| کد مطلب: ۱۰۷۸۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد

آیا مسئولان باید خودشان در ترافیک گیر کنند که به فکر باشند؟

باز باران؛ ترافیک و تیترهای تکراری

آرمان ملی. ترافیک‌های تهران دیگر به سوغات آن بدل شده؛ آنچه برای شهروندان پایتخت نشین دیگر عادی شده و مسافران و افرادی را‌ گذارشان به این شهر شلوغ و آلوده در اکثر روزهای سال آلوده، افتاده را مات و مبهوت و حیران می‌کند تا بروند برای دیگران هم تعریف کنند.

باز باران؛ ترافیک و تیترهای تکراری

کافی است چند قطره باران ببارد تا همه شهر قفل شود و این اتفاق که از دوشنبه شب و در اولین بارش جدی شهر رخ داد ترافیکی  سنگین  را در خیابان‌های تهران به تصویر کشید تا جایی که صدای خود مدیران شهری را هم درآورد.

جعفر تشکر هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر که دیشب قرار بوده در یک برنامه زنده در شبکه 5 سیما حاضر شود حدود دو ساعت و نیم در راه رسیدن از خیابان بهشت که شورای شهر آنجا قرار دارد تا جام‌جم(محل صدا و سیما) بوده و کلافه شده. تا جایی که به خبرنگار فارس که به او زنگ زده گفته «وقتی این وضعیت را می‌بینم می‌گویم چه ظلمی در حق مردم می‌کنیم.» او نقاط ضعف مدیریت شهری در این زمینه را گوشزد کرده و گفته که چه کارهایی بهتر  است انجام شود تا از این حجم ترافیک کاسته شود. از طرفی در خود برنامه تلویزیونی هم صحبت‌هایی مطرح کرده که روز گذشته تیتر رسانه‌ها شدند؛ عناوینی مثل «دیگر نمی‌توان ترافیک را مدیریت کرد»، «در قعر مشکلات ترافیکی قرار گرفته‌ایم» یا «وضعیت ترافیک تهران از بحران گذشته» که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اما در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران هم دوباره صحبت‌هایی درباره همین ترافیک و بارندگی مطرح شده از سوی آقای تشکر هاشمی و دیگر اعضا. رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا گفت «کسی جز شهرداری، شورای شهر و مسئولان مدیریت شهری پاسخگوی این مشکل نیست ما باید بدانیم اقدامات ما چه اندازه موثر بوده است و چرا مردم در ترافیک دچار می‌شوند.» البته او گفته دستگاه‌های دیگر هم باید کمک کنند و دولت بودجه و حمایت لازم را به عمل بیاورد. از سوی دیگر سوده نجفی، عضو دیگر شورای شهر هم این اینکه عذرخواهی کرده گفته با این حال دقت داشته باشید که شهرداری تهران تنها متولی حل ترافیک نیست.

ترافیک مرز بحران را رد کرده!

از صحبت‌های تشکری هاشمی در برنامه «تهران ۲۰» شروع می‌کنیم؛ برنامه‌ای که موضوعش بررسی پرونده توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران و ترافیک شهر بود.

او گفته «درشرایط سخت ترافیکی فقط مختص روزهای بارانی نیست و همواره در تهران وجود دارد؛ متاسفانه وضعیت ترافیک تهران از مرز بحران گذشته است و در قعر مشکلات ترافیکی قرار گرفته‌ایم!» از نظر تشکری هاشمی، درست است که این موارد، شدت ترافیک را بیشتر می‌کند، اما باید تاکید کنم که وضعیت ترافیکی تهران و ارائه خدمات به هیچ وجه مناسب نیست!

رئیس فعلی کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورا که بیش از 9 سال هم معاون قالیباف در حوزه حمل و نقل ترافیک بوده، گفته است: هرچند مدیریت کنونی مسئولیت دارد، اما مشکلات فعلی نتیجه چندین سال مدیریت اشتباهی است که در گذشته وجود داشته است و آن را ارزان اداره کردن شهر می‌خواندند، ولی به دلیل عدم تامین ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مردم به سمت خودروهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی رفته‌اند.

این عضو شورای شهر در تذکر پیش از دستور یکصد و نود و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به وضعیت ترافیکی تهران گفت: همشهریان عزیز ما یکی از بدترین ترافیک‌های عصرگاهی تهران را در ترافیک تجربه کردند. هرچند تراکم ترافیک تبدیل به یک عادت شده و می‌دانیم که در نیمه دوم سال و در شب‌های بارانی و برفی سرعت متوسط در تهران کاهش می‌یابد، اما این مشکل از مرز بحران گذشته است.

تاثیر خرابی تجهیزات ترافیکی

تشکری هاشمی برای بار چندم از مردم تهران عذرخواهی کرده و در گفته‌هایش به دلایل ترافیک اشاره کرده و گفته: حجم بالای خودرو‌های شخصی و خودرو‌های تک سرنشین، کاهش سرعت خودرو در زمان بارندگی و آبگرفتگی معابر، خرابی برخی از تجهیزات ترافیکی از جمله چراغ‌های تقاطع‌ها، نبود حمل و نقل عمومی در ساعاتی که مردم به آن احتیاج بسیار دارند و ناکارآمد شدن شبکه اتوبوس‌های تندرو به دلیل کاهش ناوگان و حذف برخی جداکنندگان فیزیکی مسیر از جمله مشکلاتی بودند که دیشب به صورت واضح در شهر دیده شدند.

او به راهکار حل ترافیک هم اشاره کرده و گفته: در حال بررسی طرح جامع حمل و نقل هستیم و سیاست کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی را دنبال می‌کنیم، نمی‌توان با ساخت بزرگراه‌ها و معابر جدید ترافیک را کنترل کنیم اکنون به جز یک بزرگراه اصلی کمربندی شرق تهران و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نباید دیگر به سمت پروژه‌های خودرو محور برویم.

منتظر کمک دولت هستیم

بودجه حمل و نقل موضوع دیگری بوده که این عضو شورا مورد توجه قرار داده با این مضمون که: امسال در بودجه تصمیمات شجاعانه گرفته شد و اعتبار بیش از تصور مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یافت و انشاا... بتوانیم در سال‌های پیش‌رو نیز همین اقدام را انجام دهیم تا این خلاء موجود که مردم مجبور می‌شوند با خودروی شخصی به خیابان‌ها بیایند را کنترل کنیم. رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفته: در طرح جامع حمل و نقل تهران به دنبال این هستیم تا با توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت تقاضای سفر ترافیک را مدیریت کنیم.

افزایش کرایه تاکسی در بارندگی

عضو شورای شهر تهران اما به افزایش کرایه تاکسی‌ها در روزهای بارانی هم اشاره کرده و گفته: در مصوبه تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های شهر تهران و در تبصره سوم ماده ۱۸ این مصوبه، آمده است که به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در صورت راه‌اندازی سامانه هوشمند و در شرایط آب‌وهوایی نامساعد، تا سقف ۱۵ درصد به کرایه تاکسی‌ها اضافه کند.

به گفته تشکری هاشمی: اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل‌ونقل هوشمند، مناسب و برخط برای نظارت است که تاکنون این سامانه ایجاد نشده است؛ بنابراین تاکسی‌ها فعلا مجاز به استفاده از این قاعده نخواهند بود. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه روزانه ۲۲ میلیون ‌سفر در تهران انجام می‌شود، گفته: در این میان سهم اتوبوسرانی حدود ۸۰۰ هزار پاره‌سفر و سهم مترو حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار پاره سفر است و این یعنی مابقی سفرها با خودروی شخصی و موتورسیکلت انجام می‌شود.

او با بیان اینکه تاکسی را نمی‌توان حمل‌ونقل عمومی نامید، عنوان کرده: وقتی تمام شبکه ترافیکی قفل می‌شود، باید به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی رفت. در تهران حدود ۳۰۰ کیلومتر مترو وجود دارد که در این دوره با تکمیل پروژه‌های ناتمام، حدود ۲۰ کیلومتر به آن افزوده شد.

او با بیان اینکه براساس طرح جامع باید ۹ هزار اتوبوس در تهران داشته باشیم، عنوان کرده: روزی ۶ هزار اتوبوس در تهران وجود داشت، اما با عدم نوسازی، تعداد اتوبوس‌های ناوگان به ۲ هزار عدد رسیده و از این تعداد نیز روزانه حدود ۳۰۰ دستگاه خراب هستند و راهی تعمیرگاه می‌شوند.

نباید بزرگراه بسازیم

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: باید نقایص شبکه معابر رفع و تکمیل شود و درحال حاضر بخش اعظمی از این شبکه، جز رینگ کمربند شرقی (بزرگراه شهید شوشتری) تکمیل شده است. امروز نباید به سراغ بزرگراه‌سازی برویم بلکه باید این پول صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی و جذاب شدن آن جهت افزایش انگیزه شهروندان شود .

تشکری هاشمی، گفته: درحال بررسی طرح جامع حمل‌ونقل شهری تهران و حومه هستیم تا موضوعات ترافیکی آینده پایتخت براساس آن تصمیم گیری شود. باید تاکید کنم هیچ کجای دنیا برای حل ترافیک راه‌حل اعجاب‌انگیزی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی و ترویج حمل‌ونقل پاک پیدا نکرده‌اند.

این عضو شورا در نهایت گفته که «ما نیز به دنبال راه‌حل‌های اعجاب‌انگیز نیستیم و باید از تجربه دنیا بهره ببریم. بر همین اساس، قرارداد واردات اتوبوس‌ها از خارج نیز علاوه بر خرید داخلی درحال انعقاد است و از دولت می‌خواهیم اعتبارات لازم، مستقیما خرج شهروندان و توسعه حمل‌ونقل عمومی شود.»

سر آخر یک سوال که: آیا مسئولان خودشان باید در ترافیک گیر کنند که این همه راجه به آن حساس شوند؟ مصاحبه کنند؟ در صحن شورای حرف بزنند و به برنامه تلویزیونی رفته وآن را مطرح کنند؟ اگر این طور است یک سری هم به وسایل حمل و نقل عمومی زده و قدمی در مترو یا بی‌ارتی‌های شهر در همه مناطق شهر بگذارند.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار