| کد مطلب: ۱۰۵۶۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد

دیپلماسی پنهان و احیای برجام

تحولات چند ماه قبل در ایران و واکنش‌های اروپایی‌ها بر اثر فشار ایرانی‌های خارج از کشور به آنها و اعلام موضع کشورهای اروپایی علیه ایران موجب شد که تهران استراتژی دیگری را در دستور کار خود قرار دهد تا از این طریق حملات سازماندهی شده در اروپا علیه خود را بر هم بریزد.

دیپلماسی پنهان و احیای برجام

علی بیگدلی/ کارشناس روابط بین‌الملل

آرمان ملی آنلاین _ فشارها بر اروپایی‌ها در حدی بود که حتی احتمال تروریست نامیده شدن سپاه داده می‌شد که البته این مورد از دستور کار اروپایی‌ها خارج شد و این نقطه امیدواری بود که ایران بعد از فروکش کردن حوادث داخلی می‌تواند بار دیگر با اروپایی‌ها وارد گفتمان جدید شود. از سوی دیگر افزایش مشکلات اقتصادی موجب شد دولت به سوی گشایش‌هایی در روابط خود با کشورهای همسایه حرکت کند. البته روابط ایران با عربستان سعودی صرفا دیپلماتیک خواهد بود و تنها راه رهایی ایران از این وضعیت اقتصادی عضویت در اف ای تی اف و گشایش شبکه بانکی خود با جهان است.

از این منظر تهران احتماال پلن‌های دیگری را در دستور کار دارد از جمله اینکه روابط خود را با اروپایی‌ها بازسازی کند. شاید از این منظر باشد که دو شهروند فرانسوی در روزهای گذشته از ایران خارج شدند. فرانسه هم اکنون رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست و چنین اقدامی می‌تواند موجب رویکرد مثبت فرانسه و به تبع آن رویکرد بهتر اروپایی‌ها در ارتباط با ایران شود.

از این رو ایران بعد از گشودن پنجره‌های جدید در منطقه به دنبال گشایش درهای خود به منظور بهبود روابط دیپلماتیک با اروپایی‌هاست. از این منظر می‌توان به این نتیجه رسید که تهران با توسل به این روش به دنبال احیای برجام است تا بتواند از فشارهای اقتصادی رهایی یابد با این وجود اختلاف برای آغاز مذاکرات وجود دارد. آمریکا اعلام کرده است که حاضر است تحریم‌های هسته‌ای را بردارد اما ایران معتقد است که آمریکا باید تمامی تحریم‌های مربوط به ایران را بردارد.

از این منظر ادامه مذاکرات با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. از این رو تهران باید تلاش کند که خونی جدید به رگ‌های دیپلماسی خود بریزد زیرا راه عبور از این بن‌بست تنها از طریق دیپلماسی ممکن است. از این منظر ایران باید از طرق مختلف از جمله دیپلماسی پنهان مسیر بهبود روابط خود را با اروپا بهبود دهد تا مسیر بازگشت به برجام گشایش یابد.

نویسنده : علی بیگدلی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار