| کد مطلب: ۱۰۶۴۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد

رئیس سابق مجلس حامی انتخاباتی برادر همسرش می‌شود؟

لاریجانی در انتخابات اسفندماه نقش‌آفرینی خواهد کرد | علی مطهری آمد؛ دامادشان نه!

در آخرین روز پیش ثبت‌نام‌ برای انتخابات مجلس دوازدهم شخصیتی به عرصه آمد که این حضور سبب تعجب شد. روز گذشته خبرآنلاین خبر داد که نایب رئیس مجلس دهم در انتخابات اسفندماه پیش ثبت‌نام کرد.

لاریجانی در انتخابات اسفندماه نقش‌آفرینی خواهد کرد | علی مطهری آمد؛ دامادشان نه!

به گزارش آرمان ملی آنلاین برخی عنوان می‌کنند که مطهری مانند انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم شانسی برای تایید صلاحیت ندارد و برخی دیگر معتقدند او تایید می‌شود چرا که حضور پرشور مردم لازمه افزایش اعتبار کشور در مجامع بین‌المللی است. او پس از ردصلاحیتش در مجلس یازدهم نوشت: «شنیدم به استناد بند ۲ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس، برای دوره یازدهم رد صلاحیت شده‌ام. بند ۲ که یکی از شرایط کاندیدا‌ها را بیان می‌کند، می‌گوید: التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران. هرچه فکر کردم کجا من التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نداشته‌ام چیزی به‌خاطرم نیامد.»

البته او در آن مقطع با سخنگوی وقت شورای نگهبان دچار چالش شد به نحوی که کدخدایی، سخنگوی وقت شورای نگهبان درخصوص ردصلاحیت علی مطهری گفته بود: «از ایشان خواستیم اجازه دهند گفت‌وگوها با دوربین ثبت و ضبط شود، اما آقای مطهری اجازه ندادند. بهترین راه این بود که اجازه می‌دادند آن گفت‌وگو ضبط شود تا امروز شاهد این اختلافات نباشیم!» علی مطهری در پاسخ به کدخدایی گفته «اصلا هیچ حرفی از اینکه فیلمبرداری انجام و گفت‌وگو ثبت و ضبط شود مطرح نبود؟!» مطهری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به‌همراه علی لاریجانی که داماد خانواده آنهاست، ردصلاحیت شد و این چنین واکنش نشان داد: «از رد صلاحیت خودم با وجود آنکه می‌دانم دلیل قانع کننده‌ای ندارد می‌گذرم، اما از ردصلاحیت آقای لاریجانی که همیشه‌ گوش به فرمان نظام بوده و تجربه گران‌سنگی برای امروز جامعه ما داشت در حیرتم!»

معنی سکوت مطهری چه بود

او پس از آن سکوت را به هر اقدام و اظهارنظری ترجیح داد و کمتر در پشت تریبون‌های عمومی حاضر می‌شد که برخی این اقدام او را نوعی قهر تلقی کردند اما دیروز مشخص شد او گلایه‌ای ندارد و حتی در انتخابات مجلس دوازدهم کاندیدا شده است. مطهری چند روز پیش در یادداشتی تاکید کرد: «مهم‌ترین مقیاس و مولفه انتخابات مطلوب، میزان مشارکت مردم است. آنچه از شواهد و قرائن برمی‌آید و زیر پوست جامعه می‌گذرد آن است که فعلا میل قابل‌توجهی برای مشارکت در انتخابات وجود ندارد، یکی به‌خاطر دو انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری و مجلس یازدهم و دیگر به‌دلیل مشکل سختی معیشت مردم و تورم و گرانی افسارگسیخته که امیدی هم به بهبود آن احساس نمی‌شود و سوم به خاطر تنزل جایگاه مجلس از آنچه در قانون اساسی وجود دارد. برای امیدوار شدن مردم به آینده بهتر از نظر معیشت مردم باید توقف افزایش قیمت‌ها را احساس کنند و این امر تا حد زیادی به سیاست خارجی کشور بستگی دارد. دولت سیزدهم با بهبود روابط با دنیا راه سرمایه‌گذاری‌های خارجی را باز کند و الا فاصله ما با کشور‌های همسایه، همچون امارات و ترکیه و حتی آذربایجان از نظر توسعه بازهم افزایش می‌یابد. اما برای بازگشت مجلس به جایگاه خود نیز چند کار باید صورت گیرد.» از یادداشت مطهری چنین برمی‌آید که او موضع اعتدالی پیشه کرده و سعی دارد با کنار گذاشتن گلایه‌هایش در مسیر رونق‌بخشی به انتخابات گام بردارد. 

داماد چه می‌کند؟

اما تکلیف داماد خانواده چه می‌شود؟ آیا کاندیدا شدن یک نفر از خانواده کافی بود و علی لاریجانی لزومی برای حضور در عرصه انتخابات احساس نمی‌کند؟ پربیراه نیست در صورت حضور رئیس سابق مجلس، تمام معادلات اصولگرایان برای این انتخابات بر هم خواهد خورد چرا که رای اصولگرایان میانه‌رو و بخشی از اصلاح‌طلبان به سبد لاریجانی و مطهری ریخته خواهد شد، بنابراین مطلوب آنها عدم حضور لاریجانی در انتخابات است.  لاریجانی کاندیدا نمی‌شود اما دیروز بهروز نعمتی، فعال سیاسی گفت که «قطعا آقای لاریجانی در انتخابات اسفندماه نقش‌آفرینی خواهد کرد. به هر حال مجموعه‌ای از نمایندگان ادوار با آقای لاریجانی در ارتباط هستند که این افراد کم‌تأثیر در عرصه سیاست نیستند و این احتمال کم است که این افراد تأیید صلاحیت نشوند. همچنین مسئولان اجرایی دوران‌های مختلف ارتباطاتی با آقای لاریجانی دارند.»

نوری قزلجه نماینده میانه‌رو مجلس هم می‌گوید: «می‌دانم و از افراد مختلف شنیده‌ام که آقای روحانی، آقای لاریجانی و آقای جهانگیری، افراد و اطرافیانشان را برای ثبت‌نام در انتخابات تشویق می‌کنند، اما از اینکه چه تعدادی ثبت‌نام می‌کنند و اینکه خودشان ثبت‌نام می‌کنند یا خیر اطلاع دقیقی ندارم. اگر ثبت‌نام زود‌هنگام نبود، افراد کارآمد و فرهیخته بسیاری در انتخابات مجلس شرکت می‌کردند. طراحی ثبت‌نام زودهنگام، برای کنارزدن این افراد بود. من این موضوع را نه تنها در مورد آقای علی لاریجانی بلکه در مورد خیلی‌ها شنیده‌ام.» 

.در نهایت...

به‌نظر می‌رسد اگر لاریجانی قصد ارائه لیست داشته باشد مطهری از اصلی‌ترین افراد آن است و می‌تواند آرای زیادی را به نفع این لیست جمع‌آوری کند. مطهری، پزشکیان، فلاحت‌پیشه، بهروز نعمتی از جمله چهره‌هایی هستند که می‌توانند فراکسیون پرقدرتی تشکیل داده و در مجلس تاثیرگذار باشند. در نهایت شورای نگهبان تصمیم‌گیر نهایی است. نباید فراموش کرد که 80 نماینده مجلس ششم برای ورود به مجلس هفتم ردصلاحیت شدند که رکورد بود تا زمانی‌که 90 نماینده مجلس دهم برای ورود به مجلس یازدهم با مانع ردصلاحیت مواجه شدند. به‌نظر نمی‌رسد نمایندگان مجلس یازدهم مشکلی برای تایید داشته باشند اما موضوع اصلی اصلاح‌طلبان و میانه‌روهایی مانند مطهری هستند که رویکرد شورای نگهبان به آنها از هم اکنون قابل بیان نیست. 

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار