| کد مطلب: ۱۰۵۶۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی تلاش برخی نمایندگان برای بقا در مجلس را بررسی می‌کند

رد صلاحیت حتی بعد از رای‌آوری؛ برنامه‌ای دیگر برای خالص‌سازی

تاکید بر برگزاری انتخابات پرشور در زمستان سال جاری مورد تاکید تمامی دلسوزان است، اما مشارکت حداکثری نیازمند فراهم آمدن پیش زمینه‌های لازم است که مهم‌ترین آن حضور کاندیداهایی از تمام سلایق در انتخابات تعریف می‌شود.

رد صلاحیت حتی بعد از رای‌آوری؛ برنامه‌ای دیگر برای خالص‌سازی

آرمان ملی آنلاین: اما نگرانی‌هایی در میان است که حتی نمایندگان مجلس از طرح آن خودداری نمی‌کنند از جمله غلامرضا نوری‌قزلجه که گفته بود: «بعد از اینکه نماینده رای آورد و بعد از اینکه حتی انتخابات تایید شد، امکان رد صلاحیت نماینده وجود دارد که این چیز جدیدی است. تاکنون این‌طور بود که وقتی انتخاباتی توسط شورای نگهبان تایید می‌شد دیگر آن منتخب مورد تایید بود تا بیاید اعتبارنامه‌اش در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد که ممکن بود توسط مجلس تایید یا رد شود. ولی الان در طرح آورده‌اند که تا مرحله اعتبارنامه هم می‌توان کاندیدای انتخاب شده را رد صلاحیت کرد. یعنی افرادی که می‌خواهند کاندیدا شوند چگونه علاقه و انگیزه پیداکنند و بیایند کاندیدا شوند و بعد مردمی که می‌خواهند رای دهند، با چه شوقی بیایند و رای دهند، مردم بر این باورند که انتخاب هم بکنند باز امکان رد صلاحیت وجود دارد.»

این نماینده در پاسخ به این سوال که به‌نظر شما تصویب این قانون به انتخابات امسال می‌رسد؟ گفت: «این اراده شبانه‌روزی که در هیات‌رئیسه و کمیسیون مجلس است هیچ بعید نیست که طرح مجلس تصویب شود و به انتخابات امسال برسد. به‌خاطر همین موضوع یکشنبه گذشته را دو شیفت کردند و قرار است در آینده چندشیفته کار کنند تا طرح امسال تبدیل به قانون و اجرایی شود. ولی من امیدوارم تمام نشود و به این انتخابات نرسد. این طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس کاملا بر عکس اصل مشارکت مردم در سرنوشت خود است.»

آغاز آنچه مورد انتقاد این نماینده قرار دارد به 18 اردیبهشت بازمی گردد که نمایندگان مجلس در جلسه علنی و در جریان بررسی ماده ۳۲ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات کشور با امکان ردصلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس تا قبل از تصویب اعتبارنامه‌ها در صورت رسیدن به اسناد و مدارک از سوی شورای نگهبان مواجه شدند. در آن روز صباغیان، نماینده مردم مهریز در مجلس ابتدا پیشنهاد رد کل این ماده را داد و اعلام کرد: با تصویب این ماده، شورای نگهبان می‌تواند منتخبی که اعتبارنامه‌اش هنوز به تصویب نرسیده را رد صلاحیت کند و با تصویب این ماده، اختیارات زیادی به شورای نگهبان می‌دهیم. کشور زمانی موفق می‌شود که هر دستگاهی به اندازه وظایف خود اختیارات داشته باشد. وی در مخالفت با پیشنهاد حذف کل ماده ۳۲ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، آن را در تضاد با اصل ۹۹ قانون اساسی دانست؛ همچنین نماینده دولت رأی به این پیشنهاد را مخالف قانون نظارت استصوابی مصوب مجلس عنوان کرد.

 

لاریجانی هشدار داده بود

نوری قزلجه مدعی تلاش مجلس برای نظارت بیشتر بر کاندیداهای مجلس است و این موضوع اذهان را به سمت هشدار علی لاریجانی می‌برد. 18 اردیبهشت دفتر لاریجانی این متن را منتشر کرد: «رفع نگرانی از جریان خالص‌سازی؛ ‌خبری درباره‌ انتخابات مجلس وجود ندارد. بدین وسیله از جریان خالص‌سازی رفع نگرانی می‌شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است.»

تحلیل فلاحت‌پیشه فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس از «برادران خالص‌ساز» این است که آقای لاریجانی به نظارت استصوابی اشاره دارد. فلاحت‌پیشه به جمله «ملک را سیاستی دگر باید» اشاره می‌کند و اقبال دوباره مردم به طیف‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب را ممکن اما مشروط به این می‌داند که به‌دنبال حفظ وضع موجود نباشند زیرا حکم‌رانی کشور به تجدیدنظر نیاز دارد. او در همین باره می‌افزاید: «کشور نیاز به اصلاح جدی در قانون انتخابات و فضای رقابتی دارد تا مشارکت بیشتر از گذشته شود.»

یا محمد مهاجری تعبیر واضح‌تری دارد و می‌گوید: «لاریجانی در واقع تصریح می‌کند به آن علت در انتخابات ورود نمی‌کند که جریانی قصد خالص‌سازی بیشتر انتخابات را دارد و دنبال آن است که افراد کاملا خودی و همسو به مجلس راه یابند که رای مثبت یا منفی‌شان در مجلس به اشاره‌ای یا پیغامی یا پیامکی از فلان جناح بند باشد.» اصلاح‌طلبان هم نگران افزایش خط قرمزها برای تایید صلاحیت‌هاست.

علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «آقای لاریجانی اشاره به جریان خالص‌سازی داشت که به‌نظر منظورش فیلترینگ در انتخابات است. لاریجانی می‌خواهد بگوید که از این روند خبر دارد و نگران است که فیلترینگ شورای نگهبان، وزارت کشور، هیات‌های اجرایی بیشتر شود. بنابراین او به نوعی اعلام کرد که ما خودمان را به زحمت نمی‌اندازیم و برای کسی هم دردسری ایجاد نمی‌کنیم تا بخواهند ما را حذف کنند.»

پیش‌بینی لاریجانی 

باید توجه داشت که جریان خالص‌سازی پس از ردصلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد و زمانی او را ردصلاحیت کردند که پس از آن یکدستی بر قوا حاکم شد. اکنون هم به‌نظر می‌رسد نگرانی لاریجانی مانند قبل است به‌ویژه با مصویات اخیر مجلس که دایره حضور کاندیداها را محدود می‌کند. 

 

تغییر به نفع نمایندگان 

از سوی دیگر باید به تلاش برخی نمایندگان مجلس یازدهم برای بقا در مجلس دوازدهم هم توجه کرد. برخی از آنها با پیش‌بینی تایید صلاحیت خود درصدد افزایش کرسی نمایندگی مجلس هستند تا شانس حضور مجددشان در بهارستان افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به افزایش تعداد نمایندگان، گفت: این طرح ارتباط به اصلاح قانون انتخابات مجلس ندارد، قانون انتخابات احکام اجرایی و نظارتی و نحوه رسیدگی به جرایم و شرایط داوطلبی را پوشش می‌دهد. افزایش تعداد نمایندگان بر اساس جمعیت و پراکندگی جمعیت است هفته آینده طرح افزایش ۴۰ نماینده در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد و باید دید چه نوبتی در صحن می‌گیرد.

جوکار با بیان اینکه ۵۰ نماینده درخواستی برای بررسی فوریت افزایش تعداد نمایندگان امضا کرده‌اند، اظهارکرد: هر زمان افزایش تعداد نمایندگان تصویب شود امکان اجراشدن آن وجود دارد، این اتفاق تاثیری بر روند انتخابات ندارد تا اسفندماه وقت کافی برای تغییر در حوزه‌های انتخابیه داریم و صرفا باید تعرفه‌ها براساس کاندیداها چاپ شود.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار