در هر صورت در انتخابات گذشته خیلی خوب عمل نشد و از این‌رو می‌خواهد فعال نباشد. کواکبیان در خصوص ائتلاف انتخاباتی با اعتدالیون تصریح کرد:  البته حسن روحانی و علی لاریجانی دارند، یک حرکت‌هایی می‌کنند که من فکر می‌کنم این افراد می‌خواهند در وادی کسانی‌که اصلاح‌طلب نیستند، لیست ببندند، اما دقیق خبر ندارم. با ما نشستی نداشتند اما منظورم این است که این دو نفر نیروهایی را دارند، برای مثال من شنیدم نوبخت ثبت‌نام کرده است. شاید نیروهایی به این صورت هم داشته باشند که از این طریق بخواهند لیست بدهند. البته هدف آنها مجلس نیست بلکه می‌گویند مجلسی باشد که شاید برای کارهای بعدی مناسب باشد. ان‌شاءا... با لیست‌شان محشور باشند و عندا... هم مأجور باشند. لذا اصلاح‌طلبان خیلی دخالتی در این مسائل ندارند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار