| کد مطلب: ۱۰۶۵۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد

آخرین تحرکات تبادل زندانیان از نگاه ایران و آمریکا | ترامپ عصبانی شده است

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا موضوعی است که مورد بحث قرار گرفت. ایران تاکید بر آزادی اتباع خودش دارد و آمریکا هم می‌گوید درپشت این توافق موضوع دیگری نیست. بر اساس گزارشی که در هفته جاری توسط امواج مدیا منتشر شد، تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در ماه آینده به میزبانی قطر انجام خواهد شد. این نشریه مستقر در بریتانیا که عمدتاً به مسائل ایران می‌پردازد گزارش داد که بازداشت‌شدگان به هتلی منتقل شده و تا ماه آینده در بازداشت خانگی خواهند بود.

آخرین تحرکات تبادل زندانیان از نگاه ایران و آمریکا | ترامپ عصبانی شده است

به گزارش آرمان ملی آنلاین، به نوشته میدل ایست آی، گزارش‌ها حاکی از آن است که بازداشت‌شدگان در اتاق‌های انفرادی در یک طبقه امن نگهداری می‌شوند و فقط می‌توانند خانواده درجه یک خود را ملاقات کنند. علاوه بر این، تلفن‌های همراه با دسترسی به اینترنت در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. امواج مدیا گزارش داد: «برخلاف مبادله‌های گذشته ایران و آمریکا که در آن بازداشت‌شدگان یا به عمان، سوئیس یا امارات منتقل می‌شدند، تبادل زندانیان این بار در دوحه انجام خواهد شد». نقش قطر در تسهیل توافق ایران و آمریکا همچنین مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوط به تبدیل وون کره جنوبی به یورو است. میدل ایست آی برای اظهار نظر با وزارت خارجه آمریکا و سفارت قطر تماس گرفت، اما هیچ یک بموقع پاسخ ندادند.

رویکرد آمریکا چیست؟

 رییس جمهور پیشین آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران از توافق دولت بایدن با ایران برای تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران انتقاد کرد. روزنامه واشنگتن اگزمینر نوشت، دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا توافق اخیر تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن را که آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده درآمد نفتی ایران در کره جنوبی بخشی از آن بود، توافقی «شرم‌آور» تلقی کرد. ترامپ با انتقاد از دولت جو بایدن، در پیامی ویدئویی گفت:« این تسلیم دیگری از سوی دولت بایدن و تحقیر شدید آمریکا در عرصه جهانی بود. اما بدتر از آن، این تصمیم واقعا مهلک خواهد بود.» روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز اما در گزارشی تحلیلی، مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا را گامی مثبت در جهت اعتمادسازی میان دو کشور ارزیابی کرد و نوشت: در شرایطی که تنش‌های تهران و واشنگتن همچنان به قوت خود باقی است، باید از هر اقدامی برای تنش‌زدایی استقبال کرد.

ایران چه هدفی دارد؟

سخنگوی دولت ایران هم در پاسخ به پرسش دانشجویی که تبادل زندانیان را نادیده‌گرفتن مجازات خائنان می‌دانست، تصریح کرد: تبادل زندانیان یک اقدام بشردوستانه و حقوقی است که در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده و برای حمایت حقوقی از اتباع ایرانی که به‌صورت ظالمانه و غیرقانونی در خارج از کشور بازداشت و زندانی شده‌اند صورت می‌گیرد. اینکه ما 4 زندانی در آمریکا داریم که مطمئن هستیم به ناحق در بند هستند و الان می‌توانیم آزادی آن‌ها را با آزادی چهار زندانی تبادل کنیم، یک امر منطقی است که رویه نظام اسلامی در ادوار مختلف نیز است. علی بهادری جهرمی ادامه داد: در کنار این مذاکرات برای تبادل زندانیان، مذاکرات دیگری صورت گرفته که یکی از حوزه‌های آن آزادسازی منابع به ناحق بلوکه شده است. البته ما نه تنها در این موضوع، بلکه در سایر کشورها و بانک‌ها و مراکز هم از طرق مختلف به دنبال آزادسازی منابع کشورمان هستیم و نمونه‌های آن را در آزادسازی منابع بلوکه شده کشورمان در عراق و دریافت غرامت از انگلیس دیدیم.

بهادری جهرمی تأکید کرد: برای هزینه‌کرد این منابع هم کارگروهی تشکیل می‌شود که برای تحقق رشد تولید مصرف شود. تبادل زندانیان یک اقدام بشردوستانه و برای جلوگیری از ظلم به ایرانیان زندانی در آمریکا است. همچنین دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره تبادل زندانیان گفت: متاسفانه برخی از اتباع ما به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها به ویژه در امریکا زندانی‌ و برخی تحت تعقیب هستند. اتهام واهی به برخی  اتباع ما وارد می کنند که شما تحریم‌ها را دور می‌زنید. وظیفه ما و دولت جمهوری اسلامی ایران این است که برای اتباع‌مان و آنهایی که بی گناه به زندان افتادند، تمام تلاشمان را انجام دهیم و از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم و  اتباع‌مان را آزاد کنیم. کاظم غریب‌آبادی افزود: هدف اصلی از تبادل زندانی بین ایران و آمریکا این است که برخی از اتباع خودمان را که در زندان هستند آزاد کنیم و الحمدالله این امر محقق می شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار