| کد مطلب: ۱۰۵۴۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد

بازار سرمایه

بازار سهام به کمک شاخص‌سازها رشد می‌کند
بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس از اوایل آبان تاکنون رشدی بیش از ۸۷ درصدی داشته است. به گزارش فارس، بازار سرمایه در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه روندی کاملا نوسانی داشت تا دوباره ترس در میان سهامداران موجب افزایش عرضه در بازار سهام شود. قطار رشد قیمت‌ها در بازار سهام به ‌تازگی راه نیفتاده است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس از اوایل آبان تاکنون رشدی بیش از ۸۷ درصدی داشته است. در پایان هفته گذشته، روند صعودی شاخص‌ کل بورس متوقف شد، اما شاخص کل هم‌وزن به صعود ادامه داد. به نظر می‌رسد نمادهای شاخص ساز در حال استراحت هستند و سهم‌های کوچک بازار در حال رشد هستند و این بخش از بازار سهام خیال آرام گرفتن ندارد.
روند مثبـــت بازار سهام ادامه می‌یابد؟
مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام از ابتدای سال جاری تاکنون رشد قابل توجهی را شاهد بوده است. این بازار تنها نسبت به آخرین روز کاری سال 1401 در حدود 17 درصد رشد کرده که در مقایسه با بسیاری از ماه‌‌های سال قبل رقم قابل توجهی به حساب می‌آید. وی ادامه داد: کلیات بازار روند مثبتی را پشت‌سر می‌گذارد و شاهد افزایش ارزش معاملات و همچنین ورود پول سهامداران حقیقی به بازار سرمایه هستیم. گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها نیز در حال اطلاع‌رسانی به سهامداران است و عملکرد خوبی از سوی شرکت‌‌ها به ثبت رسیده است. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حال حاضر شاهد دو بازه زمانی بوده‌‌ایم، زمانی که صنایع شاخص ساز رشد داشتند و شرکت‌های بزرگ در این افزایش نقش داشتند، این شرکت‌‌ها اعم از پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و همچنین فلزات اساسی و خودرویی‌ها در این روند تأثیرگذار بودند. دانشی تصریح کرد: پس از شرکت‌‌های شاخص‌ساز، شرکت‌‌های متوسط و کوچک‌تر روند پیشرو و روبه ‌رشد را به خود اختصاص دادند که عملا در شاخص کل هم‌وزن بیشتر خود را نشان ‌دادند. وی افزود: انتظار می‌رود که بازار سرمایه در ادامه روند رو به رشد شرکت‌های کوچک و متوسط مجدداً یک حرکت را به سمت شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز داشته باشد.
رشـــد شاخص کل بسیار کمتر از هفته قبل
در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه، شاخص کل بورس تهران در روز دوشنبه 2 هزار و 362 واحد صعود کرد و روز سه‌ شنبه 42 هزار و 218 واحد بالا آمد، اما در آخرین روز معاملاتی هفته روند صعودی شاخص کل متوقف شد و 3 هزار و 425 واحد ریزش کرد. شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 365 هزار و 287 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 41 هزار و 155 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 1. 8 درصد شد. این درحالی است که شاخص کل بورس در هفته پایانی فروردین ماه رشد 6. 6 درصدی داشت.
رشد شاخص کل هم‌وزن بیشتر از شاخص کل
در هفته گذشته، شاخص کل هم‌وزن بورس در روز دوشنبه 7 هزار و 733 واحد صعود کرد و روز سه‌ شنبه 12 هزار و 949 واحد بالا آمد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز این شاخص 5 هزار و 59 واحد افزایش یافت. شاخص کل هم‌وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 25 هزار و 741 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 3. 38 درصدی را ثبت کرد. این شاخص در پایان هفته در سطح 786 هزار و 495 واحدی قرار گرفت.
رشد ارزش کل معاملات و معاملات خرد بازار سهام
در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 121 هزار و 670 میلیارد تومان بود که 26 درصد بیشتر از هفته پیش بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 17 هزار و 776 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 17 هزار و 598 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 16 صدم درصدی داشته است.
کاهش ورود پول حقیقی به بازار سرمایه
در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه شاهد تداوم ورود پول حقیقی به بازار بودیم. در روز دوشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 351 میلیارد تومان بود و روز سه‌شنبه هزار و 102 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. در روز چهارشنبه نیز برای نهمین روز معاملاتی متوالی ورود پول ادامه داشت و 469 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. در مجموع کل هفته هزار و 922 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 640 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل افت 35 درصدی داشته است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار