| کد مطلب: ۱۱۰۷۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد

ظریف: چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم؛ نمایندگان مجلس گفتند تو قرآن خواندن هم بلدی؟!

محمدجواد ظریف گفت: من بعید می دانم ما بتوانیم اختلاف های خود را با آمریکا حل کنیم. ما باید مدیریت اختلافات داشته باشیم و این اختلافات را از حالت تنش آفرین که باعث می شود دیگر کشورها نتوانند با ما رابطه خوب داشته باشند خارج کنیم. به نظر من ما قبلا درباره افغانستان و عراق با آمریکا مذاکره کردیم، الان باید درباره غزه در جایگاه حمایت از مردم غزه مستقیما در مذاکرات حضور داشته باشیم و نمی توانیم این کار را واگذار کنیم، نمی توانیم منافع ملی و مقاومت را برون سپاری کنیم. خود ما باید حضور داشته باشیم.

ظریف: چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم؛  نمایندگان مجلس گفتند تو قرآن خواندن هم بلدی؟!

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از جماران؛ وزیر خارجه پیشین در خصوص اینکه چرا طی سال های اخیر در نظام غیر خودی شناخته می شد اظهار کرد: دلیل اصلی آن این بود که من از آمریکا به ایران آمدم. به رغم اینکه من حدود شش تا هفت سال از کنسولگری سانفرانسیسکو که به صورت افتخاری در آن کار کردم و پول پارکینگم را هم خودم پرداخت کردم تا زمان نمایندگی نیویورک که کارمند محلی بودم به این شکل کار کرده بودم اما اکثر همکاران من در وزارت خارجه این جزئیات را نمی دانستند. از آمریکا به تهران آمدم و همزمان با اینکه سرباز بودم اما به اصرار آقای ولایتی مشاور و با مجوز رهبری که آن زمان رئیس شورای عالی دفاع بودند، معاون وزیر امور خارجه شدم. من دوره سربازی خود را در وزارت خارجه گذراندم. از همان ابتدا یک زمزمه های مخالفت با من و این ادعا که نفوذی خارج هستم مطرح بود.

محمد جواد ظریف گفت: من به یاد دارم که یک سفر حج عمره رفتم و در ماشین تشریفاتی در مسیر مدینه به مکه یکی از همکاران شروع به خواندن دعای توسل کرد. راننده ماشین اهل سنت و وهابی بود. من به همکارم گفتم که مقابل این افراد بهتر است دعای دیگری بخوانیم. همکارم از من سوال کرد چه دعایی بخوانیم؟ گفتم دعای کمیل. گفت من مفاتیح به همراه ندارم. من گفتم که دعای کمیل را حفظ هستم. بسیاری در وزارت خارجه تصور می کردند که من بلد نیستم نماز بخوانم چون از آمریکا آمده ام. تصور اولیه هم هیچ گاه درست نمی شود. زمانی که در مجلس شورای اسلامی برای سخنرانی رای اعتماد آیات قرآن را بدون غلط خواندم برخی از نمایندگان به من گفتند: تو قرآن خواندن هم بلد هستی؟

وی در این خصوص که چرا با وجود کارشکنی ها مسئولیت وزارت امور خارجه را پذیرفت بیان کرد:  همواره می دانستم که حتما اذیتم خواهند کرد و با آن عینک به من نگاه می کنند. یک دلیل دیگر هم داشت و آنهم این بود که من هیچگاه حاضر به تظاهر نشدم. تظاهر به هرچیزی که در آن ریا می دیدم، مانند حضور در مراسم ها و یا انجام کارهایی که حس می کردم جنبه ریا آن بیش از جنبه عبادت است. نمی دانم چقدر به مصلحتم باشد که این خاطره را بگویم، زمانی که تازه معاون وزیر خارجه شده بودم، فیلمی از تلویزیون پخش می شد که در آن از عبارت جهشی ، پرشی استفاده می شد. برخی در وزارت خارجه می گفتند ظریف جهشی، پرشی معاون وزیر خارجه شده است. من ابتدا مشاور بودم و پس از سه سال سفیر در سازمان ملل متحد شدم و بعد از آن به اصرار آقای ولایتی و میل خودم به ایران بازگشته و سپس معاون وزیر خارجه شدم. منشی هایی که برای دفتر من انتخاب کرده بودند همه از حراست و گزینش بودند تا بیشتر مراقب من باشند. وی ادامه داد: روزی یکی از منشی های من گفت : «تشریف نمی برید نماز جماعت؟ به مصلحت است که بروید.» گفتم : اتفاقا چون به مصلحت است نمی روم و در اتاق خودم نماز می خوانم. این نگرش های من است و نمی گویم قطعا درست است چرا که ممکن است کاملا هم نادرست باشند. روزگاری معلم خط داشتم که شعری را به عنوان سرمشق خط به ما داده بود : تا یک سر سوزن ز تو هستی باقی است/ دنیا و بساط بت پرستی باقی است/ گفتی که ز خویشتن برستم، رستم/ آن بت که ز خویشتن پرستی ، باقی است . من ادعایی ندارم و ممکن است همین حرفهای من هم یکی از بت هایی باشد که درست کرده ام، اما باوری دارم و براساس آن عمل می کنم.

وزیر خارجه دولت های یازدهم و دوازدهم اذعان کرد: من هیچ وقت در بیان نظراتم نه به صورت عمومی بلکه به صورت خصوصی و محرمانه خودم را سانسور نکرده ام و آنچه را که تحلیل خودم می دانم همواره گفته ام. یکی از دلایلی که رهبری همواره به من محبت داشتند این بود که می دانستند نظراتم را می گویم. مجموعه این مسائل باعث شده بود که هیچ گاه به من به چشم خودی نگاه نکنند و این را می دانستم که به همین دلیل بر روی من فشار خواهد بود. داخل خود وزارتخارجه هم ، همه من و امثال من را رفتنی می دانند و برای همین هیچکس حاضر نیست در داخل این وزارتخانه سرمایه گذاری بر روی حمایت از من بکند. به طور مثال همه یا تقریبا بخش زیادی از کارمندان وزارت خارجه توییتر دارند اگر احساس کنند که یک وزیر ماندنی است وقتی که توئیت می کند حداقل توئیت او را لایک می کنند، در زمان من این کار را انجام نمی دادند یا تعداد بسیار کمی این کار را می کردند. به این دلیل که می خواهند آینده خود را محفوظ کنند. البته ممکن است از من دلخوری هم داشته باشند.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار