| کد مطلب: ۱۰۶۵۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد

جریان خالص‌ساز تئوری ساده اما عملیات پیچیده‌ای دارد | آنها می‌خواهند هیچ گروهی در قدرت تأثیر نداشته باشد

نگاهی به عملکرد دولت طی دوسال گذشته و مجلس یازدهم در عمر 4 ساله و همچنین شرایط جامعه نشان می‌دهد که آنچه از رویکردها و وعده‌ها تا عملکردها مشاهده شده عملکردهای ناموفق دربخش معیشت است که باعث شده تا امروز موجبات نارضایتی جامعه شده است. علت این مساله نیز چیزی نیست جز جریانی و افرادی که در قالب این تفکر جریانی بدون تخصص، تجربه و توانایی صرفا در قالب مفاهیمی چون انقلابی‌گری عملکردهای نامطلوبی از خود برجای می‌گذارند. این در حالی است که نگاهی به ادوار انتخاباتی گذشته به ویژه انتخابات 98 و 1400 به‌خوبی حکایت از حضور پررنگ‌ یک جریان در این انتخابات‌ها و تلاش برای تاثیر‌گذاری بر دولت و مجلس داشته است.

جریان خالص‌ساز تئوری ساده اما عملیات پیچیده‌ای دارد | آنها می‌خواهند هیچ گروهی در قدرت تأثیر نداشته باشد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، در این میان شاید بهترین نامی که می‌شد برای این جریان به‌خصوص در نظر گرفت را چند ماه پیش علی لاریجانی برگزید. «جریان خالص‌ساز» واژه‌ای بود که رئیس ادوار مجلس برای این جریان مطرح کرد. جریانی که صرفا نوع نگاه خود را صحیح، منویات و اهداف خود را درست و رویکردهای خود را انقلابی و مخلص می‌پندارد. جریانی که امروز جدای از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون که بارها هشدار تاثیرات مخرب آن بر صحنه سیاسی کشور را داده‌اند؛ بلکه دیگر از اصولگرایان میانه‌رو و سنتی نیز  این مسئله را گوشزد می‌کنند.

چه اینکه اخیرا غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفته «اجازه ندهیم جریان تحریف تحت پوشش ادبیات انقلابی، ذهنیت‌ نادرستی از جبهه انقلاب در اذهان عمومی ایجاد و انقلابی‌ها را در مسائل سیاسی فاقد عقلانیت و اخلاق معرفی کند.» این در شرایطی است که انتخابات مجلس دوازدهم در پیش است و جریان خالص‌ساز به‌دنبال نقش‌آفرینی و تاثیر بیشتر در این آوردگاه است. چه اینکه آنها دیگر نه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون که دایره را درمیان اصولگرایان نیز محدود کرده‌اند و قصد دارند که انتخابات را به نحوی مدیریت کنند که صرفا و تا حد ممکن کرسی‌های مجلس را از نیروهای همفکر خود پر کنند.

اتفاقی که تاکنون بسیاری نسبت به آن هشدار داده و واکنش نشان داده‌اند. حال باید دید که این جریان تا چه حد می‌تواند انتخابات تاثیر‌گذار باشد و سایر مجموعه‌های اصولگرا که به احتمال فراوان در انتخابات پیش‌رو نیز انتخاباتی درون گروهی را تجربه خواهند نمود چه نوع مواجهه‌ای با این جریان خواهند داشت. 

نگرانی در فرآیند جنگ قدرت

یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با جریان خالص‌ساز و اهداف این جریان اظهار داشت: جریان خالص‌ساز یک تئوری ساده دارد اما عملیات آن پیچیده است. تئوری ساده این است که غیر از یک گروه خاص سیاسی هیچ‌کس دیگری در حاکمیت نقش موثر نداشته باشد. حال ممکن است که نقش‌های فرعی برای برخی قرار دهند اما می‌خواهند کسی نقش موثری نداشته باشد. این یک تئوری خیلی ساده است.

محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت: برای عملیاتی کردن آن زمانی شاید دایره این افرادی که می‌خواهند در حاکمیت نگه دارند گسترده‌تر بود و مثلا کل جریان اصولگرا را در برمی‌گرفت. بعد از مدتی می‌بینیم که این جریان هر روز خود را محدود‌تر می‌کند و کار را به تعداد کمتری از افراد بسنده می‌کند که مطمئن‌تر هستند. وی افزود: این جریان به‌دنبال این است که بیش‌ترین افرادی که باقی می‌مانند از جبهه پایداری باشند. اگر نگاه کنید می‌بینید که آقای محصولی هم یک نیمچه اعتراضی کرده که چرا نظامیان در انتخابات دخالت می‌کنند و او هم این نگرانی را دارد که جریان خالص‌ساز که یک زمانی جبهه پایداری هم جزو آدم‌های خالص‌شان بودند از آن هم دوباره گلچین کنند. مهاجری بیان کرد: بنابراین نگرانی آقای حداد، محصولی و قالیباف نگرانی‌های جدی است که بیشتر در فرآیند جنگ قدرت قابل فهم است. 

برخورد با جریان خالص‌ساز 

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص اختلاف نظر  بین دولت و مجلس اظهار داشت: من آقایان قالیباف و رئیسی را به‌عنوان رئیس دو قوه می‌شناسم؛ اولا این دو با هم اختلافی نداشتند و ندارند. جریانی در کنار آقای رئیسی قرار گرفتند که می‌خواهند در راستای سیاست‌های خالص‌سازی به‌دنبال تصفیه عناصری بروند که سوار اتوبوس این جریان نشدند. جریان خالص‌ساز به اختلافات بین دولت و مجلس دامن می‌زند. اگر آن جریان خالص‌ساز  آرام بنشیند ، مشکلات حل خواهد شد. اما در هر صورت آقای رئیسی و آقای قالیباف با هم مشکلی ندارند و از قدیم با هم رفیق بودند. لذا شیطنتی که صورت می‌گیرد، توسط جریان تند خالص‌ساز است که باعث تشدید اختلاف در روابط بین دولت و مجلس شده است.

منصور حقیقت‌پور گفت: الان آن جریان خالص‌ساز می‌خواهد با آقای قالیباف برخوردی کرده و حالی از مجلس بگیرد. بنابراین زیر چتر دولت جمع شدند و مقدمات و زمینه درگیری دو قوه را فراهم کنند. این چهره نزدیک به علی لاریجانی در خصوص اراده رئیس‌جمهور برای مقابله با جریان خالص‌ساز بیان کرد: نمی‌دانم. اما این اراده مقابله را در آقای رئیسی نمی‌بینم. خدا کند آقای رئیسی این اراده را داشته باشد و با آنان برخورد کند تا مسائل داخلی و مسائل خارجی را حل کرده و به کسی اجازه اختلاف‌افکنی ندهد.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار