| کد مطلب: ۱۰۵۵۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد

حسین انصاری‌راد در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

دولت نتوانسته تغـــییر جدی در زندگی مردم ایجاد کند

آرمان ملی- احسان انصاری: «مصلحت امروز ایران این است که کشور به صورت همزمان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با غرب و شرق در ارتباط باشد. این موضوع می‌تواند بسیاری از چالش‌های ما را از بین ببرد. نکته دیگر این است که مسئولان باید تلاش برای احیای برجام داشته باشند و از مواهب برجام به سود بهبود زندگی مردم استفاده کنند. بدون تردید اگر برجام احیا شود می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات کشور را حل کند و به همین دلیل شرایط برای عبور از مشکلات کنونی کشور فراهم شود. نکته دیگر اینکه باید شرایط برگزاری انتخابات رقابتی‌تر را در کشور فراهم کرد و اجازه داد همه جریان‌ها و نیروهای فکری و سیاسی در انتخابات نماینده داشته باشند.» جملات ذکر شده اظهارات حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «آرمان ملی» است. انصاری‌راد در این گفت‌وگو به مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی کشور و دولت پرداخته که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

آقای رئیسی برای تغییر در وضعیت دولت برخی از مدیران را کنار گذاشتند. این در حالی است که مجلس نیز وزیر صمت را استیضاح کرده است. آیا این تغییرات می‌تواند در روند حرکت دولت بهبود ایجاد کند؟
مسأله اصلی کشور را نمی‌توان با چنین مسائلی حل کرد. اینکه برخی مدیران در دولت تغییر کنند و یا موضوع امروز را به فردا موکول کنند نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد و تغییر جدی در وضعیت زندگی مردم به وجود بیاورد. در شرایط کنونی مهم‌ترین موضوع برای کشور انتخابات است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده که انسان بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم است و این یک حق الهی است. تا زمانی که یک انتخابات رقابتی‌تر با مشارکت تمام سلایق برگزار نشود و مردم افراد اصلح را به عنوان نماینده خود انتخاب نکنند شرایط اقتصادی کشور به همین صورت خواهد بود و مشکلات حل نخواهد شد. برگزاری انتخابات رقابتی برای تبلور پیدا کردن اراده مردم ساده‌ترین کاری است که مسئولان کشور می‌توانند برای عبور از چالش‌ها انجام بدهند. قانون اساسی درباره برگزاری انتخابات دیدگاه صریح و روشنی دارد و باید همین دیدگاه در عمل اجرا شود. نباید به صورت سلیقه‌ای و جناحی با انتخابات برخورد شود و کسانی تأیید صلاحیت شوند که از نظر سیاسی با برخی نهادها همسو و هم نظر هستند. این رویکرد باعث به وجود آمدن مجلس و دولت ناکارآمد می‌شود. مردم باید بدون هیچ مانعی به افرادی رأی بدهند که در راستای حل مشکلات آنها گام بردارند. باید مجلس و دولتی شکل بگیرد که محصول تمام سلیقه‌ها و اراده تمام مردم باشد. اعتراضاتی که در سال گذشته در کشور به وجود آمد به خوبی نشان داد که بخش‌هایی از مردم به چه میزان با نارضایتی در زندگی خود مواجه هستند. به همین دلیل نیز اگر مسئولان کشور قصد دارند این نارضایتی‌ها را از بین ببرند باید در مسیری گام بردارند که دغدغه‌های مردم در زمینه‌های مختلف مرتفع شود که مهم‌ترین آن برگزاری انتخابات ‌رقابتی‌تر است. بدون تردید اگر این رویکرد در دستور کار قرار نگیرد نارضایتی‌ها در آینده نیز به شکل‌های مختلف خود را نشان خواهد داد.

آیا شرایط برگزاری چنین انتخاباتی را در کشور می‌بینید؟
در شرایط کنونی حاکمیت باید از جریان‌های سیاسی برای حل مشکلات کشور و عبور از بحران‌ها کمک بگیرد. به هر حال اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته در کشور رخ داده از نظر داخلی و خارجی برای حاکمیت هزینه ایجاد کرده است. هر حکومتی تمایل دارد میزان مشروعیت و مقبولیت بیشتری در بین مردم داشته باشد و جمهوری اسلامی نیز از این وضعیت مستثنا نیست. به همین دلیل حاکمیت باید از هر فرصتی که می‌‌تواند شرایط را بهتر کند و کشور را به سمت آرامش رهمنون کند استفاده کند. موضوع برجام یکی از راه‌هایی است که می‌توانست مشکلات سیاست خارجی ما را کاهش بدهد. این در حالی است که به اندازه‌ای در تصمیم گیری طرفین در این زمینه تأخیر صورت گرفت که تاکنون به نتیجه نرسیده است. احیای برجام مدت‌ها پیش می‌توانست به نتیجه برسد و کشور از وضعیت تحریم خارج شود. متأسفانه برخی سوءمدیریت‌ها اجازه نداد این اتفاق رخ بدهد و در شرایط کنونی به جای اینکه تحریم‌های بین‌المللی کاهش پیدا کند در زمینه‌های مختلف افزایش نیز داشته است. ما درگذشته در برخی سیاست‌های خود اشتباه کرده‌ایم. همه حکومت‌ها در دوران حکومت خود اشتباهاتی دارند و این وضعیت طبیعی است. با این ‌وجود نکته مهم این است که باید درک کنیم و بپذیریم که در برخی زمینه‌ها اشتباه کرده‌ایم تا بتوانیم آن را اصلاح کنیم. به‌عنوان‌مثال ما در برخی رویکردها در عرصه بین‌المللی اشتباه کرده‌ایم و در مسیری حرکت کرده‌ایم که امروز در این نقطه ایستاده‌ایم. ایران دارای منابع متعدد طبیعی و سرمایه عظیم انسانی است و کشور فقیری به شمار نمی‌رود. درنتیجه وضعیت زندگی مردم ثروتمندی مانند ایران نباید چنین باشد که به‌سختی دغدغه‌های معیشتی خود را مرتفع کنند.

مسائل سیاســت خارجی و برجــام یکی از چالش‌های پیش‌روی دولت است. حل شــدن این چالش‌ها به چه میزان می‌تواند در حل دیگر چالش‌های پیش‌روی دولت نقش داشته باشد؟
یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که کشور ما در سال‌های گذشته داشته برخی رویکردهای اشتباهی است که در زمینه سیاست خارجی در پیش گرفته است. من به صراحت عنوان می‌کنم تا زمانی که موضوع احیای برجام حل نشود و از سوی دیگر ارتباط کشور با غرب در وضعیت متعادلی قرار نگیرد نمی‌توان چشم انداز روشنی برای اقتصاد مشاهده کرد. اتفاق مثبتی که در روزهای پایانی سال گذشته رخ داد توافق با عربستان برای از سرگیری روابط دو کشور بود. اتفاقی که می‌تواند زمینه نزدیکی و تعامل بیشتر ایران با کشورهای غربی را نیز فراهم کند. این تصمیمی است که مسئولان کشور باید بگیرند و از پیامدهای مثبت توافق با عربستان در راستای تعامل با کشورهای غربی استفاده کنند. دولت آقای رئیسی نباید ارتباطات خود را تنها با کشورهای منطقه محدود کند و بلکه باید با همه کشورهای جهان ارتباط و تعامل برقرار کند. بدون تردید اگر چالش‌های ما در زمینه سیاست خارجی حل شود و ایران بتواند با کشورهای دیگر تعامل اقتصادی داشته باشد تا حدود زیادی مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود. حل مشکلات اقتصادی کشور نیز سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد و شرایطی را به وجود می‌آورد که میزان اعتماد بین مردم و حاکمیت افزایش پیدا کند. در شرایط کنونی کشور با یک چالش در زمینه سیاست خارجی و اقتصاد مواجه است.

با توجه به شرایط موجود و چالش‌های داخلی و بیرونی که کشور با آن مواجه است چه راهکاری برای عبور از این چالش‌ها پیشنهاد می‌کنید؟
مصلحت امروز ایران این است که کشور به صورت همزمان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با غرب و شرق در ارتباط باشد. این موضوع می‌تواند بسیاری از چالش‌های ما را از بین ببرد. نکته دیگر این است که مسئولان باید تلاش برای احیای برجام داشته باشند و از مواهب برجام به سود بهبود زندگی مردم استفاده کنند. بدون تردید اگر برجام احیا شود می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات کشور را حل کند و به همین دلیل شرایط برای عبور از مشکلات کنونی کشور فراهم شود. نکته دیگر اینکه باید شرایط برگزاری انتخابات رقابتی‌تر را در کشور فراهم کرد تا همه جریان‌ها و نیروهای فکری و سیاسی در انتخابات نماینده داشته باشند. متأسفانه رویه‌ای که نهادهای نظارتی در سال‌های اخیر در پیش گرفته‌اند باعث شده که برخی از نیروهای متخصص و متعهد نظام فرصت برای حضور در چرخه مدیریت کشور را از دست بدهند و این خسرانی بوده که به کشور وارد شده است. برخی از این افراد سرباز جمهوری اسلامی بوده‌اند که به دلایل نامشخص رد صلاحیت شده‌اند. به همین دلیل یکی از اتفاقاتی که می‌تواند شرایط را تغییر بدهد به وجود آوردن زمینه برگزاری یک انتخابات رقابتی‌تر و با مشارکت بالای مردم است. آرمان اصلی انقلاب اسلامی و توصیه‌های حضرت امام(ره) همواره انتخاب و مشارکت مردم بوده و بارها به این نکته تأکید شده است.
مجلسی که امروز شکل گرفته در راستای مطالبات اصلی مردم حرکتی تاکنون نکرده است. باید از نمایندگانی که در مجلس حضور دارند این سوال را پرسید که در طول دوران نمایندگی خود به چه میزان مشکلات اساسی مردم را کاهش داده‌اند و چه برنامه‌ای برای حل مشکلات داشته‌اند؟ واقعیت این است که شرایط انتخابات مجلس یازدهم به صورتی رقم خورد که برخی نتوانستند نمایندگان خود را به مجلس بفرستند. رد صلاحیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفت چنین اجازه‌ای را نداد. با این وجود اصلاح‌طلبان باید اصلاح‌طلبی و مطالبه‌گری کنند و این موضوع باید در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار داشته باشد. اصلاح‌طلبان باید در مسیری گام بردارند که مورد درخواست مردم است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار