| کد مطلب: ۱۰۵۸۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد

احیای روابط تهران- ریاض

سفر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به ایران بعد از 7 سال تنش بین ریاض و تهران برای بازگشایی سفارت عربستان در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. به اعتبار اینکه عربستان سعودی در طول 7 سال تنش با ایران و جنگ یمن و دخالت تخریبی در سوریه هزینه‌های مالی و انسانی بالایی متحمل شده لذا تصمیم گرفته است که از سیاست‌های اشتباه خود کوتاه آید.

 احیای روابط تهران- ریاض

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: تجربه سال‌های اخیر عربستان در برابر آمریکا  ثابت کرده که آمریکایی‌ها تنها در صدد باج خواهی از کشورهای عرب منطقه و خصوصا عربستان هستند و هیچ گاه چتر حمایتی آمریکا بر این کشورها مبتنی بر منافع دو سویه نبوده است. فشار آمریکا برای عادی‌سازی رابطه بین کشورهای عرب منطقه به ویژه عربستان و رژیم صهیونیستی به لحاظ حیثیتی و سیاسی برای عربستان سعودی ناگوارایی‌هایی همراه داشته است.

لذا بعد از سال‌ها تنش و مطابق توافق نامه پکن ، عربستان و ایران روابط خود را با هم  بهبود دادند و هر دو به سمت همگرایی منطقه‌‌ای و کاهش نفوذ آمریکا حرکت خواهند کرد. توافق نامه پکن بین و ایران و عربستان فضایی را ایجاد کرد که تعاملی مستقیم بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به وجود آید. بعد از برقراری این رابطه بود که سیگنال‌هایی از سوی مصر و اردن برای ارتقای مناسبات با ایران ارسال شد و این مورد نشان می‌دهد که همگرایی منطقه‌ای بسیار جدی است.

عربستان به اعتبار اینکه کشوری اسلامی و عربی است می تواند مناسبات روبه رشد مستحکمی با ایران داشته باشند و سایر کشورهای اسلامی نیز به طور طبیعی دنباله‌روی عربستان خواهند بود. به همین دلیل  بازگشایی سفارت ایران در ریاض و همچنین بازگشایی سفارت عربستان در تهران مقدمه‌ای برای انزوای اسرائیل  و کاهش هژمونی آمریکا در منطقه تلقی می شود. ضمن اینکه همین بهبود مناسبات تهران و ریاض منجر به بهبود رابطه و نرمش سه کشور اروپایی در برابر ایران شد.

توافقات پشت پرده هم که بین ایران و آمریکا صورت گرفته، نشان می‌دهد که سیاست جمهوری اسلامی ایران در ایجاد همگرایی و  تقابل با فشارهای آمریکا اثرات خود را گذشته و ایران می‌تواند بار دیگر جایگاه خود را در جهان ارتقا بخشد. همچنین سفر اخیر رئیس جمهور ایران به سه کشور آمریکای لاتین نشان دهنده آن است که ایران کشوری انزواپذیر نیست و ایران می‌تواند نقش اثرگذاری در معادلات مختلف در منطقه و جهان داشته باشد. 

نویسنده : حسن هانی‌زاده

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار