بستن
کد خبر: ۱۰۲۸۷۵۸

دانــستنی‌هـــا

دانــستنی‌هـــا
نقش ویتامین D‌ بر شدت کووید ۱۹
پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر کمبود ویتامین D را بر شدت بیماری کووید۱۹ و مرگ‌ومیر ناشی از آن بررسی کردند. در این مطالعه عنوان شده افرادی که پیش از ابتلا به کرونا، دچار کمبود این ویتامین بودند، شدت بیماری و مرگ‌ومیر بیشتری داشتند. دکتر غزاله اسلامیان، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مطالعه انجام‌شده درمورد ارتباط کمبود ویتامین D با شدت بیماری و مرگ‌ومیر کووید۱۹، گفت: ما در این مطالعه ارتباط کمبود ویتامین D با شدت بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را هم در افرادی که قبل از ابتلا به کرونا، دچار کمبود ویتامین D بودند و هم در افرادی که در روز اول ابتلا مشخص شد دچار کمبود این ویتامین هستند، بررسی کردیم. وی با اشاره به نتایج این طرح افزود: در این مطالعه مشخص شد که در هر 2 گروه این افراد، شدت بیماری کووید۱۹ بیشتر است. جالب توجه این بود که در افرادی که از قبل دچار کمبود این ویتامین بودند، ولی درمانی برای آنها انجام نشده بود؛ شدت بیماری کووید۱۹ و مرگ‌ومیر بیشتر بود. عضو هیات علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اهمیت این یافته‌ پژوهشی توضیح داد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که زمانی‌که مبتلا به کرونا شدند، باید ویتامین D مصرف کنند. درحالی‌که مسال مهم این است که باید قبل از ابتلا نیز حواسمان به سطح سرمی ویتامین D باشد و طبق پروتکل‌ها و زیر نظر پزشک درمان خود را پیگیری کنیم. وی با تاکید بر پرهیز از مصرف خودسرانه ویتامین D، گفت: در دوران همه‌گیری کووید، برخی افراد به‌خاطر پیشگیری به‌صورت خودسرانه ویتامین D مصرف کردند و دچار مسمویت شدند.
منابع ویتامین D
اسلامیان با اشاره به تاثیرات ویتامین D در سیستم ایمنی بدن بیان داشت: بسیاری از افراد ویتامین D را با پوکی‌استخوان و جذب کلسیم می‌شناسند؛ در حالی‌که یکی از تاثیرات این ویتامین در سیستم ایمنی و برخی فرآیندهای مهم ایمنی بدن است. به‌دلیل همین نقش؛ خیلی از افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، خیلی زودتر از دیگر افراد در معرض عفونت‌های تنفسی مثل کووید۱۹ ، آنفلوآنزا و... قرار می‌گیرند. عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص منابع ویتامین D افزود: منابع غذایی برای ویتامین D بسیار محدود هستند. مقدار کمی از این ویتامین در ماهی‌های چرب وجود دارد همچنین در زرده تخم‌مرغ و در محصولات غنی شده با ویتامینD‌، مثل شیر غنی‌شده و... موجود است؛ ولی نکته‌ مهم این است که ما معمولا ماهی‌های چرب و یا زرده تخم‌مرغ را به‌صورت روتین مصرف نمی‌کنیم. حتی اگر فردی به‌صورت روتین هم مصرف کند، باز هم نمی‌تواند حد مورد نیاز روزانه را دریافت نکند؛ به همین دلیل مجبور به مصرف مکمل هستیم. وی ادامه داد: مساله مهم بعدی این است که ویتامین D، ویتامینی است که در بدن ما به وسیله نورخورشید ساخته می‌شود؛ ولی ما به‌خاطر آلودگی هوا، قرنطینه، استفاده از ضدآفتاب، پوشش در روزهای سرد سال و...، از این طریق نیز قادر به تامین ویتامین D‌ نیستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم روی آن حساب کنیم. اسلامیان ضمن تاکید دوباره به بررسی سطح سرمی ویتامین D، گفت: سالمندان، بیماران زمینه‌ای، کودکان و افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند، باید از نظر میزان این ویتامین بررسی شوند و طبق نظر پزشک ویتامین D را دریافت کنند.
کودکان A+Dمصرف کنند
این پژوهشگر تغذیه در مورد تامین ویتامین D برای کودکان، تصریح کرد: موضوع جالب توجه این است که شیرمادر، میزان ویتامین D مورد نیاز نوزاد را تامین نمی‌کند؛ به همین دلیل باید کودکان به‌صورت منظم ویتامین A+D دریافت کنند. همچنین پس از دو سالگی نیز باید طبق آزمایش برای کودک ویتامین D تجویز شود. وی ادامه داد: بسیاری از والدین، همان دوز ویتامین D که خودشان مصرف می‌کنند را به کودکان می‌دهند. در حالی‌که میزان مورد نیاز کودکان، پایین‌تر است. به همین دلیل افراد باید حتما زیر نظر پزشک، مقدار ویتامین D دریافتی خود را تنظیم کنند تا مشکلی ایجاد نشود. اسلامیان در خصوص جزئیات این مطالعه توضیح داد: این تحقیق بر روی ۲۴۸ نفر از بیماران در بیمارستان شهدای تجریش و زیرنظر مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری انجام شده است. در انجام این مطالعه علیرضا فاطمی، سیدحسین اردهالی، غزاله اسلامیان و مروارید نورمحمدی؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت باروری مردان، گروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، بیمارستان شهدای تجریش و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یکدیگر مشارکت داشتند. نتایج این مطالعه با عنوان «ارتباط کمبود ویتامین D با شدت و مرگ‌ومیر کووید۱۹ در ایران، (یک مطالعه مشاهده‌ای آینده‌نگر)» در نشریه علمی Acute and Critical Care منتشر شده است.
انتشار :
پربازدیدترین اخبار