| کد مطلب: ۱۰۶۰۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد

با قدرت در میدان آرش حاضر شویم

تجربه نشان داده است ما در مناسبات و همچنین اموری که حقوقمان با سایر کشورها در هم تنیده شده، قوی عمل نکرده‌ایم. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره این پیام را به کشورهای بزرگ مخابره می‌کند که هیچ کشوری حق ندارد به ایران کج نگاه کند و پاسخ تهران به هرگونه تجاوزی از سوی دشمنان، ویرانگر خواهد بود. ایران به خوبی توانسته است با قدرت در برابر برخی زیاده خواهان ایستادگی کند اما همان‌طور که در سطور اولیه این یادداشت آورده شده، نتوانستیم هرجایی که منافع مشترکی داشته‌ایم به خوبی از منافع خود دفاع کنیم .

با قدرت در میدان آرش حاضر شویم

به گزارش آرمان ملی آنلاین یوسف مولایی، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: در یکی از مواردی که باید از منافع خود دفاع می‌کردیم، برداشت گاز از زیر آب‌های خلیج فارس بود. در پارس جنوبی‌ قطری‌ها هم قبول دارند که منابع زیر خلیج فارس به صورت مساوی به ایران و قطر تعلق دارد اما در این مدت آنها بیش از ایران در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کرده و توانسته‌اند بیش از ایران از منابع گازی بهره‌برداری کنند حال اینکه سرعت سرمایه‌گذاری ایران در پارس جنوبی به دلایل مختلف از جمله تحریم‌های آمریکا بسیار کمتر از قطر است و در این مورد عملا قطر سود می‌برد و ایران زیان دیده است.

از همین منظر می‌توانیم در ارتباط با منافع ایران در دریای خزر هم مثال‌هایی آورد چرا که شاهد بودیم که سهم ایران از دریای خزر آنگونه که شهروندان احساس می‌کردند نشد و البته هنوز هم معلوم نیست سهم ایران از منابع زیر دریای خزر در آینده چه میزان خواهد بود. در پرونده لاهه و در موضوع گروگانگیری نیز ایران نتوانست حق و حقوق خود را به درستی از آمریکایی‌ها مطالبه کند. در مورد رودخانه هیرمند نیز همین طور است مشاهده می‌کنیم که به رغم اینکه قراردادی بین ایران و افغانستان وجود دارد اما طالبان عملا هیچ سهمی به ایران از آب هیرمند نمی‌پردازد به طوری که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در ماه‌های آینده اگر آب از افغانستان به ایران سرازیر نشود، بر مشکلات شهرهای مرزی ایران افزوده خواهد شد.

علت را هم باید در گرفتاری‌های روزمره ایران دانست. چون زیر فشار هستیم بسیاری از کشورهای همسایه نیز تلاش می‌کنند که منافع و منابع بیشتری از رابطه با ایران کسب کنند و ایران کمترین نتیجه را در ارتباط با آنها به دست آورد. ایران باید با قدرت وارد شود. اخیرا نیز در میدان گازی آرش بین ایران و عربستان وکویت اختلافاتی به وجود آمده، ایران اگر برداشت از این میدان را حق خود می‌داند باید نیروی انسانی خود و تجهیزات لازم را به این میدان انتقال دهد و محکم ایستاده و شروع به برداشت گاز از میدان گازی آرش کند و این مساله را به رابطه با کشورهای عربی گره نزند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار