| کد مطلب: ۱۰۸۷۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگاران صداوسیما تعدیل می شوند؟

یک مقام آگاه در مجموعه معاونت سیاسی با رد ادعاها و شایعات مطرح شده در زمینه وجود چنین تغییراتی گفت: به هیچ وجه برنامه تعدیل نیرو اعم از رسمی و غیررسمی در مجموعه خبرگزاری صداوسیما و زیرمجموعه‌های معاونت سیاسی وجود ندارد.

خبرنگاران صداوسیما تعدیل می شوند؟
 برخی از نیروهای پیمانی و شرکتی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مدعی وجود شایعاتی در چهارچوب طرح چابک‌سازی و ارتقای بهره‌وری واحد خبری این سازمان پیرامون وضعیت شغلی این نیروها شدند.
 
بنابر این ادعاها اخیرا مدیران خبری به سردبیران این مجموعه اعلام کردند اسامی نیروهایی که به‌عنوان خبرنگار لازم دارند را اعلام کنند و درباره مابقی نیروها تصمیم‌گیری خواهد شد.
 
 
منابع خبری در میان خبرنگاران این مجموعه با بیان اینکه در مجموعه صداوسیما نیروهای مختلف به چند دسته از جمله «نیروهای ورودی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروهای شرکتی و پیمانی (موسوم به تبصره ۴)، نیروهای قراردادی و نیروهای رسمی تقسیم می‌شوند، مدعی شدند: میان نیروهای رسمی و سایر نیروهای خبرنگار پیمانی، قراردادی و سایر موسسات مانند باشگاه خبرنگاران تبعیضات حقوقی مشخصی وجود دارد که بیشتر باعث شده نیروهای رسمی به کارمند تبدیل شده و فشار در زمینه امنیت شغلی و حقوق به صورت «واحد کار-مزد» به سایر نیروهای غیررسمی بیاید.
 
نگرانی این نیروها درباره کمی‌سازی شیوه پرداخت در حوزه کار کیفی و خدماتی خبرنگاری (و همچنین رد شدن حق بیمه برمبنای همان میزان کار کمّی) به نظر برخی کارکنان خبرگزاری صداوسیما منطقی اقتصادی دارد، درحالی است که سازمان صداوسیما بنابر اذعان برخی مدیران سابق و کارکنان فعلی و منتقدان آن در سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف از جمله خبر نیروی بسیاری جذب کرده است و حالا انبوه نیرو در بخش خبر (بیش از هزار نفر) بر این سازمان بار مالی وارد کرده است.
 

سازمان چه موضعی دارد؟

یک مقام آگاه در مجموعه معاونت سیاسی با رد ادعاها و شایعات مطرح شده در زمینه وجود چنین تغییراتی گفت: به هیچ وجه برنامه تعدیل نیرو اعم از رسمی و غیررسمی در مجموعه خبرگزاری صداوسیما و زیرمجموعه‌های معاونت سیاسی وجود ندارد. اینکه تعداد کمتر از انگشتان یک دست نفراتی در زمان‌های مختلف به دلیل تخلفات شغلی کنار گذاشته شوند از قبل بوده و در آینده نیز ممکن خواهد بود، اما هیچ برنامه‌ای در چهارچوب مفهومی به نام تعدیل نیرو وجود ندارد.
 
ما موارد متعددی داشتیم که به‌عنوان نیروی فاقد بهره‌وری با حقوق بسیار بالاتر از خبرنگاران خارج صداوسیما، تنها یک محتوای خبری مکتوب کوتاه در روز تولید می‌کردند که معمولا مواجهه ما با این نیروها از آنجا که از بیت المال حقوق‌ می‌گیرند، ابتدا توجیه و ارشاد بوده است.
 
وی با رد این ادعا که ممکن است بین نحوه پرداخت مورد بحث در قرارداد و کلیت قرارداد نیروها با سازمان صداوسیما مغایرتی وجود داشته باشد، اظهار کرد: با نوع برخوردهایی که از زمان مدیریت آقای خدابخشی در معاونت سیاسی سازمان در حوزه روابط کار و حقوقی سراغ داریم، ممکن نیست بین شرح وظایف و پرداخت یک نیرو با قرارداد او تعارض حقوقی وجود داشته باشد.
 
این مقام آگاه در معاونت سیاسی صداوسیما تصریح کرد: اینکه بنابر سیاست‌های داخلی سازمان نیروهایی در مجموعه جابه‌جا یا به شکل دورکار در همکاری باشند، امری طبیعی در هر سازمان است و بخش قابل توجهی از شاغلین خبرنگار وجود دارند که معمولا به‌دلیل شرایط شغلی و مسافت خود پیشنهاد دورکاری می‌دهند.
 
وی با بیان اینکه سازمان صداوسیما با بالاترین میزان پرداختی به نسبت همه رسانه‌ها در بخش خبری خود بیش از هزار نیرو دارد، اظهار کرد: باوجود حجم بالای نیرو، ما همچنان نیازمند نیروی مجرب و دارای بهره‌وری هستیم و حتی هم‌اکنون هم به چنین نیروهایی نیاز داریم.
 
تلاش برای مدیریت بار مالی پرداخت حقوق از بیت المال تاکنون باعث تخریب‌ها و حملات زیادی به مدیریت جدید سازمان شده است که بعضی شامل حملات غیراخلاقی به مسئولان سازمان بوده اما قطعا اگر نیرویی احساس می‌کند که حقی در جریان سیاست‌های جدید پرداختی و بهره‌وری خبرگزاری صداوسیما ضایع شده است، بدون نگرانی با مدیران درمیان بگذارد.

 

منبع : ایلنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار