| کد مطلب: ۱۱۱۵۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد

انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)

به منظور تعامل، تبادل تجربیات علمی و فراهم آوردن زمینه‌های همکاری برای توسعه تحقیقات کاربردی، مشاوره علمی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) منعقد شد.

انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در نشست مشترک پژوهشکده بیمه و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم  اسلامی و انسانی (سمت) که روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر داود مهدوی‌زادگان رئیس سازمان سمت، دکتر پروانه شاه حسینی رئیس پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» و مدیران ارشد دو مجموعه به میزبانی پژوهشکده بیمه برگزار گردید، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و سازمان سمت به امضا رسید.

دکتر عسگری در نشست امضای تفاهم‌نامه با سازمان سمت، ضمن گرامیداشت ایام شهادت امام جعفر صادق، شهادت آیت الله شهید مطهری و هفته معلم، انعقاد تفاهم‌نامه میان پژوهشکده بیمه و سازمان سمت به عنوان یک بنیان مرصوص با سابقه ۴۰ سال را موجب افتخار دانست و تصریح کرد؛ علوم انسانی با مرجعیت نسبت به علوم دیگر، چنانچه بر مدار صحیح و حق واقع شود سایر علوم را راهبری خواهد کرد. سازمان سمت نیز در طول سال‌ها فعالیت خود و نظارت بر تدوین و انتشار کتب دانشگاهی بر مبنای ارزش‌های ایرانی-اسلامی افتخاری ارزشمند برای جامعه علمی کشور می‌باشد.

دکتر عسگری اعتبار و اعتماد عمومی به سازمان سمت و دقت‌های علمی موجود در فرایند انتشار کتاب‌های این مجموعه را مهمترین سرمایه اجتماعی سازمان سمت دانست و ضمن استقبال از فعالیتها و انتشار برون‌مرزی آثار این سازمان به تبیین ساختار و فعالیت‌های پژوهشکده بیمه به ویژه در زمینه راه‌اندازی تکافل در کشور پرداخت.

رئیس پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد؛ موضوع تکافل که برای سال‌های متمادی در ایران اسلامی مغفول مانده بود، طی دو سال اخیر با جدیت توسط پژوهشکده بیمه پیگیری شد به طوری که هم اکنون ۱۰ شرکت بیمه مجوز ارائه پنجره تکافل را دریافت و عرضه محصولات تکافلی در کشور را آغاز نموده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده پژوهشکده بیمه در سطح بین‌الملل، ارتباط با دانشگاه‌ها و موسسات بیمه، تکافل و مالی اسلامی کشورهای مختلف و انعقاد ۱۵ تفاهم‌نامه همکاری مشترک در راستای انتقال دانش روز دنیا به صنعت بیمه ایران، به برگزاری باشکوه همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ در سطح بین‌المللی با حضور بیش از ۲۰ نفر از اساتید و صاحب‌نظران برجسته کشورهای مالزی، اندونزی، انگلستان، ترکیه و پاکستان پرداخت و آمادگی پژوهشکده بیمه را برای اعزام اعضای هیات علمی سازمان سمت به کشورهای مالزی، اندونزی و ترکیه جهت حضور در دوره فرصت مطالعاتی دانشگاه‌های طراز اول این کشورها اعلام نمود.

دکتر عسگری همچنین گزارشی از اقدامات پژوهشکده بیمه در زمینه انتشار کتب، نشریات و اسناد علمی در حوزه‌های تخصصی مرتبط با بیمه و تکافل ارائه و آمادگی اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه را برای چاپ کتاب مشترک با سازمان سمت اعلام کرد.

 رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به تاسیس گروه فناوری‌های نوین بیمه‌ای پژوهشکده بیمه با موافقت قطعی شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری، به نقش راهبردی فناوری‌های نوین در صنعت بیمه و تکافل اشاره و تصریح کرد؛ طی دو سال گذشته علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد حضوری و بر خط در داخل کشور، پنج دوره آموزشی بین‌المللی با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات بیمه و تکافل کشورهای مالزی و امارات متحده عربی از جمله دانشگاه اینسیف به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های جهان اسلام برگزار شده که چهار دوره در حوزه تکافل و یک دوره در حوزه بیمه‌های رایج بوده است. همچنین سلسله وبینارهای تکافل در قالب ۱۰ وبینار آموزشی با همکاری دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی  به زبان انگلیسی و با ترجمه همزمان برگزار گردیده است.

دکتر عسگری با اشاره به انتشار فصلنامه علمی پژوهشنامه بیمه تصریح کرد؛ پژوهشکده بیمه آمادگی دارد تا مقالات علمی پژوهشی اعضای هیئت علمی سازمان سمت در حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی را در این نشریه که در پایگاه بین‌المللی ابسکو (EBSCO) نمایه شده و براساس نتایج ارزیابی و رتبه‌بندی سال ۱۴۰۲ دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای سومین سال پیاپی موفق به اخذ رتبه علمی با امتیاز “الف” گردیده است به چاپ برساند. نشریه الکترونیکی دوماهنامه گزارش موردی پژوهشکده بیمه که مباحث روز حوزه بیمه و تکافل دنیا را در قالب مقالات تالیف و ترجمه در این حوزه پوشش می‌دهد نیز آماده انتشار آثار علمی سازمان سمت می‌باشد.

رئیس پژوهشکده بیمه در پایان سخنان خود از گسترش فعالیت‌های پژوهشکده بیمه در قالب پژوهشگاه صنعت بیمه  در آینده نزدیک خبر داد و ضمن اعلام آمادگی اعضای هیات علمی و پژوهشگران این مجموعه برای ارسال آثار خود به جشنواره تخصصی دوسالانه کتاب‌های درسی دانشگاهی سازمان سمت، آمادگی کامل پژوهشکده بیمه را برای هرگونه همکاری با سازمان سمت اعلام داشت.

در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر داود مهدوی‌زادگان رئیس سازمان سمت با ابراز خرسندی از حضور در پژوهشکده بیمه به بیان جزئیاتی در خصوص فعالیت‌های سازمان سمت پرداخت و تصریح کرد؛ سازمان سمت در طول سال‌ها فعالیت خود به عنوان یک نهاد منحصر به فرد با سازماندهی قوی پایه گذاری شده و در حال فعالیت می‌باشد و تا کنون بیش از ۲۶۰۰ عنوان کتاب درسی و نزدیک به ۴۳ میلیون جلد کتاب منتشر نموده است.

دکتر مهدوی‌زادگان عمده فعالیت‌ها و تولیدات این سازمان را بر اساس گروه‌های تخصصی دانست و افزود سازمان با ۵۳ گروه تخصصی در کلیه رشته‌های علوم انسانی و دارای بیش از ۲۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌های مختلف می‌باشد. پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت نیز دارای ۱۰ گروه پژوهشی است که سه گروه پژوهشی در شورای گسترش تصویب شده و مابقی با تصویب در هیات امنا در انتظار تصویب در وزارتخانه می‌باشند.

رئیس سازمان سمت تصریح کرد؛ گروه‌های تخصصی سازمان سمت پیگیر تولید کتاب‌های درسی هستند و پژوهشکده تحقیق و توسعه سمت علاوه بر این وظیفه، امور پژوهشی را نیز در دستور کار خود دارد و مهمترین بخش فعالیت‌های این پژوهشکده حرکت به سمت استانداردسازی کتب درسی و به روز رسانی مستمر این استانداردها بر مبنای تاکید وزیر علوم تحقیقات و فناوری بر موضوع مرجعیت علمی و به عنوان یکی از ۵ اولویت این وزارتخانه می‌باشد.

دکتر مهدوی‌زادگان دسترسی به کتاب‌های آموزشی درسی را از مهمترین ارکان فعالیت‌های علمی در کشور برشمرد و تصریح کرد؛ هدف اصلی از تاسیس سازمان سمت، تولید کتب درسی دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی انسانی بوده است و بخشی از تولیدات سازمان سمت مطابق با سرفصل‌های تنظیم شده در شورای تحول برای رشته‌های مختلف و بخش دیگر بر اساس نیازسنجی از دانشگاه‌های کشور می‌باشد که گسترش فعالیت در این حوزه در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

رئیس سازمان سمت افزود این سازمان علاوه بر تولیدات کتب درسی و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌های کشور، در تلاش است تا با کلیه موسسات، پژوهشکده‌ها و نهادهای فعال در حوزه تولید آثار علمی و امور آموزشی و پژوهشی ارتباط علمی متقابل را برقرار نماید و امید است که همکاری و هم افزایی متقابل با پژوهشکده بیمه نیز به نحو موثری شکل گیرد. وی تاکید کرد ارتباط علمی و انتشار آثار نهادهایی مانند پژوهشکده بیمه در قالب کتاب درسی می‌تواند معبر خوبی برای ورود به دانشگاه‌های کشور باشد چرا که آثار سازمان سمت با برخورداری از اعتبار علمی بالا، جزء منابع درسی اکثر دانشگاه‌های کشور است و در بُعد بین‌المللی نیز آثار و فعالیت‌های این سازمان به زبان‌های روسی، عربی، انگلیسی، اردو و چینی ترجمه شده است، به طوری که هم اکنون ۷۰ درصد کتب درسی در دانشگاه‌های کشور افغانستان از انتشارات سمت می‌باشد و آمادگی لازم برای همکاری با پژوهشکده بیمه و بهره‌گیری از ظرفیت اعضای هیات علمی مراکز استان‌های سراسر کشور در راستای تولید آثار تخصصی در حوزه‌هایی مانند بیمه، بانکداری و تکافل وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدوی‌زادگان در پایان با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای برگزاری این نشست و ابراز خرسندی از آغاز همکاری دو مجموعه تصریح کرد؛ سازمان سمت آمادگی کامل برای همکاری با پژوهشکده بیمه در زمینه‌های مورد توافق طرفین به ویژه انتشار اسناد علمی و برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک را دارد و امید است تفاهم‌نامه منعقد شده میان دو مجموعه در آینده نزدیک به مرحله اجرا برسد.

وی با اعلام آمادگی برای تاسیس گروه تخصصی بیمه در سازمان سمت تصریح کرد؛ این سازمان آمادگی دارد تا علاوه بر چاپ و انتشار کتب پژوهشکده بیمه، رساله‌های دکتری دارای درجه علمی بالا و  گزیده مقالات علمی ارائه شده در همایش بیمه و توسعه را منتشر نماید و چاپ و انتشار کتاب مقدماتی و پیشرفته با موضوع بیمه برای دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دستور کار خود قرار دهد.

خانم دکتر شاه‌حسینی رئیس پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» نیز در تشریح فعالیت‌های این مجموعه تصریح کرد؛ پژوهشکده سمت دارای ۲۶ نفر عضو هیات علمی در رشته‌های مختلف علوم انسانی شامل حقوق، فقه و حقوق، مطالعات تاریخی، مطالعات ادبی، مطالعات زبانی، فلسفه و علوم تربیتی است که در چهارچوب سرفصل‌های وزارت علوم به انجام طرح‌های پژوهشی و نگارش کتب درسی می‌پردازند.

 پژوهشکده تحقیق و توسعه سمت همچنین گام‌های موثری در زمینه استانداردسازی برداشته و آیین‌نامه و دستورالعمل مربوطه که مطابق با استانداردهای جهانی به صورت بسیار مفصل و جامع برای اولین بار تدوین شده است در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید و راهنما و دستورالعملی برای مولفین کتب و ارزیابی آن‌ها خواهد بود. دکتر شاه‌حسینی خاطرنشان کرد پژوهشکده سمت علاوه بر برگزاری همایش مرجعیت علمی همزمان با سالروز تاسیس خود در اسفند ماه هر سال، نشست‌هایی را در خصوص سرفصل‌های کتب دانشگاهی و آینده پژوهشی برگزار می‌نماید. این پژوهشکده همچنین در سال ۱۴۰۱ جشنواره تخصصی دوسالانه کتاب‌های درسی دانشگاهی را با هدف ارتقای جایگاه کتاب‌های درسی در میان دانشگاه‌ها و مولفین برگزار و به آثار تالیفی و ترجمه برگزیده جوایزی را اهدا نموده که در نوع خود بی‌نظیر بوده است و آمادگی لازم برای همکاری با پژوهشکده بیمه در این زمینه‌ها وجود دارد.

در بخش پایانی نشست نیز تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین پژوهشکده بیمه و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم  اسلامی و انسانی (سمت) به امضای طرفین رسید.

به موجب این تفاهم‌نامه، دو مجموعه در چهارچوب اهداف، وظایف و برنامه‌های مشترک، در زمینه‌های «طراحی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک در زمینۀ تولید کتاب‌های مبنایی در حوزه فعالیتها و اهداف مشترک» ؛ «تألیف، ترجمه و تدوین کتاب‌های درسی رشته‌های مورد نیاز و مرتبط» ؛ «تألیف و ترجمۀ کتاب‌های مبنایی در حوزه علوم انسانی» ؛ «ترجمه کتاب‌های مورد نیاز علوم انسانی به زبان‌های خارجی (از جمله عربی و انگلیسی)» ؛ «چاپ، نشر و توزیع آثار مشترک با در نظر گرفتن امکانات طرفین» ؛ «همکاری مشترک در زمینه نشر الکترونیک» ؛ «برگزاری نشست‌ها و دوره‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی، پژوهشی، سخنرانی‌، همایش‌ها و … در چارچوب مورد توافق» ؛‌ «همکاری در معرفی آثار علمی و برنامه‌های پژوهشی، تبادل اطلاعات، تجارب و استفاده از منابع علمی در اختیار طرفین» ؛ «حمایت از پایان‌نامه و رساله‌های تحصیلات تکمیلی با توجه به اهداف طرفین» ؛ «نقد و بررسی تحلیلی کتاب‌های درسی رشته‌های مورد نیاز و مرتبط» و «طرح‌های حوزه جامعه و صنعت» با یکدیگر همکاری خواهند داشت.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار