| کد مطلب: ۱۰۵۶۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد

چالش برخورد امنیتی با حجاب یا جریمه به اندازه تخلف؟

شریعتمداری و همفکرانش در مقابل سکولارهای اصولگرا!/ در لایحه حجاب، حرف چه کسی به کرسی می‌نشیند؟

این روزها بحث حجاب به چالشی در اردوگاه اصولگرایی تبدیل شده به نحوی که گروهی به متهم کردن گروه دیگر به تمایلات سکولاریسم یا دین‌زدایی در مقوله حجاب مشغولند و طیف مقابل آنها قائل به عدم سخت‌گیری‌های افراطی در همین موضوع هستند.

شریعتمداری و همفکرانش در مقابل سکولارهای اصولگرا!/ در لایحه حجاب، حرف چه کسی به کرسی می‌نشیند؟

آرمان ملی آنلاین: تا پیش از این چالش اصلی در موضوع حجاب درباره اختیاری یا اجباری بودن آن بود به نحوی که طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان و حتی برخی اصولگرایان میانه‌رو کشورهای مسلمانی مانند ترکیه و لبنان را مثال می‌زدند که هر زنی بر اساس عقایدش به انتخاب نوع حجاب اقدام می‌کند. از سوی دیگر اصولگرایان به‌ویژه طیف تندروی آنها قائل به برخورد سخت وسلبی با بدحجابی بودند. در ماه‌های اخیر این معادله تغییر کرده و چالش اصلی در میان اصولگرایان بر سر مقوله حجاب اجباری است. اختلافات این جریان پس از ارائه لایحه حجاب از سوی قوه قضائیه به دولت و تصویب آن در هیات دولت نمایان‌تر شد. 

لزوم برخورد سخت با بدحجابان

حسین شریعتمداری و همفکرانش بدحجابی را جرم تلقی کرده و خواهان مجازات سنگین هستند. آنها در مواجهه با طیف دیگر که قاتل به تخلف بدحجابی است مواضع سختی اتخاذ می‌کنند و حتی در این مسیر از تصمیمات قوه قضائیه انتقاد می‌کنند. به‌عنوان نمونه پس از انتشار جزئیات لایحه حجاب بود که حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: «به گمانم آقای محسنی‌‌ اژه‌ای آن را نخوانده است.» این طیف به‌شدت از توصیه به عدم برخورد گله دارد و اگر به سوابق آنها رجوع شود، موارد زیادی از برخوردهای تند برای رفع مشکلاتی مشاهده می‌شود که با مدارا و رفتارهای میانه قابل حل بود.

این طیف از احساسات جامعه برای جلب مخاطب و حامی استفاده می‌کند به‌عنوان نمونه می‌نویسد: «نیروی انتظامی در صورت مشاهده جرم مشهود کشف حجاب، حق کمترین برخورد و ممانعتی ندارد! خب، باید چه کند؟‌باید برای کشف‌حجاب‌کننده پیامک بفرستد و به او تذکر بدهد! اگر مراعات نکرد چه؟ پیامک دوم! اگر بازهم... پیامک سوم! و... خودتان قضاوت کنید. آیا این فرمول پیشنهادی در لایحه یادشده غیر از رها کردن پدیده خانمان‌برانداز و عفت‌سوز کشف حجاب و تشویق دشمن به بهره‌گیری از زنان فریب‌خورده برای ادامه این راه پلشت، مفهوم و معنای دیگری دارد؟!» تاکید این طیف به برخورد سلبی علنی شده چنانکه علم‌الهدی، امام جمعه مشهد می‌گوید: «در روزهای اخیر، مجلس درحال بررسی لایحه حجاب و عفاف است. آیا این لایحه حجاب است یا لایحه صیانت از بی‌حجابی؟ امروز همه دین، موقعیت و ارزش اجتماعی ما به حجاب گره خورده است، مجلس محترم با آگاهی از این موضوع، لایحه‌‌ای تصویب نکند که افراد همان‎طور که اگر کمربند ایمنی نبندند، جریمه مالی می‎شوند، به همین ترتیب اگر هم شعائر دین را زیر پا بگذارند و ارزش‎های اخلاقی جامعه را فدای امیال نفسانی کنند، فقط تعزیر مالی نامتناسب در انتظارشان باشد.»

برای این طیف تبدیل بدحجابی از جرم به تخلف قابل قبول نیست و تلاش دارد تا مجازات‌ها سنگین شود. نمی‌توان انکار کرد وضعیت حجاب در جامعه دارای تغییرات زیادی نسبت به سال‌های گذشته شده و طیف غالب قائل به این مهم هستند که برخورد سلبی نتیجه عکس دارد و برخی دیگر به امور آموزشی تاکید دارند. جبهه پایداری را شاید بتوان نماد حامیان برخورد سلبی با بدحجابی معرفی کرد. در اذهان برخی هست که حسین جلالی از طرحی روایت کرده بود که جریمه بی‌حجابی حتی تا 3 میلیارد تومان هم برسد. او هم در حرم حضرت معصومه(س) گفته بود هزینه بدحجابی و بی‌حجابی را بالا خواهیم برد. پایداری‌‌ها تا جایی پیش رفتند که نقدعلی عضو پایداری گفت: «چه توجیهی دارد کارمندی که از نظام حقوق می‌گیرد حجاب را رعایت نکند؟!»

جریمه برابر تخلف بدحجاب

طیف دیگر که از سوی تندروها به سکولار بودن متهم می‌شوند، قائل به تخلف بودن بدحجابی هستند و جرم‌هایی در اندازه این تخلف در نظر می‌گیرند. بر خلاف تندروها، این طیف از اصولگرایان بدین موضوع آگاه هستند که رعایت حجاب در حوزه اجتماعی از احکام اسلامی و یک ضرورت شرعی است که در حقوق اسلامی قابل تبیین و تعریف است ولاغیر. موضوع پوشش و حجاب در نظام جمهوری اسلامی با تفکرات و نظامات سکولار تفاوت ماهوی دارد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معتقد است: «طبق قانون موجود فردی که کشف حجاب کرده است مجرم بوده و ضابط قضائی باید آن را دستگیر کند و دادگاه تشکیل و خانم مکشفه برای خود وکیل بگیرد و در نهایت بر اساس قانون جریمه شود که با توجه به شمار مجرمان اجرای آن امکان‌پذیر نیست.» وی با اشاره به نگاه لایحه عفاف و حجاب آن را کاربردی و موفق ارزیابی کرد و گفت: «لایحه عفاف و حجاب در دستور کار بوده و افراد بسیاری بر روی آن کار می‌کنند، ولی متأسفانه برخی از افراد در زمین دشمن بازی می‌کنند. عده‌ای که ایراد می‌گیرند آن را به‌طور کامل نخوانده و ندیده‌اند.» حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی که سال‌ها ریاست دستگاه قضائی را برعهده داشته، اکنون در مقام رئیس‌جمهور چنین دیدگاهی را ترویج می‌کند که «دولت مردمی در موضوع عفاف و حجاب به‌دنبال حل مساله با نگاه فرهنگی است، چرا که دشمن با برنامه‌ریزی قصد دارد آن را به یک موضوع امنیتی تبدیل کند و دولت نیز با برنامه‌ریزی قطعا اجازه تحقق خواست دشمنان را نخواهد داد.»

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار