| کد مطلب: ۱۰۵۷۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد

گردش خون در رگ برجام

اخیرا اخباری مبنی بر حل و فصل یکی دیگر از پرونده‌های ایران در آژانس منتشر شده است. بر مبنای این خبر دو اقدام مهم در بین ایران و آژانس صورت گرفته، یکی مساله بسته شدن پرونده موسوم به آباده است که خود یکی از سه پرونده باقی مانده ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و دیگری پرونده موسوم به کشف ذرات غنی شده بالای 80 درصد در ایران بود.

گردش خون در رگ برجام

آرمان ملی آنلاین: حل و فصل این دو پرونده نشان می‌دهد هنوز هم می‌توان به احیای برجام امید داشت. از سوی دیگر فضای بین‌المللی و خصوصا فضای منطقه دچار دگرگونی و تحول شده است و ایران نیز در این مسیر نوع نگاه خود به تحولات بین‌المللی را تغییر داده تا از روند این تحولات جا نماند.

از سوی دیگر طبق قطعنامه 2231 آژانس باید هر سه ماه یک بار وضعیتی از مساله هسته‌ای ایران به شورای امنیت بدهد و اگر ایران نتواند بازرسان آژانس را راضی  کند آنگاه علیه ایران قطعنامه صادر خواهد شد و احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال مکانیزم ماشه علیه ایران وجود خواهد داشت. در نتیجه تهران تلاش کرده که در این زمینه با آژانس همکاری‌هایی را انجام دهد. برخی سخنان مسئولین در ارتباط لزوم انعطاف و رفتار دیپلماتیک نیز خود نشان می‌داد که تحولاتی در دستور کار است و در این زمینه اقداماتی هم آغاز شده است.

آمدن پادشاه عمان به ایران نیز خود نشانه‌های است که خبری در راه است. هر چند عملا نشان داده شد که پادشاه عمان به دنبال احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و مصر است و سلطان عمان قبل از حضور در ایران به مصر سفر کرده بود و در تهران نیز با میانجیگری او به شکلی موافقت شده است. همچنین از قرار معلوم پول‌های بلوکه شده ایران در کره نیز در آستانه آزاد شدن است هر چند قرار نیست این پول‌ها مستقیما در اختیار ایران گذاشته بود. احتمالا در آینده نزدیک دلارهای ایران در عراق نیز تحت مکانیزمی آزاد خواهد شد.

این خبرها را اگر در کنار خبر بازدید از آباده و بسته شدن پرونده این سایت بگذاریم نشانه‌های مثبتی است که طرفین به سمت احیای برجام و نهایتا رفع تحریم‌ها گام برداشته‌اند هر چند هنوز پرونده‌های باز دیگری در ارتباط با آژانس هنوز وجود دارد که به نظر می‌رسد این دو سوال آژانس هم از سوی ایران پاسخ داده خواهد شد و به طور کلی پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بسته شده و روند بازگشت به برجام آغاز می‌شود به نظر آمریکایی‌ها هم با این روند مشکلی ندارند چرا که آنها نیازی نمی‌بینند در منطقه هزینه کنند چرا که آمریکایی‌ها کنترل چین و روسیه را در نظر دارند و نمی‌خواهند جبهه سومی برای آنها به وجود‌ آید که از تمرکز آنها بر چین و روسیه کاسته شود. ایران نیز به نظر به دنبال بهبود روابط خود با کشورهای همسایه است تا با احیای برجام به سمت حل مسائل اقتصادی خود حرکت کند. به نظر می‌رسد مسیر عاقلانه‌ای از سوی طرفین ایجاد شده است تا چالش‌ها حل شود.

نویسنده : علی بیگدلی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار