| کد مطلب: ۱۰۶۲۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد

حضور حداکثری؛ آری

اینکه یک طیف بخواهد در انتخابات تعیین تکلیف کند، پسندیده نیست و دلیلی ندارد در فضای سیاسی کشور طیفی بخواهد دنبال این باشد که انتخابات حداقلی باشد. اصلا چنین چیزی مورد پسند مردم و حتی چالش‌گران سیاسی هم نسیت لذا بحث بر این است که ما حضور حداکثری مردم را داشته باشیم و این تاکید موکد مقام معظم رهبری است که باید به گونه‌ای فضای سیاسی جلو برود که انگیزه هم برای گروه‌های سیاسی مختلف فراهم باشد؛ گفت‌وگوها، گفت‌وگوهای منصفانه‌ای باشد و در عین حال مردم ترغیب شوند که پای صندوق‌های رای بیایند.

حضور حداکثری؛ آری

به گزارش آرمان ملی آنلاین امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی نوشت: اگر بنا باشد یک حداقلی بخواهد رای دهد و آن حداقل در کشور قانونگذاری کند، آن قانون مورد پسند واقع نمی‌شود. لذا اینکه عده‌ای بنشینند خواب این قضیه را ببینند یا فضا را به این سمت ببرند که انتخابات حضور حداقلی داشته باشد، با سیاست‌های کلی کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری منافات دارد. همه باید سعی و تلاش کنیم که فضا را انتخاباتی کنیم و به این سمت ببریم که گروه‌های سیاسی با سلایق مختلف ورود پیدا کنند و شرایط مهیا باشد.

ضمن اینکه شورای نگهبان هم با کسی تعارف ندارد. اینکه یک نگاه و گروه خاص باشد، اصلا چنین نیست. نمی‌دانم چرا برخی همچنان در خواب‌هایی به سر می‌برند که فکر می‌کنند خوابشان همواره تعبیر هم می‌شود درحالی که اینطور نیست. اگر انتخابات بخواهد حداقلی بشود، از کجا معلوم که رقیب بازی را نبرد؟ اینکه استدلال غیرمنطقی است یعنی حتی رقیب انتخاباتی این گروه‌ها و جریانات سیاسی که تصور کنیم اینها صاحب رای نیستند. مگر مردم قابل قابل پیش بینی هستند؟ ما چون در کشور تحزب نداریم و احزاب‌مان مقتدر و احزابی که بتوانند تئوری‌های تعریف شده در حوزه‌های مختلف داشته باشند مثل احزابی که امروز در دنیا وجود دارد که یک طیف قابل توجهی از مردم را با خودشان می‌کشند و یا گروه‌های سیاسی که در دیگر کشورها وجود دارد را چون ما نداریم، پس حضور مردم غیرقابل پیش‌بینی است.

اگر دقت کرده باشید، انتخاب‌های روسای جمهور ما همیشه غیرقابل پیش‌بینی بوده به این دلیل که مردم غیرقابل پیش‌بینی‌اند.اینکه گروه‌های سیاسی تصورشان بر این باشد که تلاش و کاری کنیم و فضا را به این سمت ببریم که انتخابات حداقلی شود، اینطور نیست و شاید دقیقه نود و ظهر انتخابات جریان مقابل وارد میدان شدند و بازی را بردند! اینگونه نباید فضا را پیش برد و این فضا، فضای کارآمدی نخواهد بود و نه عقلانی و نه منطقی و نه در مسیر سیاست‌های نظام هست. اقتدار نظام به حضور مردم است. چه در انتخابات‌های مجلس چه انتخابات‌های ریاست جمهوری و چه در انتخابات‌های دیگر، فرقی نمی‌کند.

حضور مردم بسیار حائز اهمیت است. این است که جریان‌های سیاسی از جمله اصولگراها و اصلاح طلب‌ها باید با اقتدار وارد انتخابات شوند بدون اینکه امتیازی بگیرند. امتیازی وجود ندارد. ما یک شورای نگهبان که صلاحیت افراد را براساس آنچه قانون تعریف کرده یا تائید می‌کند و یا بنا به دلایلی تائید نمی‌کند. این شورای نگهیان در تمام دنیا هم وجود دارد منتها نام دیگری دارد. به هر جهت این موضوع نظارت یک واقعیت انکارناپذیر است. اینکه آقایان فکر کنند از فیلتر شورای نگهبان به طور مطلق رد می‌شوند و به انتخابات حداقلی می‌روند.

انتخابات حداقلی دست یک جریان یا گروه سیاسی نیست. کشور، وزارت کشور دارد و حوزه انتخاباتی دارد، جریانات سیاسی وجود دارد. ما احزاب اثرگذار نداریم ولی جریانات سیاسی داریم که یک حداقل و کف رای دارند و قریب به 70 درصد رای هم دست خاکستری‌هاست. هرکس مناسباتش بهتر باشد، گفتمانش بهتر باشد و برنامه‌اش بهتر باشد، می‌تواند این گروه خاکستری را به سمت خودش سوق دهد. اینکه فکر کنند با آن کف رای می‌توانند به مجلس بروند، این اتفاق نخواهد افتاد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار