| کد مطلب: ۱۰۵۹۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد

مجلس دنبال استیضاح، دولت در پی تعامل

فشار شدید نمایندگان برای ابطال بخشنامه ستاد انتخابات کشور | یک حقوقدان: واکنش مجلس هیجانی است

شاید مسئولان در وزارت کشور نیز فکرش را نمی‌کردند که بخشنامه صادره‌شان در خصوص عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در سال انتخابات با نمایندگان تا این حد کشدار گردد که برای خودشان هم دردساز شود. اما به‌واقع آنچه غلامرضا؛ معاون سیاسی وزیر کشور در قامت رئیس ستاد انتخابات کشور ابلاغ کرد باعث شد تا ترکش‌های این بخشنامه به جای نمایندگان مجلس به مسئولان وزارت کشور اصابت کند و از قضا این بار وزیر کشور در ورطه استیضاح نمایندگان پارلمان گرفتار‌ آید. چیزی که شاید اگر احمد وحیدی خودش از ابتدا از آن اطلاع داشت شرایط را به‌گونه‌ دیگری پیش می‌برد که اینگونه صدای اعتراض نمایندگان بلند نشود.

فشار شدید نمایندگان برای ابطال بخشنامه ستاد انتخابات کشور | یک حقوقدان: واکنش مجلس هیجانی است

به گزارش آرمان ملی آنلاین هر چند که تعامل با مجلسی‌ها وزیر کشور را از میانه‌‌های سفر به تهران بازگرداند و او ضمن لغو ۴ ماده (۷، ۶، ۴، ۲) این بخشنامه و ملغی کردن آن در جلسه غیرعلنی با نمایندگان با ارائه توضیحاتی درصدد اصلاح موضوع برآمد اما، گویا این بخشنامه برای بسیاری از نمایندگان سنگین آمده و حتی با ملغی شدن آن هم حاضر به دست کشیدن از خواسته‌ خود نیستند. گرچه خواسته نمایندگان جز ابطال بخشنامه که در گام اول انجام شد در گام دوم برکناری محمدرضا غلامرضا، معاون احمد وحیدی بود، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به نوع رویکرد و نگرش نمایندگان و صحبت‌های روز گذشته در مجلس جز به استیضاح وزیر راضی نشوند.

چه اینکه 80 نفر از نمایندگان استیضاح وزیر را امضا کرده‌اند و همچنان خواهان استیضاح وحیدی هستند. با این حال نکته اینجاست که بخشنامه وزارت کشور چیز غیراصولی و خلاف قانون نداشته است. چرا که صرفا به‌خاطر عدم بروز برخی شائبه‌ها در سال انتخابات به طور قانونی خواستار عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی با نمایندگان شده است.

بیشتر بخوانید: سونامی انتقادات نمایندگان مجلس به وزارت کشور درباره بخشنامه حاشیه‌ساز تمامی ندارد | یک نماینده: این بخشنامه عملیات مدیریت شده از سوی ارکان دولت است

در همین راستا نیز چندی پیش علی نجفی توانا، حقوقدان به آرمان ملی گفت: اقدام معاون سیاسی وزیر کشور در تنظیم بخشنامه و ابلاغ آن به تمام نهادها و سازمان‌های دولتی امر قابل دفاعی است. در واقع جلوگیری از رانت نه برای نمایندگان مجلس برای کلیه افرادی که به نوعی در انتخابات داوطلب هستند از جمله اقدامات بایسته‌ای است که باید سال‌ها پیش از این انجام می‌شد. از طرفی نمایندگانی که اینگونه به خاطر یک بخشنامه وزیر را به مجلس می‌خواهند و طرح استیضاح می‌دهند چرا طی 4 سال گذشته چنین رویکردی را در خصوص بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه در راستای ایفای نقش نمایندگی اتخاذ نکردند؟

واکنش‌ها هیجانی بود

یک حقوقدان در خصوص بخشنامه وزارت کشور و نوع مواجهه مجلس با آن اظهار داشت: نوع رویکرد نمایندگان مجلس در قبال بخشنامه وزارت کشور هیجانی است و نیازی به استیضاح وزیر کشور نبوده است. اگر هر بخشنامه یا دستورالعملی خلاف قانون باشد می‌توان ابطال آن را از دیوان خواست و در یک روند اداری و قضائی آن بخشنامه باطل شود.

عبدالصمد خرمشاهی به آرمان ملی گفت: اینجا مساله عکس‌العمل نمایندگان است که خیلی رفتار تند بوده است. ما خیلی از بخشنامه‌هایی را داریم که خلاف قانون اساسی است پس چرا نمایندگان نسبت به آنها عکس‌العمل نشان نداند؟ خیلی از آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هاست که خیلی هم تذکر داده می‌شود خلاف قانون است. وی افزود: زمانی در جهت تاکید بر قانون و حفظ مقررات و رعایت مسائل اداری و حقوق عامه بخشنامه‌ای صادر می‌شود. این بخشنامه مغایر قانون نیست مگر اینکه رعایت حقوق دیگران نشود. 

واکنش نمایندگان

روز گذشته بود که در جریان جلسه علنی مجلس برخی نمایندگان در تذکرات جداگانه‌ای در خصوص بخشنامه وزیر کشور از رئیس مجلس خواستند طرح استیضاح وزیر کشور را اعلام وصول کند. جلیل رحیمی جهان‌آبادی در این خصوص با اشاره به جمع‌آوری بیش از 80 امضا برای استیضاح وزیر کشور، بیان کرد: وزیر کشور از یک معاون سیاسی که کار اشتباهی می‌کند، دفاع می‌کند؛ هیأت رئیسه مجلس بر اساس آیین‌نامه داخلی باید از کیان مجلس دفاع کند؛ استیضاح به شما تحویل داده شده، چرا این استیضاح اعلام وصول نمی‌شود.

وی خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: وزیر کشور از جلسه غیرعلنی مجلس بیرون رفته، بعد می‌گوید که هیچ قولی نداده‌ام، بنده خودم را عرض می‌کنم با هیچ استاندار و شخص وزیر کشور تا پایان نمایندگی مجلس نشستی نخواهیم داشت. نماینده رشت نیز بیان کرد: بخشنامه اخیر وزارت کشور شائبه مدیریت انتخابات آتی مجلس از سوی دولت را تقویت می‌کند. جبار کوچکی‌نژاد گفت: لغو این بخشنامه تنها یک بخش از کار است و معاون سیاسی وزارت کشور نیز باید در این راستا عزل شود.

بیشتر بخوانید: اصرار نمایندگان مجلس بر عزل رئیس ستاد انتخابات کشور | وزیر کشور: سوءتفاهم شده؛ حلش می‌کنیم!

استیضاح را مطرح نکنید

رئیس مجلس در واکنش به اخطار نمایندگان با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه غیر علنی هفته گذشته با وزیر کشور اظهار داشت: همان‌طور که در آن جلسه بحث شد، معاون سیاسی وزیر کشور در ابلاغیه خطا کرده و وزیر کشور هم پذیرفت و بر اساس آن بند‌های ۲، ۴، ۶ و ۷ این ابلاغیه را لغو کرد. همچنین وزیر در این جلسه توضیح داد که چنین اشکالی وارد بوده است.3 محمدباقر قالیباف گفت: قبل از جلسه علنی صحبتی با وزیر کشور داشتم، ایشان اشکال را وارد دانستند. بنده به وزیر گفتم که دوستان ناراحت هستند. وزیر کشور در مجلس حضور پیدا کرد و قول داد که این موضوع را پیگیری می‌کند منتها، چون کار ستاد انتخابات شروع شده است خواستند که اجازه دهیم فرصت یک هفته و دو هفته‌ای داده شود تا جایگزین ایشان مشخص شود.

بیشتر بخوانید: قالیباف: نمایندگان دیگر موضوع استیضاح وزیر کشور را مطرح نکنند!

وی عنوان کرد: همین نکته را خدمت رئیس‌جمهور گفتم؛ اینکه دوستان استیضاح را اصرار دارند حق نمایندگان است، طبق آیین‌نامه مجلس باید استیضاح وزیر را اعلام وصول کند، منتها وزیر این قول را به بنده داده و بنده در جلسه هفته گذشته هم گفتم و آن را پیگیری می‌کنم. رئیس مجلس خطاب به نمایندگان اظهار کرد: از دوستان خواهش می‌کنم این موضوع را مطرح نکنند، چون هر روز یک بحث جدید به وجود آمده و موضوعات حاشیه‌ای ایجاد می‌شود. رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بنده اخطار شما نمایندگان را قبول دارم، ولی اجازه دهید، چون این موضوع در حال حل شدن است.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار