| کد مطلب: ۱۰۵۹۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد

بررسی ادامه انتقادات نمایندگان و رسانه رسمی مجلس به موضوع بخشنامه وزارت کشور

سونامی انتقادات نمایندگان مجلس به وزارت کشور درباره بخشنامه حاشیه‌ساز تمامی ندارد | یک نماینده: این بخشنامه عملیات مدیریت شده از سوی ارکان دولت است

پس از آنکه معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در بخشنامه‌ای اعلام کرد که استانداران و فرمانداران سراسر کشور در سال منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی در همراهی و رفتار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی محدودیت‌هایی قائل شوند، این بخشنامه با واکنش شدید نمایندگان روبه‌رو شد تا آنجا که حرف از استیضاح احمد وحیدی، وزیر کشور به میان آمد و حتی نامه‌ای با 200 امضا نیز برای همین منظور جمع‌آوری شد.

سونامی انتقادات نمایندگان مجلس به وزارت کشور درباره بخشنامه حاشیه‌ساز تمامی ندارد | یک نماینده: این بخشنامه عملیات مدیریت شده از سوی ارکان دولت است

به گزارش آرمان ملی آنلاین پس از آن ماجرا وزیر کشور اعلام کرد که نسبت به این موضوع اطلاع نداشته و بخشنامه بدون هماهنگی با وی صادر شده است؛ با این حال نمایندگان مجلس دست بردار نبودند و تا امروز همچنان این مسئله را به ابزاری برای حمله و انتقاد به دولت تبدیل کرده‌اند. در تازه‌ترین تحرکات، خبرگزاری خانه ملت، ارگان مجلس شورای اسلامی در سلسله مصاحبه‌هایی با نمایندگان مجموعه‌ای از انتقادات صریح و گاه تندی را به عملکرد وزارت کشور وارد کرده است. نمایندگان در این مصاحبه‌ها به صراحت بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور را «غیر قانونی» دانسته‌اند و اعلام کرده‌اند که چنین دستورالعملی در تاریخ دولت‌های جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.

به نظر می‌رسد رها نکردن موضوع از سوی نمایندگان که در میان آنها گاه چهره‌های پرنفوذی همچون اسماعیل کوثری و علی نیکزاد نیز دیده می‌شوند و صراحت کلام ایشان در نقد عملکرد وزارت کشور در این زمینه حاکی از رویارویی گروه‌های متفاوت اصولگرایان که طیفی در مجلس و طیفی دیگر در دولت حضور دارند، داشته باشد. نمایندگان مجلس معتقدند وظایف نمایندگی تا آخرین روز مجلس یازدهم ایجاب می‌کند که مسئولان اجرایی مورد پرسش، پاسخ و نظارت آنها قرار گیرند و به همین دلیل بخشنامه محمدرضا غلامرضا، رئیس ستاد انتخابات کشور از پایه و اساس غیر قانونی است.

بیشتر بخوانید: اصرار نمایندگان مجلس بر عزل رئیس ستاد انتخابات کشور | وزیر کشور: سوءتفاهم شده؛ حلش می‌کنیم!

وحیدی قول داد اشتباه را جبران کند

در همین حال اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و از چهره‌های پرنفوذ اصولگرایان در مجلس با اشاره به اینکه نظارت بر حسن اجرای قانون وظیفه نمایندگان است، گفت: صدور بخشنامه اخیر از سوی وزارت کشور اقدام اشتباهی بوده است. او با اشاره به بخشنامه وزارت کشور در خصوص ایجاد محدودیت و انسداد برای حضور نمایندگان مجلس در پیگیری پروژه‌ها و مشکلات حوزه‌های انتخابیه به بهانه نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس، گفت: نوع برخورد در روابط میان مسئولان با نمایندگان مسئله خیلی مهمی است زیرا بیان تذکرات، انتقادات از سوی نمایندگان مردم به دستگاه‌ها از جمله وظایف قانونی آنها بشمار می‌رود.

کوثری با تأکید بر اینکه صدور بخشنامه یاد شده اقدام اشتباهی از سوی وزارت کشور بوده است، اظهار کرد: بر این اساس آقای وحیدی به عنوان سکاندار وزارت کشور قول داد که به این موضوع رسیدگی کند و بندهایی از این بخشنامه نیز لغو شد. وی در عین حال تصریح کرد: با توجه به اشتباه وزارت کشور در صدور چنین بخشنامه ای، انتظار است مجلس انقلابی هم هوشمندانه رفتار کند تا رسانه هایی که درصدد سوءاستفاده از فضای ایجاد شده هستند نتوانند از این فضا بهره برداری کنند.

این بخشنامه در تاریخ دولت‌ها بی‌سابقه است 

علی نیکزاد نایب رئیس سابق مجلس و نماینده اردبیل نیز با تأکید بر اینکه منتخبان ملت تا ۷ خرداد سال آینده نماینده هستند، گفت: صدور بخشنامه‌ای تحت عنوان اینکه از هم اکنون استانداران، فرمانداران و بخشداران با نمایندگان ارتباط نداشته باشند، در تاریخ دولت‌ها سابقه ندارد.

او که از نمایندگان متنفذ و منتسب به جبهه پایداری در مجلس است، گفت: بدون شک همه اذعان دارند که در ایام قانونی تبلیغات انتخابات باید عدالت رعایت شود اما صدور چنین بخشنامه‌ای تحت عنوان اینکه از هم اکنون استانداران، فرمانداران و بخشداران با نمایندگان ارتباط نداشته باشند، اقدام اشتباهی بوده و در تاریخ دولت ها سابقه ندارد هر چند وحیدی، وزیر کشور پس از مطلع شدن از این موضوع، بلافاصله اقدام به لغو این بخشنامه کرد و در جلسه غیر علنی صحن مجلس شورای اسلامی از نمایندگان عذرخواهی کرد.

بیشتر بخوانید: آقای وزیر کشور! سریع‌تر معاون سیاسی‌تان را عزل کنید!

اشتباه یک نفر نباید به پای وزارت کشور نوشته شود

دیگر نماینده‌ای که در سری مصاحبه‌های خبرگزاری خانه ملت در مورد بخشنامه اخیر وزارت کشور صحبت کرده و انتقادات تندی را به دولت در این زمینه وارد کرده، سید سلملن ذاکر، نماینده ارومیه است؛ او با اشاره به اینکه وزیر کشور باید رویه ارتباط مسئولان اجرایی با نمایندگان را اصلاح کند، گفت: احقاق حقوق مردم هرگز با خطای یک مسئول نادیده گرفته نمی‌شود. ذاکر همچنین افزود: 

مجلس وارد این حاشیه‌ها نخواهد شد و ارتباط نمایندگان و مجلس با وزیر کشور جهت حل مشکلات مردم و احقاق حقوق آنها در حوزه انتخابیه، بسیار نزدیک و صمیمی است. نماینده ارومیه با بیان اینکه همواره منتخبان مردم با مسئولان اجرایی کشور از جمله استانداران و فرمانداران شهرستان ها در پیگیری امور مردم هماهنگ هستند، اظهار کرد:  اشتباه یک نفر نباید منجر به نادیده گرفتن خدمات ارزشمند وزیر کشور شود. وزیر کشور فردی انقلابی، جهادی و از معدود کسانی است که با تجربه بالا مورد تحسین رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و کارنامه درخشان خدمتی برای کشور دارد.

حرکت سازمان‌دهی شده و دخالت دولت در انتخابات مجلس

اما شاید تندترین و صریح‌ترین انتقاد به بخشنامه اخیر وزارت کشور را مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس وارد کرده باشد. او موضوع را فراتر از اشتباه فردی می‌داند و این بخشنامه را یک حرکت سازمان‌یافته برای دخالت دولت در انتخابات آتی مجلس برمی‌شمارد. او در مصاحبه خود با خانه ملت می‌گوید: این اتفاق فراتر از یک بخشنامه اداری و حلقه‌ای از یک زنجیره سازمان یافته علیه مجلس و دخالت دولت در انتخابات است به همین دلیل نمایندگان مجلس از رئیس جمهور محترم می خواهند که شخصاً به این موضوع ورود کنند.

وی با بیان اینکه من نماینده تهرانم و از این حیث این بخشنامه به فعالیت‌های من لطمه‌ای نمی‌زند، پس آنچه می‌گویم بر اساس واقعیت‌هایی است که دیده‌ام، می‌افزاید: بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور فراتر از یک بخشنامه عادی بود و به نظر می‌رسد این اتفاق از یک اتاق عملیات مدیریت شده است. توانگر با بیان اینکه مگر می‌شود با این حجم از سهل انگاری یک بخشنامه به این مهمی بدون اطلاع ارکان دولت علیه فعالیت نمایندگان مجلس تدوین شود، افزود: اصلاً به این اتفاق نباید به عنوان یک رفتار سطحی نگاه کرد این اتفاق فراتر از یک بخشنامه اداری، حلقه‌ای از یک زنجیره سازمان یافته علیه مجلس است چرا که پیش از این بخشنامه نیز ما مرتب از بخشی از  نمایندگان شهرستان ها دخالت مسئولان دولتی در مخالفت با نماینده و حمایت از دیگر افراد را می شنیدیم و این بخشنامه از نظر نمایندگان معترض علنی شدن، اتفاقی بود که در حال افتادن بود.

این نماینده همچنین می‌گوید: مسأله نمایندگان معترض تغییر معاون سیاسی وزیر نیست بلکه حل مساله است؛ چرا که ممکن است با تغییر معاون سیاسی نیز مسأله حل نشود؛ دولت برای ورود به انتخابات لازم نیست از فرد دیگری حمایت کند بلکه فقط کافی است به  نماینده فعلی برای حل مشکلات مردم کمک نکنند که عملاً باعث نارضایتی مردم از نماینده موجود می شود، لذا  نمایندگان مجلس از رئیس جمهور محترم می‌خواهند که ورود جدی به این اتفاق مشکوک داشته باشند و مطابق با راهبرد سلامت در انتخابات که رهبری تعیین کردند، اطمینان در عدم دخالت فرمانداران در انتخابات را ایجاد کنند.

توانگر همچنین تاکید می‌کند: اعتراض مجلس، صرفاً به این بخشنامه نبود بلکه این بخشنامه صرفا سرکوه یخ بود در واقع اعتراض اصلی به ناکارامدی و کم‌کاری برخی استانداران و بخشداران بوده است که وارد عرصه انتخابات شدند.

قالیباف: نمایندگان دیگر موضوع استیضاح وزیر کشور را مطرح نکنند!

راهی که از هم جدا می‌شود

سیل یا شاید بتوان گفت سونامی انتقادات نمایندگان مجلس به موضوعی که وزیر کشور درباره آن توضیح داده و حتی بابت آن عذرخواهی هم کرده، آن هم پس از گذشت نزدیک به 2 هفته و توجه ویژه ارگان مجلس شورای اسلامی به موضوع به عنوان یک خط خبری ویژه، حاکی از آن است که مدیریت کلان مجلس قصد دارد نسبت به دولت و عملکرد آن ایرادات مشخصی وارد کند؛ اگرچه در کلام برخی نمایندگان آمده که موضوع اشتباه فردی بوده اما توجه به همه زوایای موضوع حاکی از آن است که سطح بالای مدیریت مجلس قصد دارد با برجسته کردن برخی اختلافات میان دولت و مجلس در سال منهی به انتخابات خط خود را از دولت جدا کند؛ دولتی که شاید از نگاه مجلس نتوانسته به شعارهای خود در ایام انتخابات ریاست جمهوری جامه عمل بپوشاند و حالا زمان آن است که راه این دو قوه که هر دو در دست اصولگرایان است ولو تا زمان انتخابات مجلس از یکدیگر جدا شود. هر چند رئیس مجلس با کلام صریح و پشت بلندگو بگوید: نمایندگان دیگر موضوع استیضاح وزیر کشور را مطرح نکنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار