| کد مطلب: ۱۰۹۶۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد

رایج ترین کاربردهای سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم (Aluminium sulfate) یک ماده شیمیایی با فرمول Al2(SO4)3 است که پس از اکسید آلومینیوم دومین ترکیب پرمصرف از عنصر آلومینیوم می‌باشد.

رایج ترین کاربردهای سولفات آلومینیوم

 شکل ظاهری سولفات آلومینیوم به صورت مایع یا کریستال‌های جامد سفید رنگ است و به دلیل داشتن خاصیت اسیدی عطر و طعم تند و تیزی دارد. از این ماده برای تصفیه آب آشامیدنی، پساب های صنعتی و فاضلابی و همچنین تولید کاغذ استفاده می‌شود. حال اگر می‌خواهید کاربردهای بیشتری از سولفات آلومینیوم را در صنایع مختلف بدانید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

سولفات آلومینیوم چیست؟

سولفات آلومینیوم که با نام‌های دیگر آلوم، آلوم کاغذسازی، زاج سفید، زاج آلومینیوم و نمک آلومینیوم نیز شناخته می‌شود، از واکنش اسید سولفوریک با بوکسیت، یک ماده معدنی طبیعی غنی از آلومینیوم، ساخته می‌شود. این ماده یک ترکیب شیمیایی کاملا محلول در آب است و با توجه به اینکه در الکل به مقدار کمی حل می‌شود، در واقع می‌توان گفته که در الکل نامحلول به حساب می‌آید. آلومینیوم سولفات همچنین فرار، قابل اشتعال و سمی نیست. مشخصات فیزیکی و شیمیایی دیگر این ماده به صورت زیر است:

  • جرم مولکولی 342.15 گرم بر مول
  • چگالی 2.672 گرم بر سانتی متر مکعب
  • نقطه ذوب 770 درجه سانتی گراد

کاربردهای سولفات آلومینیوم

این ترکیب شیمیایی کاربردهای بسیار زیادی دارد و ما بدون آنکه بدانیم روزانه با این ماده برخورد داریم. مصریان، 2000 سال قبل از میلاد مسیح از این ماده به عنوان تثبیت کننده در رنگرزی بهره می‌بردند. از سولفات آلومینیوم در تولید کاغذ برای بهبود پایداری و افزایش میزان نفوذ جوهر و در تصفیه آب، برای بهبود شفافیت آب استفاده می‌کنند. این تنها دو مورد از کاربردهای سولفات آلومینیوم است، در ادامه به اصلی ترین موارد مصرف سولفات آلومینیوم در صنایع گوناگون می‌پردازیم.

 کاربرد سولفات آلومینیوم درتصفیه آب و فاضلاب

همانطور که از کاغذ صافی برای فیلتر هوا استفاده می‌شود، مهم‌ترین کاربرد صنعتی سولفات آلومینیوم نیز استفاده در فرایند تصفیه آب است. سولفات آلومینیوم برای آب یک ماده منعقدکننده است که با سنگین کردن آن باعث می‌شود تا مواد زائد و اضافی ته نشین شوند و آب سالم و بدون ناخالصی از طریق لوله‌کشی برای مصرف به خانه‌ها برسد. در صورتی که از سولفات آلومینیوم باکیفیت برای تصفیه آب استفاده شود، تا 99% آلودگی‌های موجود در آب را از بین می‌برد.

البته استفاده نامناسب و بیش از حد سولفات آلومینیوم ممکن است موجب آلودگی آب گردد. در برخی موارد از خاصیت لخته سازی سولفات آلومینیوم، به منظور منعقد کردن ذرات و در نتیجه شفاف کردن آب استخرها نیز استفاده می‌گردد.

کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت کشاورزی

یکی از نکات مهم که پیش از کشت محصول باید مورد توجه قرار داد، بررسی میزان pH خاک است. pH خاک به میزان اسیدی و بازی بودن آن اشاره دارد. برخی از گیاهان مانند بلوبری، آزالیا، گل صدتومنی و زغال اخته در خاک اسیدی رشد می‌کنند. کشاورزان برای تنظیم pH بهینه برای رشد گیاه، با توجه به نوع خاک و گیاه میزان مورد نیاز آلومینیوم سولفات را به خاک می افزایند تا میزان اسیدی بودن خاک افزایش یابد.

برخی از پرورش دهندگان گل ادریسی یا هورتانسیا از خاصیت اسیدی سولفات آلومینیوم برای تغییر رنگ این گل استفاده می‌کنند، چراکه رنگ گل‌های این گیاه به شدت تحت تأثیر pH خاک قرار دارد.

کاربرد سولفات آلومینیوم در کاغذ سازی

صنعت تولید کاغذ از جمله صنایعی است که مواد شیمیایی در آنها کاربرد زیادی دارند. در گذشته از سولفات آلومینیوم در ساخت کاغذ استفاده می‌شد، اما امروزه مواد مصنوعی جایگزین این ترکیب شیمیایی شده است. یکی از کاربردهای سولفات آلومینیوم در صنعت کاغذ سازی کاهش میزان آب کاغذ است تا با ترکیب شدن مواد آهار زنی به کاهش جذب آب و افزایش قدرت چاپ پذیری به کاغذ کمک کند. در این فرایند، سولفات آلومینیوم با صابون رزین ترکیب می‌شود تا قدرت جذب کاغذ را تغییر دهد. در نتیجه این کار مقدار جذب جوهر کاغذ نیز تغییر پیدا می‌کند.

کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت چرم

در صنعت چرم سازی و دباغی از آلومینیوم سولفات، سدیم کلرید (نمک طعام) و آرد جهت جلوگیری از پوسیده شدن چرم استفاده می‌کنند. این مخلوط برای 24 ساعت روی پوست می‌ماند و چندین بار این پروسه تکرار می‌شود. این مخلوط به افزایش استحکام چرم کمک می‌کند.

کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت رنگرزی

یکی دیگر از کاربردهای سولفات آلومینیوم در صنعت رنگرزی و چاپ روی پارچه است. هنگامی که این ترکیب در مقدار زیادی آب که دارای pH خنثی یا کمی قلیایی است حل شود، ماده ای رنگی به نام هیدروکسید آلومینیوم تولید می‌کند. این ماده رنگی با نامحلول کردن رنگ در آب به چسبیدن رنگ ها به الیاف پارچه کمک می‌کند. در واقع سولفات آلومینیوم باعث تثبیت و بهبود نفوذ رنگ روی پارچه می‌شود. همانطور که در بالا اشاره شد، از این ویژگی 2000 سال قبل از میلاد مسیح استفاده می‌شده است.

کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت آرایشی بهداشتی

یکی از خاصیت های مهم سولفات آلومینیوم، آنتی باکتریالی بودن آنهاست؛ به همین دلیل از این ماده در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نظیر دئودورانت‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت پزشکی

در پزشکی این ماده کاربردهای گوناگونی دارد. به دلیل خاصیت لخته کنندگی آن از محصول فوق برای منعقد سازی زخم ها و جراحت‌های سطحی استفاده می‌شود. این ماده همچنین در تولید قطره گوش آلومینیوم استات کاربرد دارد.

کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت ساختمان

یکی دیگر از صنایعی که آلومینیوم سولفات در آن استفاده می‌شود، صنعت ساخت و ساز است. در واقع افزودن سولفات آلومینیوم به بتن، باعث تنظیم و تعدیل سریعتر‌ بتن می‌شود. همچنین این کار به ضدآب ساختن ساختمان‌ها نیز کمک می‌کند.

دیگر کاربردهای سولفات آلومینیوم

از دیگر کاربردهای رایج سولفات آلومینیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوزدایی نفت
  • عامل رنگ زدایی
  • جوش شیرین
  • باغبانی
  • شفاف کننده چربی
  • کنترل رشد جلبک در استخر
  • کاتالیست‌های شیمیایی
  • شفاف کردن نوشیدنی‌ها
  • تولید کودهای شیمیایی
  • تولید واکسن
  • عامل کف کننده در فوم‌های آتش نشانی

جمع بندی

در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای سولفات آلومینیوم در صنایع مختلف پرداختیم. برای خرید آلومینیوم سولفات باکیفیت می‌توانید به سایت شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان که یکی برترین ارائه دهندگان سولفات آلومینیوم به واحدهای تولیدی است، مراجعه نمایید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار