| کد مطلب: ۱۰۶۵۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تحول‌گرایی بین چهره‌های سیاسی را بررسی می‌کند

چهره شاخص اصولگرایان متحول شده؟! | نوری قزلجه: مجلس کنونی دست‌پرورده حداد عادل است

ایجاد تحول در اندیشه فعالان سیاسی در ایران یکی از شگفتی‌های زمین سیاست‌ورزی در ایران است. جدایی آنها از فضای سیاسی، گرفتاری در اندیشه‌های سیاسی غرب و شرق، نگاهی به کارنامه عملکرد آنها در نزد مردم و لزوم توجه به نیازهای جامعه از جمله دلایلی است که موجبات تحول در اندیشه سیاسی افراد را فراهم می‌آورد. یک دوجین نام در بین فعالین سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا وجود دارد که بعد از سال‌ها اندیشه‌هایشان را تغییر دادند. به طوری که برخی این افراد را در جمع گروه سیاسی مقابل می‌نشانند.

چهره شاخص اصولگرایان متحول شده؟! | نوری قزلجه: مجلس کنونی دست‌پرورده حداد عادل است

به گزارش آرمان ملی آنلاین، برای نمونه اگر ریشه‌های فکری جریان اصلاحات را بررسی کنیم، به خط امامی‌ها خواهیم رسید. افرادی که در ابتدای انقلاب نظریاتی در ارتباط با غرب، مسائل فرهنگی و حتی سیاسی داشتند که امروز 180 درجه نگاه خود را تغییر داده‌اند. حلقه اصلی که سفارت آمریکا را تسخیر کرد همگی دارای اندیشه‌های چپ بودند و از نظر فرهنگی نیز مطابق با اندیشه‌های آن روز جمهوری اسلامی فکر می‌کردند اما از 76 به این سو بسیاری از آنها پرچم ارتباط با جهان را در دست گرفته و در عرصه فرهنگی نیز کاملا متحول شدند. این مورد البته در بین اصولگرایانی که در هر دو عرصه صراحتا به جریان اصلاح‌طلب ایراد می‌گرفتند که چرا در این حد به تفکر‌ات ابتدایی خود پشت کرده‌اید، هم نمایان شده است.

تحول‌گرایی در ده‌‌نمکی

یکی از چهره‌های فرهنگی جناح اصولگرا که به شدت هم به تحولات فکری جریان اصلاح‌طلب ایراد می‌گرفت و در این ارتباط هر روز قلم می‌زد، کسی نبود جز مسعود ده‌نمکی. ده‌نمکی آن روزها پیکان مقابله با شبیخون فرهنگی را در دست گرفته بود و با مستند فقر و فحشا بیش‌ترین انتقادها به هاشمی و خاتمی وارد آورد تا اثبات کند که برنامه‌های توسعه اقتصادی دولت سازندگی و شعارهای توسعه سیاسی دولت خاتمی خود مهم‌ترین عامل ترویج فساد و بی‌بندباری درجامعه است. به حق موفق هم عمل کرد اما بعدها که محمود احمدی‌نژاد فردی نزدیک به تفکر ده‌نمکی بر صندلی قدرت نشست؛ ده‌نمکی اعلام کرد که در دولت خاتمی حال عرصه فرهنگی خوب‌تر از سایر دولت‌ها بود و فیلم سینمایی اخراجی‌هایی را ساخت که برخی از دوستانش بر او ایراد گرفتند که ده‌نمکی نباید در این حد جنگ و جبهه‌ها به چالش می‌کشید. 

فلاحت‌پیشه، مطهری و لاریجانی

 علی لاریجانی هم آن روزها که سکان صدا و سیما را در دست داشت، کیف انگلیسی را ساخت تا  مجلس ششم که همزمان با پخش این سریال در حال فعالیت بود؛ بیش‌ترین صدمه را ببیند و با برنامه هویت بر پیکره فرهنگی جریان اصلاحات و اندیشمندان این حوزه تاخت. او البته با پخش کنفرانس برلین در صدا و سیما تلاش‌کرد تیر آخر را برچهره اصلاح‌طلبان بزند اما کارکردن او با اصلاح‌طلبان در مجلس قبل تحولات عمیقی را در چهره لاریجانی نزد افکار عمومی ایجاد کرد و از سوی دیگر به مصاف پایداری‌ها رفت و هنگام تصویب برجام قدرتمندانه در برابر آنها ایستاد. البته لاریجانی تلاش دارد چهره مستقل خود را حفظ کند با این وجود تغییر در اندیشه‌هایش کار دستش داد و شورای نگهبان او را ردصلاحیت کرد.

علی مطهری هم به برخورد با دانشجویان در دانشگاه الهیات به علت عدم رعایت حجاب معروف است. او البته این روزها مانند گذشته سخت نمی‌گیرد و مانند یک میانه‌رو در برابر پایداری‌ها تبدیل شده است. هر چند تلاش دارد خود را مستقل و نزدیک به اصولگرایان مستقل نشان دهد اما جریان اصلاحات صراحتا از اندیشه‌های او دفاع می‌کنند. اگر روزی او تایید صلاحیت شود بعید است این جریان آرای خودرا در سبد رای علی مطهری نریزد. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه هم البته یکی دیگر از چهره‌هایی است که به این مسیر رفته. او که روزگاری عضو حزب موتلفه اسلامی بود و با فرمان و اندیشه‌های این حزب در عرصه سیاسی حضور به عمل می‌رساند؛ دچار تحولات جدی در حوزه فکری شد. او این روزها پرچم از دست رفتن فرصت احیای برجام را در دست می‌گیرد و بر دولت اصولگرای رئیسی می‌تازد. هرچند فلاحت‌پیشه نیز ترجیح می‌دهد به واسطه تسلطش بر روابط بین‌الملل و حوزه‌هایی چون منافع ملی و امنیت از جریان‌های سیاسی فاصله بگیرد اما رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گذشته از دیدگاه فعالان سیاسی جز نیروهای اصلاح‌طلب و با تفکر اعتدالی دسته‌بندی می‌شود. 

تحولات آقای عادل

حداد عادل که این روزها رهبری جریان اصولگرا در انتخابات را در دست دارد و روزگاری موتلف با پایدیداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها بود با بررسی عملکرد این جریان و ضرباتی که به پیکره اصولگرایان وارد کرده‌اند، چند صباحی است که عملا در برابر پایداری‌ها و سهم خواهی‌های آنها قرار گرفته است و بعید نیست در آینده و هنگام سهم خواهی تندروها از لیست انتخابات مجلس آینده مورد غضب و حملات جبهه‌پایداری قرار گیرد. پیداست که نوع نگاه حداد به حجاب و لایحه حجاب هم ارشادی است و با نگاه پایداری‌ها در این رابطه فاصله دارد. نگاه او البته بیش از گذشته متحول شده است. به طوری که برخلاف مشی فکری اصولگرایان که معتقدند مشکلات تیم اقتصادی کشور نه به خاطر تحریم بلکه به خاطر کم‌کاری برخی مسئولین (اشاره به مسئولین قبلی) است او البته به ایجاد مشکل برای کشور به واسطه تحریم‌ها اشاره کرده است.

حداد عادل با بیان اینکه ریشه مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از تحریف و تبلیغ رسانه‌ای دشمن است، اظهار داشت: تحریم همانند یک تیغه قیچی و تیغه دوم نیز تحریف است، که بدین وسیله واقعیت‌ها را برعکس جلوه می‌دهند تا بتوانند به کمک آن ذهن جوانان ما را تغییر دهند. آمریکایی‌ها علیه ایران صدها عمل خصومت‌آمیز از جنگ رسانه تا جنگ نرم و همچنین جنگ فرهنگی- اقتصادی انجام دادند. این در حالی است که تحریم منجر به مشکلات اقتصادی، پدید آمدن کمبودها، آسیب‌های اجتماعی و عدم ازدواج جوانان می‌شود، بعد این مسائل را به حساب انقلاب می‌گذارند، اما غافل از اینکه اصل موضوع ناشی از فشار بیگانه است. 

حداد باید پاسخگو باشد

 نوری قزلجه، نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با این سوال «آرمان ملی» که آیا فکر می‌کنید حداد عادل با مواضع اخیر خود در حال عبور از پایداری‌هاست گفت: هرچند حداد عادل تلاش دارد خود را به پرچمداری مقابله با افراط‌گری بدل کند و به گونه‌ای جایگاه احیاگر را برای خود در نزد افکار عمومی ایجاد کند اما آنچه باید روشن شود پاسخگویی او در مقابل مجلس کنونی است که دست پرورده خود اوست. حداد عادل باید در مورد تندروها و فعالیت‌های آنها در این مجلس و عملکرد مجلس به افکار عمومی پاسخ دهد و نه اینکه با این سخنان از پاسخگویی فرار کند.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار