| کد مطلب: ۱۰۵۵۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد

بایدن ادعا کرد: معدوم‌سازی ذخایر تسلیحات شیمیایی آمریکا تا پاییز ۲۰۲۳

رئیس جمهور آمریکا با نتشار بیانیه‌ای مدعی شد که ایالات متحده تا پاییز سال جاری ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را نابود خواهد کرد.

بایدن ادعا کرد: معدوم‌سازی ذخایر تسلیحات شیمیایی آمریکا تا پاییز ۲۰۲۳

آرمان‌ملی آنلاین شرق نوشت، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در آستانه برگزار پنجمین «کنفرانس بازنگری کنوانسیون تسلیحات شیمیایی» در لاهه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده آماده تکمیل روند نابودی سلاح‌های شیمیایی خود تا پاییز 2023 است.

کنفرانس بازنگری تسلیحات شیمیایی قرار است 15 تا 19 ماه مه در لاهه در هلند برگزار شود.

در ادامه این بیانیه آمده است؛ ما در مسیر تکمیل فرایند انهدام ذخایر سلاحهای شیمیایی خود براساس بالاترین استانداردهای شفافیت و تضمین ایمنی عمومی هستیم. 

سال گذشته مسکو خواستار امحاء تسلیحات شیمیایی آمریکا شده بود. سفارت روسیه در واشنگتن در ژوئن 2022 در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ایالات متحده تنها کشوری است که هنوز زرادخانه شیمیایی خود را نابود نکرده است. ما از واشنگتن می‌خواهیم که از طفره‌رفتن از اجرای تعهدات حقوقی بین‌المللی خود دست بردارد.»

بایدن ضمن حمایت از مرکز جدید شیمی و تکنولوژی سازمان منع سلاحهای شیمیایی از کمک به این نهاد برای انجام مسئولیتهای راستی آزمایی خود، بازرسی و افزایش ظرفیتهای خود برای مقابله با تسلیحات شیمیایی خبر داد. 

این بیانیه همچنین می‌گوید، آمریکا با کمک شرکای خود به تقویت این سازمان برای مقابله با تسلیحات شیمیایی غیرسنتی که طی دهه‌های اخیر ظهور کرده است ادامه خواهد داد تا مطمئن شود که این سازمان توانایی مقابله با چالشهای امروز را دارد. 

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود ادعاهای واشنگتن درباره استفاده از گاز کلر و سارین توسط دولت سوریه و گاز نوویچوک توسط روسیه را تکرار کرد و آن را عیر قابل قبول خواند. 

دولت سوریه و روسیه استفاده از این تسلیحات ادعایی را همواره رد کرده‌اند. 

خبرگزاری تاس در این زمینه می‌گوید، طرف روسی اتهامات استفاده از گاز نوویچوک را قاطعانه رد کرده است. مسکو همچنین بارها اعلام کرده است که نتیجه گیری در مورد استفاده ادعایی دمشق از سلاح های شیمیایی قابل بررسی نیست.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار