| کد مطلب: ۱۰۵۷۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد

مذاکره پنهان

اخیرا رسانه‌های مختلف خصوصا رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنند که ایران و آمریکا در سطوح غیرعلنی در حال مذاکره هستند. این رسانه‌ها از توافقاتی هم بین دو طرف خبر می‌دهند.

مذاکره پنهان

آرمان ملی آنلاین: توافقاتی که البته از دیدگاه آنها موقت است و بر اساس آن ایران به بخشی از خواسته‌های خود دست می‌یابد و در برابر  بخشی از روند اتخاذ شده در اقدامات هسته‌ای خود را بعد از خروج آمریکا از توافق وین، تعلیق می‌کند. آمریکا و شرکای اروپایی‌اش تمام وعده‌هایی که در زمینه لغو تحریم‌ها دادند را به رغم اینکه پای یک توافقنامه مهم را هم امضا کرده بودند نقض کردند. این شرایط باعث شده اعتماد ایران به غربی‌ها به صورت کلی از بین برود و همان طور که رهبری اعلام کردند؛ نمی‌توان به دشمن اعتماد کرد.

لذا آمریکا باید گام‌هایی را در بازسازی این روند بی‌اعتمادی بردارد. غربی‌ها اگردر بازگشت به برجام جدی هستند باید تعهداتی را که رسما در برجام قبول کردند مجددا در دستور کار قرار دهند. رهبری انقلاب اسلامی در این ارتباط تاکید کردند که باید راستی آزمایی از سوی ایرانی‌ها در ارتباط با لغو تحریم‌ها صورت بگیرد آنگاه ایران تعهدات خود را انجام دهد و در این زمینه گام بردارد. اگر بنا باشد روند قبلی جاری باشد و ایران به تعهدات خود پایبند باشد و  طرف‌های غربی تن به انجام تعهدات خود ندهند برجام هیچ‌گاه به سرانجام نخواهد رسید.

به نظر می‌رسد بار دیگر مذاکراتی به صورت غیرعلنی در حال انجام است تا برجام احیا شود و با چراغ خاموش بازگشت به برجام را در دستور کار قرار داده‌اند. جمهوری اسلامی ایران منتظر است که وعده‌های غربی‌ها تحقق یابد تا تعهدات خود را انجام دهد. البته رژیم صهیونیستی از ابتدا مخالف برجام بود و در این زمینه کارشکنی و سنگ‌اندازی کرد و  حتی دست به ترور دانشمندان  هسته‌ای ایران زد و  خرابکاری در مراکز هسته‌ای ایران را در دستور کار خود قرار دادند. از این جهت هیچ‌گاه قبول نخواهند کرد که برجام به جلو حرکت کند و حتی طرفین به احیای برجام بیندیشند.

اکنون نیز صهیونیست‌ها همین شرایط را پیش رو دارند و در برابر هر اقدامی که منجر به  احیای برجام شود؛ ایستادگی می‌کنند. از این نظر اگر آمریکایی‌ها در معنای واقعی قصد دارند، برجام را احیا کنند باید به صورت مستقل از لابی یهودی‌ها در آمریکا، بازگشت به برجام را در دستور کار خود قرار دهند. آمریکا برای احیای برجام بدون در نظر گرفتن فشار صهیونیست‌ها باید اقدام کند.

در این صورت امکان احیای برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد در غیر این صورت شاهد احیای برجام نخواهیم بود. در هر صورت هر اقدامی که از سوی غرب در جهت بازگشت به برجام صورت گیرد، جمهوری اسلامی آمادگی دارد که در این ارتباط گام‌هایی بردارد آن هم به شرط اینکه هیچ پروژه‌ای پشت این گام غربی‌ها نباشد. البته تاکنون هر خبری در ارتباط با بازگشت به برجام مخابره شده است تنها شگرد تبلیغاتی بوده  و اگر گامی عملی برداشته نشود هر خبری در زمینه احیای برجام را باید  غیر واقعی دانست.

نویسنده : احمد دستمالچیان

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار