| کد مطلب: ۱۰۶۳۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد

محمود واعظی درباره تحرکات انتخاباتی اعتدالیون صحبت کرد

روحانی و لاریجانی برای انتخابات مجلس لیست مشترک می‌دهند؟

مدتی است که گمانه‌هایی درباره لیست مشترک شخصیت‌ها برای انتخابات مجلس دوازدهم منتشر می‌شود مانند لیست مشترک روحانی و لاریجانی که پررنگ‌تر از سایر شایعات و پیش‌بینی‌هاست. کوچک‌ترین خبری از سوی رئیس جمهور و رئیس مجلس سابق از سوی مخالفان اعتدال، به عنوان سندی برای برنامه انتخاباتی مشترک آنها تفسیر می‌شود.

روحانی و لاریجانی برای انتخابات مجلس لیست مشترک می‌دهند؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اصولگرایان به‌خوبی می‌دانند اگر لیست مشترکی از سوی این دو شخصیت منتشر شود، رای بالایی را کسب می‌کند بنابراین در تلاش هستند تا به هر نحوی مانع اقدام مشترک لاریجانی و روحانی شوند. به عنوان نمونه یک روز با تیتر «قوت گرفتن ارائه فهرست مشترک مجلس بین لاریجانی و روحانی» مدعی می‌شوند:« رصد تحرکات اخیر علی لاریجانی و نزدیکانش نشان می‌دهد احتمال ارائه لیست انتخاباتی ازسوی او جدی‌تر شده است. گزارش‌های رسیده دیگر از فعال شدن حسن روحانی و نزدیکانش برای رسیدن به یک لیست انتخاباتی حکایت می‌کند» یا سایت دلواپس جهان‌نیوز نوشته بود: «نزدیکان رسانه‌ای روحانی: لاریجانی با روحانی لیست مشترک می‌دهد» اما این سایت به دلایل گوینده‌ این خبر توجه نکرده و آن را به نفع اهداف خود مصادره کرده است. 

لیست مشترک روحانی و لاریجانی؟

محمود واعظی، رئیس دفتر دولت دوازدهم در واکنش به برخی زمزمه‌ها مبنی بر اینکه ممکن است روحانی و لاریجانی برای انتخابات مجلس دوازدهم لیست بدهند، به منیبان گفت: خیر، از طرف روحانی و لاریجانی هیچ بحثی در مورد ارائه لیست برای انتخابات مجلس دوازدهم مطرح نشده و  مطلبی نشنیدم. او در پاسخ به اینکه بنابراین قرار نیست روحانی و لاریجانی برای انتخابات مجلس دوازدهم فعالیتی داشته باشند، افزود: واقعیت این است که باید فکری برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات کرد. بنده از طرف روحانی و لاریجانی صحبت نمی‌کنم اما به هرحال با وجود اینکه با هر دو نفر در ارتباط هستم مطلبی در مورد لیست دادن برای انتخابات مجلس دوازدهم نشنیدم اما اینکه در آینده چه اتفاقی رخ بدهد و احزاب و شخصیت‌های سیاسی در انتخابات فعال باشند بستگی به سیاست‌های انتخاباتی دارد.

دبیر دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به نقش شرایط انتخابات بر اعلام کاندیداتوری افراد تصریح کرد: در حقیقت اگر همانطور که رهبری در اوایل امسال فرمودند انتخابات مشارکتی و رقابتی شود و افراد معتقد به نظام و قانون اساسی با رویکردهای سیاسی مختلف بتوانند در انتخابات شرکت کنند و شورای نگهبان صلاحیت آنها را احراز کند شرایط فرق می‌کند اما چنانچه شرایط مانند انتخابات ۹۸ شود،انتخابات پرشور با مشارکت بالا نخواهیم داشت و طبیعی است که مجلس نمی‌تواند همه ملت را از نظر سیاسی نمایندگی کند، مشارکت بالا موجب اعتبار بیشتر نظام در عرصه بین‌الملل می‌شود و توطئه بدخواهان را خنثی می‌کند. 

واعظی در مورد تأثیر قانون جدید انتخابات بر افزایش مشارکت متذکر شد: قانون جدید انتخابات تأثیری بر میزان مشارکت ندارد و از قضا سخت‌گیری آن نسبت به گذشته بیشتر شده اما میزان مشارکت به سیاست‌هایی که قرار است، اعمال شوند بستگی دارد. در حال حاضر فضای انتخابات فضای داغی نیست کما اینکه در میان مردم بحث جدی درباره انتخابات وجود ندارد چرا که در حال حاضر مشکلات اقتصادی و مسائل معیشتی، ذهن آنها را درگیر کرده است.

عضو حزب اعتدال و توسعه درباره تأثیر مشکلات اقتصادی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: مردم باید به آینده امیدوار باشند که بتوانند در تعیین سرنوشت خود و انتخابات حضور جدی داشته باشند. واعظی در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات مجلس دوازدهم اعلام کاندیداتوری می‌کنید یا خیر، یادآور شد:« بنده به اعلام کاندیداتوری برای انتخابات مجلس دوازدهم فکر نکردم. » باید در نظر داشت تکذیب لیست مشترک روحانی ولاریجانی بطور کامل از سوی واعظی رد نشده  و او اذعان دارد که بحثی میان لاریجانی وروحانی صورت نگرفته پس احتمال بررسی این موضوع در آینده وجود دارد. 

ارتباط محکم لاریجانی و روحانی 

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که شخصیت‌های میانه‌رو کشور ارتباط محکمی با یکدیگر دارند که محدود به ارائه یک لیست انتخاباتی مشترک نمی‌شود. همنشینی لاریجانی، روحانی، ظریف و جهانگیری در مراسم عزاداری محرم که از سوی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم برگزار شد، گویای نزدیکی مسئولان به یکدیگر است. برخی تحلیل کردند که  «بی‌تردید حضور علی لاریجانی می‌تواند اتفاق مهمی در انتخابات مجلس قلمداد شود؛ زیرا علاوه بر آنکه شخص لاریجانی در انتخابات تأثیرگذار است، نیروهای سیاسی را هم حول خود جمع می‌کند. روحانی هم همین وضعیت را دارد اما با اظهارات روز شنبه واعظی ارایه لیست مشترک از سوی آنها با تردید مواجه می‌شود. 

حضور مستقیم لاریجانی و روحانی در انتخابات؟

اما آیا روحانی و لاریجانی عزم ورود شخصی به انتخابات دارند؟ این امر بعید به نظر می‌رسد. غلامعلی رجایی، فعال سیاسی معتقد است:«من گمان نمی کنم روحانی و لاریجانی در انتخابات حاضر شوند؛ اما اگر آقای لاریجانی تاییدی از حاکمیت بگیرد شاید به صحنه ورود کند. به‌نظر من آقای روحانی شرایط را برای ادامه کار فراهم نمی بیند.» مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح طلب هم  می‌گوید: «به احتمال زیاد حسن روحانی و علی لاریجانی کاندیدای انتخابات نشوند. زیرا لاریجانی سال‌ها رئیس مجلس بود. اگر حالا وارد مجلس شود، شانس این را ندارد که کرسی ریاست مجلس را از آن خود کند. احتمالش کم است که فردی که چند دوره رئیس مجلس بوده، حالا در رده پایین‌تر در مجلس فعالیت کند. حسن روحانی هم شانس ریاست مجلس را ندارد. برای هر دو نفر نیز صورت خوشی ندارد که در رده پایین‌تری فعالیت کنند. بنابراین احتمال قوی می‌دهم که خودشان در انتخابات کاندیدا نشوند»

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار