| کد مطلب: ۱۰۵۸۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد

اصرار نمایندگان مجلس بر عزل رئیس ستاد انتخابات کشور | وزیر کشور: سوءتفاهم شده؛ حلش می‌کنیم!

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال تغییر معاون سیاسی خود، اظهار کرد: درخواستی بوده که دوستان مطرح کردند و من چیز خاصی در جلسه دیروز در مجلس نگفتم بلکه گفتم در تعامل مثبت با مجلس دنبال حل سوءتفاهم خواهیم بود.

اصرار نمایندگان مجلس بر عزل رئیس ستاد انتخابات کشور | وزیر کشور: سوءتفاهم شده؛ حلش می‌کنیم!

به گزارش آرمان ملی آنلاین وی همچنین درباره بخشنامه اخیر وزارت کشور که با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد نیز اظهار کرد: «یکی از بندهای این بخشنامه با این موضوع که شائبه طرفداری از نمایندگان پیش نیاید و برای صیانت از آن‌ها و حفظ بی‌طرفی و تامین سلامت انتخابات نکاتی داشت. برای تعدادی از نمایندگان مجلس سوءتفاهمی پیش آمده بود که ممکن است نسبت به آن‌ها تعرض شده باشد؛ لذا بند‌هایی که باعث سوءتفاهم شده بود را لغو کردیم.» محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم روز گذشته گفت: «نمایندگان نسبت به ابلاغیه وزارت کشور واکنش داشتند که وزیر کشور با وجود اینکه در سفر بود وقتی مطلع شد ۴ ماده ابلاغیه را که مرتبط با نمایندگان بود لغو کرد و سه‌شنبه هم در مجلس حاضر شد و توضیح داد. او گفت: امیدوارم نمایندگانی که گلایه داشتند قانع شده باشند.»

بیشتر بخوانید:

ماجرا چه بود؟

معاون سیاسی وزیر کشور به تازگی ابلاغیه‌ای را امضا کرد که در یکی از بندهای این ابلاغیه آمده است فرمانداران، بخشداران و معاونین فرمانداران، ضمن تداوم پشبرد امور شهرستان در روابط با نمایندگان محترم مجلس در دوره باقی مانده تا انتخابات نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده محترم شهرستان در موضوعات و جلسات شائبه‌دار حساسیت لازم را داشته باشند. 

نمایندگان اعتراض کردند

 برخی نمایندگان این بند از ابلاغیه را به معنای عدم تعامل دولت با مجلس تلقی کردند و استیضاح وزیر کشور را کلید زدند. سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس گفته بود: بر اساس اصل 62 قانون اساسی دوره نمایندگی مجلس چهار ساله است. همچنین بر اساس اصل 84 نماینده می‌تواند در تمام مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کند. همچنین بر اساس اصل 76 تحقیق و تفحص حق نماینده قلمداد می‌شود. همچنین بر اساس اصل 71 نماینده در عموم مسائل کشور قانون‌گذاری می‌کند و همه اینها در طول مدت چهار سال باید انجام شود. اینکه معاون وزیر کشور نمایندگی مجلس را به سه سال محدود کردند، مغایر قانون اساسی است.

بیشتر بخوانید: استیضاح وزیر کشور با ۲۰۰ امضا کلید خورد

قاسم جعفری معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در این باره گفت: «اصل ماجرا یک سوءتفاهم بود که برای نمایندگان محترم ایجاد شد و برداشت نمایندگان از این ابلاغیه عدم تعامل استانداران و فرمانداران با نمایندگان محترم در حوزه اختیارات و وظایف نمایندگان محترم ملت شد در حالی که هدف وزارت کشور برگزاری یک انتخابات سالم بود که وزیر کشور برای نشان دادن حسن نیت وزارت کشور در همراهی با نمایندگان محترم مجلس این بند را لغو کرد.» پیش از آن هم شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی خطاب به وزیر کشور گفت: «آقای غلامرضا، معاون سیاسی جنابعالی که آن را به عنوان رئیس ستاد انتخابات انتخاب کرده‌اید را هر چه سریع‌تر عزل کنید وگرنه مجلس آن را عزل خواهد کرد.»

غلامرضا معاون وزیر کشور
محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزیر کشور

تغییر رئیس ستاد انتخابات؟

آیا با لغو بخشنامه، دیگر نیازی به تغییر معاون سیاسی که رئیس ستاد انتخابات هم هست، نخواهد بود؟ چرا که روز سه‌شنبه پس از جلسه غیرعلنی نمایندگان با وزیر کشور بود که محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس توضیح داد: «آقای وحیدی توضیح داد که این بخشنامه بدون هماهنگی و اطلاع او صادر شده است لذا بلافاصله بعد از اطلاع این بخشنامه را لغو کرده است. با این وجود نمایندگان قانع نشدند که کسی با چنین ادبیات و نگاه در جایگاه بسیار حساس ریاست ستاد انتخابات باشد. چون خدشه به انتخابات وارد می‌شود. لذا خواستار عزل و برکناری و استعفای معاون سیاسی شدند که خود دکتر وحیدی هم تاکید کرد. مقرر شد وزیر کشور با معاون سیاسی برخورد جدی کند و فرد دیگری در جایگاه ایشان باشد.» همچنین سید غنی نظری خانقاه یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفته بود: «مجلس راضی به فقط لغو بخشنامه نیست، عزل آقای غلامرضا خواسته‌ همه نمایندگان است، الان بیش از ۱۰۰ نماینده استیضاح وزیر کشور را امضا کردند تا شنبه اگر عزلی صورت نگیرد، استیضاح قطعی است.»

در همین زمینه بخوانید:

خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار