| کد مطلب: ۱۰۶۰۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

برقراری رابطه با سودان

سودان از چند سال قبل درگیر جنگی داخلی بین دو قطب مهم نظامی یعنی ارتش و نیروهای واکنش سریع است که این درگیری‌ها به کشته شدن صدها نفر در این کشور اسلامی منجر شده است. سودان از سال 1954 به این سو که استقلال خود را به دست آورد همواره تحت تاثیر فضای نظامی و ارتش و دخالت نظامیان در امور کشورداری بوده است.

برقراری رابطه با سودان

به گزارش آرمان ملی آنلاین حسن هانی‌زاده، کارشناس جهان عرب نوشت: سودان که کشوری آفریقایی و عربی است اکنون شرایط ناپایداری ندارد و بعد از سقوط عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق سودان که با توطئه آمریکا و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفت، نظامیان در این کشور قدرت دو چندانی پیدا کردند. حضور نظامیان در عرصه قدرت و ساختار قدرت سودان منوط به رعایت پیش شرطی از سوی حامیان سودان بود.

در این معنا که این پیش شرط اعلام می‌کرد که نظامیان سودان با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کنند. از آن زمان به بعد رفت وآمدهایی بین نظامیان سودانی و مقامات اسرائیلی آغاز شد و یک سری توافقاتی برای برقراری رابطه سیاسی بین سودان و اسرائیل صورت گرفت. البته مشروط بر اینکه آمریکا کمکی یک میلیارد دلاری و فوری در اختیار سودان قرار دهد اما بعد از اینکه دیدارهایی بین وزرای خارجه اسرائیل و سودان برگزار شد آمریکایی‌ها به وعده خود عمل نکرده و کمک مالی در اختیار سودان قرار ندادند و سودان قربانی یک توطئه پشت پرده شد.

از سوی دیگر آمریکایی‌ها این پیش شرط را هم گذاشتند که سودان روابط خود را با ایران قطع کند اما به هر حال روابط ایران و سودان در سطح بسیار پایینی ادامه پیدا کرد. اخیرا با توجه به اینکه هر یک از قطب‌های نظامی در این کشور تلاش دارد که چهره خود را در برابر افکار عمومی و ملت‌های اسلامی و عربی بهبود بخشد و شرایط بهتری برای سودان به وجود آورد؛ تلاش می‌کنند که به کشورهای اسلامی از جمله ایران نزدیک شوند

 در دیدار اخیر وزیر خارجه سودان با وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست جنبش عدم تعهد در باکو شرایطی فراهم شد تا سودانی‌ها تمایل خود را برای برقراری رابطه با ایران اعلام کنند و احتمال دارد سفارتخانه‌های دو کشور در آینده نزدیک بازگشایی شود و این مورد نشان از چرخش سودان به سمت کشورهای اسلامی است لذا حرکت سودان می‌تواند یک تحرک نمادین دیپلماتیک باشد تا به آمریکا نشان دهند که سودان قصد دارد وارد فضای اسلامی و عربی شود. از این منظر است که سودان به سمت ایران متمایل شده است. البته عربستان تاثیر بالایی در تصمیمات سودان دارد و یکی از دلایل بهبود روابط سودان با ایران برقراری رابطه ایران و عربستان است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار