| کد مطلب: ۱۱۰۹۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد

حسن بهشتی پور در گفت وگو با «آرمان ملی»:

ایران باید زمین بازی با اسرائیل را تغییر دهد

اسرائیل سال‌هاست که برای حفظ قدرت بازدارندگی و از بین بردن تهدیدهای نوظهور علیه امنیت خود، در قالب راهبرد لشکرکشی‌های بیناجنگی به منافع ایران و متحدان ایران در سوریه حمله می‌کند؛ با این تفاوت که در ۶ ماه گذشته و همزمان با جنگ اسرائیل در غزه، بر شدت و دفعات چنین کارزارهایی افزوده است. با این وجود به گفته کارشناسان، حمله روز دوشنبه هفته گذشته سطح دیگری از این کارزار را نمایان کرد، چرا که در حمله اخیر، ماهیت قضیه متفاوت است و یک ساختمان دیپلماتیک هدف قرار گرفته و یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران را نیز شهید شده است.

ایران باید زمین بازی با اسرائیل را تغییر دهد

آرمان ملی آنلاین:  ایران با استناد به قوانین بین‌المللی آن را مصداق حمله به خاک تحت حاکمیت خود می‌داند. اسرائیل به طور رسمی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما استدلال می کند که محل مورد هدف «ساختمان نظامی نیروهای قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. بطوری که دانیل هاگاری، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل در این رابطه می‌گوید که «این ساختمان نه کنسولگری بوده و نه سفارتخانه». به همین دلیل باید منتظر ماند که واکنش ایران به این اتفاق چه خواهد بود و این واکنش به چه میزان می تواند پیامدهای گسترده تری در منطقه آشفته خاورمیانه داشته باشد.

«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی این موضوع با حسن بهشتی پور، تحلیل گر روابط بین الملل گفت وگو کرده  است. وی معتقد است:«روز دوشنبه 13 فروردین ماه خبر حمله موشکی به کنسولگری ایران در دمشق منتشر شد. در نتیجه این اقدام تروریستی سردار محمد رضا زاهدی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، معاون او و پنج نفر دیگر از مستشاران نظامی ایران در سوریه درجریان این اقدام تروریستی به شهادت رسیدند.مهم ترین پرسش در بین افکار عمومی این بود که چرا اسرائیل توانست چنین ضربه ای را وارد کند و ایران در پاسخ این اقدام آیا باید به صبر استراتژیک ادامه دهد یا آنکه ضربه پشیمان کننده وارد سازد در این صورت آیا این به معنای شروع جنگ جدیدی در منطقه خواهد بود؟ هدف اسرائیل کشاندن ایران به میدان جنگ مستقیم با آمریکاست. در ذیل این هدف کلی اسرائیل میدان عمل خود را در سوریه به گونه ای تعریف کرده است که با بهره گیری از عواملی که در سوریه دارد، مستشاران نظامی ایرانی را شناسایی و ترور می کند. بنابراین به دور از اینکه ایران چه اقدام متقابلی انجام دهد اسرائیل همچنان در صحنه سوریه و بعد در لبنان دنبال ایجاد فرصت برای وارد آوردن ضربات بعدی است.

این روند تا ایجاد جنگ مستقیم و یا خروج کامل مستشاران  ایران از سوریه ادامه خواهد داشت. البته جریان سازمان دهی برای وارد آوردن ضربات در داخل ایران توسط نیروهای نیابتی هم به موازات آن به احتمال زیاد در دستور کار قرار دارد.اما درمورد پاسخ ایران به اقدام تروریستی اسرائیل باید توجه داشت بعضی فکر می کنند عرصه تصمیم گیری در زمان مدیریت بحران  مثل میدان بازی فوتبال است. یعنی وقتی دشمن برای شما یک زمین بازی تعریف کرد و در آن زمین بازی به شما ضربه مهمی زد انتظار دارند همه امکانات را بسیج کرده و بلافاصله ضربه متقابل وارد دروازه حریف کنید . در حالی که ایران به خوبی می داند اگر می خواهد موفق شود باید زمین بازی را در جای دیگری تعریف کند و در زمان و مکانی که برای اسرائیل اصلا قابل پیش بینی نباشد ضربه متقابل و متناسب را وارد کند. اقدامی که حتما موثر، همگن و بازدارنده باشد تا از تکرار آن در آینده جلوگیری کند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار