| کد مطلب: ۱۰۵۷۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد

چشم‌انداز احیای برجام

شرایط به گونه‌ای در ارتباط با پرونده هسته‌ای در حال پیشروی است که احتمال احیای مذاکرات هسته‌ای به منظور بازگشت طرفین به برجام، جدی‌تر از گذشته شده است. بهبود روابط ایران و عربستان، سرعت گرفتن همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، واسطه‌گری برخی کشوری عربی و غیرعربی و رویکردی که جمهوری اسلامی ایران در جهت تعامل با سایر کشورها از خود نشان داده است، نشان می‌دهد شرایط به سمتی در حال هدایت است که فضای تفاهم و همکاری بیشتر چشم‌نوازی می‌کند تا عدم همکاری و ایجاد چالش و درگیری.

چشم‌انداز احیای برجام

به گزارش آرمان ملی آنلاین حسین لاسجردی، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت در سفر اسفندماه گروسی به تهران در ارتباط با سه پرونده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بحث‌هایی به وجود آمد. گروسی اخیرا اعلام کرده از این سه پرونده دو پرونده حل شده و در یکی دیگر نیز در حال گفت‌و گو با ایرانی‌ها هستیم.

این مورد خود نشان می‌دهد بعد از چند ماه دو پرونده و دغدغه آژانس با همکاری با این نهاد بسته شده است. نوع نگاه دولت سیزدهم به منطقه نشان می‌دهد که ایران همکاری، تفاهم و همراهی با کشورهای همسایه را برگزیده است. از این منظر می‌توان مدعی شد فرآیند کلی به سمت حرکت در جهت اتخاذ راه‌حل‌های سیاسی  است.  بعد از سفر سلطان عمان به ایران که گفته  می‌شود وی حامی پیام‌های مختلفی بوده و یکی از آن پیام‌های می‌تواند در بحث گفت‌و‌گو و میانجیگری باشد، اکنون مجددا بحث سفر آقای گروسی به ایران مطرح شده.

سفری که در ادامه سفر اسفند ماه مدیرکل آژانس است تا پرونده اختلافات بین ایران و آژانس بسته شود و اگر در این سفر نیز گامی دیگر در جهت همکاری ایران و آژانس باشد به طور حتم این سفر می‌تواند بر فرایند حاشیه وآینده گفت‌و‌گوها مانند نوع نگاه طرفین به میز مذاکره اثر بگذارد و نوعی تفاهم بین طرفین به وجود آید. در این صورت فضا به سمت حل مساله خواهد رفت تا اینکه بر چالش‌ها افزوده شود.

از این رو می‌توان مدعی شد که شرایط به سمت حل چالش‌های سیاسی در حال حرکت است تا  برخورد و درگیری؛ حال باید دید از این فرصت تا چه اندازه استفاده خواهد شد و آیا ایران  و حتی غربی‌ها می‌توانند از شرایط ایجاد شده استفاده کنند یا نه.

نویسنده : حسین لاسجردی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار